Virksomhedsblog: Få styr på disse 6 ting og få bloggen til at gro

Har din virksomhed en blog? Eller barsler du med at lancere en? Der er flere gode grunde til at bygge en virksomhedsblog, men det er også talrige eksempler på virksomhedsblogs, der blev lukket ned fordi de ikke fik den ønskede effekt. Det gider du ikke. Så her er 6 ting du skal have styr på, inden du sætter dig til tasterne.

Virksomhedsblog - sådan får du bloggen til at gro
En veltrimmet virksomhedsblog kan være meget kraftfuldt i kampen for opmærksomhed online. Et godt eksempel er Travelmarket, der med en langsigtet indsats byggede et content marketing program med en virksomhedsblog som omdrejningspunkt. Det har været med til at vende et alvorligt dyk i forretningen til en omsætningsrekord. Vel og mærke over en periode på 16 måneder.

For det er et langt sejt træk at få kollegerne med på idéen og udgive indhold på en måde, så det gavner både kunder og forretningen. Det kræver en god plan.

Inden vi kommer så langt, så lad os sortere Mascha Vang og alle modebloggerene fra og være sikre på hvad vi taler om:

Hvad er en virksomhedsblog?

virksomhedsblog-skriverEn virksomhedsblog – også kendt som en corporate blog – inddrager alle eller flere medarbejdere i virksomheden i blogging-aktiviteterne. Bloggen er en del af virksomhedens kommunikation og kan have forskellige formål, der har med øget synlighed at gøre. Blandt de typiske formål er, at bloggen skal demonstrere virksomhedens ekspertise, tiltrække flere og mere kvalificerede kandidater til ledige jobs eller øge den organiske trafik fra søgemaskinerne og dermed bidrage til at skaffe flere kvalificerede leads.

Men hvordan får du virksomhedsbloggen til at spire og gro? Det gør den bedst ved, at du kan besvare disse seks spørgsmål sammen med dine kolleger:

1. Hvad er det forretningsmæssige formål?

Hvis du bare begynder at publicere blogindlæg for indholdets skyld, når du ikke langt. På et tidspunkt vil du blive stillet det irriterende men nødvendige spørgsmål: Hvad får vi som virksomhed ud af at blogge.

Så gør det klart fra starten, hvad formålet er uanset om det er for at skaffe leads, bygge thought leadership, med fokus på rekruttering eller noget helt fjerde. De involverede skal vide, hvad det nytter at de investerer deres tid i projektet.

2. Hvem er publikum?

Alle kunder, siger du.

Forkert svar.

For hvis du prøver at ramme alle, rammer du forbi de fleste og dit blogindhold bliver irrelevant. Så gør det klart, hvilket segment du henvender dig til, så det ikke kun er sporadiske indlæg, der er interessante – men hele bloggen. En god øvelse her er at udvikle personas, så alle der er involverede i processen kan se den person foran sig, som skal læse indlægget.

3. Hvad kan vi bidrage med, som ikke allerede er fortalt?

Din virksomhed sælger fødevarer, og du vil lave en blog med madopskrifter? Det tvivler jeg på verden har brug for.

Du arbejder for en teknologivirksomhed, og vil udbrede jeres viden om blockchain. Super – bortset fra at der alene i december 2017 blev udgivet over 150.000 artikler om bitcoins på verdensplan.

Ugentlige indlæg om Bitcoins 2017-2018. Kilde: Buzzsumo
Ugentlige indlæg om Bitcoins 2017-2018. Kilde: Buzzsumo

Kig dig omkring. Hvad kan din virksomhed byde ind med, som ikke allerede er fortalt? Hvis alle de gode emner er taget, må du dykke ned i nichen – eksempelvis ved at fokusere på vegetariske pastaretter i stedet for italiensk mad. Allerhelst i en stil som publikum allerede kan relatere jeres virksomhed til.

4. Hvad ønsker du, at læserne skal gøre, når de har besøgt bloggen?

For mange vil et besøg på en blog være første bekendtskab med jeres virksomhed. Det skal selvfølgelig efterlade et godt indtryk. Men hvad med bagefter? Hvad vil du have publikum til at gøre, når de har fundet svar på deres spørgsmål eller er blevet inspireret?

Svaret hænger sammen med, hvad bloggens formål er, men sørg for at du kan fastholde læserne ved eksempelvis at gøre det let for dem at abonnere på din blog via email eller følge med på udvalgte sociale medier.

5. Hvor mange kræfter lægger vi i, at producere og promovere indholdet?

Det klassiske ressourcespørgsmål.

Men ved en virksomhedsblog er det ekstra vigtigt at gå styr på. Du vil ofte have brug for at gå på rovdrift på dine kollegers tid for at få dem til at byde ind med specialistviden. De har sikkert travlt med vigtigere ting end at hjælpe dem ovre i marketing, så derfor skal du have styr på, hvem I andre afdelinger, der kan og må medvirke og hvor meget af deres tid du må råde over.

Og husk at sætte ressourcer af til at promovere din blog. Både på mandskabssiden, hvor du skal fordele rollerne. Det fungerer godt at udnævne en redaktør, der agerer projektleder, sætter deadlines og får ting til at ske.

Men ressourcer betyder især tid. Hvor mange mandetimer vil I sætte af? Både til at producere og til at få distribueret indholdet. At sætte et budget af til distribution er heller ingen dum ide.

6. Hvordan måler vi effekten?

For at kunne vide, om bloggen har den ønskede effekt, skal formålet brydes ned til noget målbart. Hvis formålet er flere leads. Ja, så vil det naturlige være at måle antallet af direkte afledte leads fra bloggen. Men der er måske mange omveje dertil og kunderejsen er lang og kringlet. Så en mere fair måde at måle effekten er ved at se på, hvor mange der foretager den ønskede handling, som du fik styr på i spørgsmål 4. Du har i dette tilfælde brug for at sætte mikrokonverteringer op.

Men det kan også være, at succeskriteriet er et helt andet, og det er andre parametre, der skal måles på. Det afhænger helt af bloggens formål.

Få grønt lys til planen

Med gennemarbejdede svar på disse spørgsmål er du klar til at…. Nej, ikke gå i gang med at skrive endnu. Du skal – som ved alle former for content marketing – sikre buy-in fra chefen. Hvis ikke chefen er med på et langsigtet initiativ som en virksomhedsblog, er der stor risiko for at projektet ikke får den nødvendige tålmodighed.

Nu er du klar til at kaste dig ud i en virksomhedsblog. Du vil kunne klare det meste internt, eller du kan hyre journalistisk begavede freelancere eller bureauer ind. Begge dele kan virke. Du kan klare 90% af arbejdet selv, men til selve opstarten og til at finde frem til hvilket indhold I skal skrive og til hvem, kan det være en god idé at få hjælpe udefra.

Held og lykke med at få din virksomhedsblog godt i gang!

Dette indlæg blev oprindeligt skrevet i februar 2012. Senest opdateret april 2018