Snart skal du udskifte Google Analytics – tænk over disse ting først!

Google udfaser den nuværende version af Google Analytics. I løbet af det næste år skal du finde en anden måde at måle populariteten af dit indhold på. Så hvor starter du og hvad kigger du efter? Her får du fifs til at udskifte Google Analytics.

Skal du udskifte Google Analytics?

“Hvad skrev du lige før, Joakim – uddør Google Analytics virkelig?”

Jep! Måske har du set denne notifikation, hvis du for nyligt har været logget ind på Google Analytics.

Google Analytics notifikation

I ikke-teknisk sprog betyder det, at den gamle version (kaldet Universal Analytics) ikke længere opsamler data fra og med 1. juli 2023. Google – og mange af Googles samarbejdspartnere – opfordrer til at skifte til den nye Google Analytics 4.

Google Analytics er kommet i modvind

I mange år har Google Analytics været det foretrukne analyseværktøj til små og mellemstore virksomheders websites og mobile løsninger. Det har længe været det standardværktøj, man bruger. Et praktisk redskab, der kan det, man har brug for. Og så er det gratis.

Teknologien bag den mest udbredte version af Google Analytics ligger tilbage til 2012 og er baseret på indsamling af førsteparts cookies. Et på mange måder fantastisk værktøj.

Men…
De senere år er der kommet stigende fokus på cookieindsamling og privacy. Det har virksomheder og brugere oplevet i form af utallige cookie-bokse på websites og forskellige stramninger fra udviklerne af browserne. Det har betydet, at data fra en cookiebaseret løsning som Google Analytics gradvist er blevet mere upræcise. Hvis der ikke bliver sat en cookie, bliver der ikke registreret et besøg.

Og et men mere…
Google Analytics er desuden kommet i kløerne på EU’s jurister. I januar 2022 blev brugen af analyseplatformen dømt ulovlig af det østrigske og franske datatilsyn, da det bryder med GDPR-reglerne. Google har ikke været i stand til at redegøre for, om personhenførbare data som ip-adresser på besøgende kunne havne uden for EU. En væsentlig detalje her er, at det er den dataansvarlige hos den virksomhed, der anvender Google Analytics, der har ansvaret for at oplysningerne er beskyttet.

I Danmark undersøger Datatilsynet dommen nærmere, og der er ingen information om mulige konsekvenser, tidsramme for at skifte eller bøder. Men noget kommer der til at ske, og det er en god anledning til at overveje, om Google er den rette virksomhed at opbevare data hos.

Kan du klare et men mere?
I content marketing giver Google Analytics en grad af målbarhed, men noget perfekt værktøj er det ikke. Hvis du for eksempel vil måle populariteten på en artikel, der får meget SEO-trafik, er data upræcis. Google Analytics inddrager kun de brugere, der foretager en handling og eksempelvis klikker videre til næste side. Så hvis en bruger kun læser én underside på dit website, vil det i Google Analytics fremstå som et bounce med 0 sekunder i tidsforbrug – også selvom vedkommende slugte hvert et ord og brugte 10 minutter på den ene artikel.

 

2 ting du skal gøre, inden du udskifter Google Analytics

For det første skal du overveje, om Google er det rigtige sted at opbevare data om dine kunders adfærd. Enkelte brancher oplever allerede nu, at privacy og datasikkerhed spiller en rolle i kunderejsen – man kan blive valgt fra på ikke at have styr på det. Er det et følsomt område blandt jeres kunder, bør du kigge efter andre muligheder.

For det andet skal du vide, hvad du har behov for at indsamle data til. Der findes mange Analytics-installationer, der samler masser af data ind, som aldrig bliver brugt. Hvad har du brug for at måle på? Har du behov for at opsætte mikrokonverteringer når brugeren interagerer med indholdet på en bestemt måde? Skal du kunne måle effekten af hver kanal for at anslå din content marketings ROI? Eller er det tilstrækkeligt bare at kunne se en udvikling i antal visninger eller abonnenter?

 

Sådan kommer du videre med at udskifte Google Analytics

Når du har stillet skarpt på dit behov, skal du kigge efter en alternativ løsning.

Et skifte til Google Analytics 4 vil være det letteste. Udfordringen er dog, at det ikke nødvendigvis løser problemerne med GDPR-compliance. Og i det hele taget er det i 2022 en sund overvejelse værd, om data om dine kunders adfærd skal opbevares hos en af verdens techgiganter.

Ovre hos messbar har jeg været med til at teste Google Analytics 4 og 5 andre alternativer.
Resultaterne har vi samlet i denne rapport: Hvis ikke Google Analytics – hvad så?

Ræk gerne ud hvis du har spørgsmål om, hvordan du skal måle effekten af dit marketingarbejde, når Google Analytics lukker ned.