Google udfaser den nuværende version af Google Analytics. Du skal snarest muligt finde en anden måde at måle populariteten af dit indhold på. Så hvor starter du og hvad kigger du efter? Her får du fifs til at udskifte Google Analytics.
Du har nok hørt det: Google Analytics udfaser den nuværende version 1. juli 2023.
Og skulle du have glemt det, så minder Google dig om det, hver gang du logger ind på Google Analytics med notifikationer som denne.
I ikke-teknisk sprog betyder det, at den gamle version (kaldet Universal Analytics) ikke længere opsamler data fra og med 1. juli 2023. Google – og mange af Googles samarbejdspartnere – opfordrer til at skifte til den nye Google Analytics 4. Det kan være en løsning, men der findes også andre muligheder, hvor du får bedre indsigt i kunderejsen og dine brugeres adfærd.
Google Analytics er kommet i modvind
Men lad os ridse baggrunden op først.
I mange år har Google Analytics været det foretrukne analyseværktøj til små og mellemstore virksomheders websites og mobile løsninger. Et standardværktøj med en anslået markedsandel på over 86% på verdensplan. Et praktisk redskab, der kan det, man har brug for. Og så er det gratis.
Teknologien bag den mest udbredte version af Google Analytics ligger tilbage til 2012 og er baseret på indsamling af førsteparts cookies. Et på mange måder nyttigt og nødvendigt værktøj i en datadrevet marketers værktøjskasse.
Men…
De senere år er der kommet stigende fokus på cookieindsamling og privacy. Det har virksomheder og brugere oplevet i form af utallige cookie-bokse på websites og forskellige stramninger fra udviklerne af browserne. Det har betydet, at data fra en cookiebaseret løsning som Google Analytics gradvist er blevet mere upræcise. Hvis der ikke bliver sat en cookie, bliver der ikke registreret et besøg.
Og et men mere…
Google Analytics er desuden kommet i kløerne på EU’s jurister. I januar 2022 blev brugen af analyseplatformen dømt ulovlig af det østrigske og franske datatilsyn, da det bryder med GDPR-reglerne. I september 2022 stadfæstede Datatilsynet i Danmark det samme: Google Analytics er i udgangspunktet ulovligt at anvende. Google har ikke været i stand til at redegøre for, om personhenførbare data som ip-adresser på besøgende kunne havne uden for EU. En væsentlig detalje her er, at det er den dataansvarlige hos den virksomhed, der anvender Google Analytics, der har ansvaret for at oplysningerne er beskyttet.
Det fik mange til at kigge efter alternativer til Google Analytics. I skrivende stund er efterfølgeren GA4 ikke godkendt af EU, men da Google har forbedret datasikkerheden på en række områder forventes det, at det sker. Men uanset hvad skal det gamle Google Analytics skiftes ud, så det er en god anledning til at overveje, om data om dine brugeres adfærd skal gemmes på Google’s servere.
Kan du klare et men mere?
I content marketing giver Google Analytics en grad af målbarhed, men noget perfekt værktøj er det ikke. Hvis du for eksempel vil måle populariteten på en artikel, der får meget SEO-trafik, er data upræcist. Google Analytics inddrager kun de brugere, der foretager en handling og eksempelvis klikker videre til næste side. Så hvis en bruger kun læser én underside på dit website, vil det i Google Analytics fremstå som et bounce med 0 sekunder i tidsforbrug – også selvom vedkommende slugte hvert et ord og brugte 10 minutter på den ene artikel.
2 ting du skal gøre, inden du udskifter Google Analytics
For det første skal du overveje, om Google er det rigtige sted at opbevare data om dine kunders adfærd. Enkelte brancher oplever allerede nu, at privacy og datasikkerhed spiller en rolle i kunderejsen – man kan blive valgt fra på ikke at have styr på det. Er det et følsomt område i markedet, bør du kigge efter andre muligheder.
For det andet skal du vide, hvad du har behov for at indsamle data til. Der findes mange Analytics-installationer, der samler masser af data ind, som aldrig bliver brugt. Så stil nogle kloge spørgsmål:
- Hvad har du brug for at måle på?
- Har du behov for at opsætte mikrokonverteringer, når brugeren interagerer med indholdet på en bestemt måde?
- Skal du kunne måle effekten af hver kanal for at anslå din content marketings ROI?
- Hvilke funktioner fra det gamle Google Analytics kan du ikke undvære?
Sådan kommer du videre med at udskifte Google Analytics
Når du har stillet skarpt på dit behov, skal du kigge efter en alternativ løsning.
Et skifte til Google Analytics 4 vil være det letteste. Og vælger du at lade stå til, vil du på et tidspunkt blive automigreret til Google Analytics 4. Det betyder at Google tager din nuværende opsætning, flytter det over i et nyt værktøj uden varsel. Så bruger du Google Analytics til månedlig rapportering, kan du risikere, at du skal finde data i et helt nyt system, som ikke beregner på samme måde, næste gang du logger på.
Derudover er det – som med al teknologi – værd at teste brugervenligheden. Google Analytics 4 kan meget, men har også en stejl læringskurve. Så selvom GDPR-compliance ikke fylder meget, er det en god idé at prøve af, om den nye løsning er til at finde rundt i eller du er bedre hjulpet med at udskifte Google Analytics.
Ovre hos messbar har jeg været med til at prøvekøre Google Analytics 4 sammen med 5 alternativer, der overholder GDPR og som har nogenlunde samme funktionalitet som det gamle Google Analytics. Testen omfatter:
- Fathom
- Matomo
- Plausible
- Piwik Pro
- Simple Analytics
Resultaterne har vi samlet i denne rapport: Hvis ikke Google Analytics – hvad så?
Ræk gerne ud hvis du er i tvivl om, hvordan du skal måle effekten af dit marketingarbejde, når Google Analytics lukker ned.
Udgivet april 2022. Senest opdateret 16. marts 2023