Jeg har siden foråret undersøgt, hvordan danske blogs og nichesites klarer sig rent økonomisk. Det er der kommet en e-bog ud af, som netop er kommet på gaden.
En blog er ofte central i en content marketing strategi. Den er nem at komme i gang med, og bloggen er et typisk første skridt for virksomheder, der vil gøre deres marketing mere kundeorienteret. Men langt de fleste virksomheder kæmper med at trække publikum til deres blog, selvom der er lagt mange kræfter og budget bag.
Paradokset: Ingen penge eller intet publikum
Men der findes en lang række nicheblogs, der er drevet af ren passion. De går i dybden med alt fra mad og mode til motorcykler og manga-tegneserier. Den type blogs lykkes langt oftere med at opbygge et publikum, end virksomheder, der blogger som en del af deres content marketing-indsats. De passionerede blogs har ikke budget. Til gengæld har de også svært ved at tjene penge.
Så groft opsummeret:
Dem, der har pengene, har ikke publikum.
Dem, der har publikum, tjener for lidt penge.
Det er et paradoks, som jeg undrer mig videre over i denne video:
Paradokset er også årsagen til at min nye e-bog, Tjen på det du brænder for, nu er på gaden.
For passionerede bloggere gør det helt rigtige set med content marketing-briller på: De finder en niche, udgiver indhold regelmæssigt og de opbygger publikum. Men mange har ikke held med at opnå en indtjening, og så risikerer de at lukke ned, fordi der er for meget besvær og for lidt udbytte.
Kan man tjene penge på nicheindhold i Danmark?
Men er det muligt at tjene penge på sit digitale kvalitetsindhold i et lille land som Danmark? Svaret er ”klart ja” – også selvom man ikke er kendt fra TV. I e-bogen kan du møde 5 succesfulde bloggere og redaktører, som har startet deres site op og i dag helt eller delvist lever af det.
E-bogen er primært henvendt til dig, som har en etableret blog, men som kæmper med at skabe indtjening. Der er masser af inspiration at hente med 10 afprøvede metoder til at tjene penge på indholdet.
Men den er også værd at kigge på, hvis du arbejder med content marketing for en virksomhed. For det bliver ikke lettere at skabe opmærksomhed til dit indhold, så hvor går du hen? Her kan det være interessant at etablere kommercielle samarbejder med bloggere og få omtale og trafik den vej. For at kunne det, er du nødt til at finde ud af, hvad der optager og bekymrer bloggerne. Det får du masser af indsigt i e-bogens 5 cases.
De første bloggere har allerede læst bogen og er begejstrede. Det håber jeg også du bliver. Drop gerne en kommentar her, hvis du har læst bogen.