Du har knoklet i måneder med virksomhedens nye website. Det ser bedre ud end nogensinde, og nu har du lyst til at råbe det ud til hele verden. Men stop en halv! For hvad rager dit nye website dine kunder? Dine kunder tænker kun på sig selv. Så hvordan kan du få det til at handle om dem, når du lancerer nyt website? Tjeklisten til det finder du i denne artikel.
Arbejder du med content marketing, har du sikkert også været i berøring med firmaets website? Måske har du endda stået for at lancere nyt website og kender de udfordringer, der følger med?
Et godt website bliver sjældent skabt uden frustrationer, smagsdommere og organisatoriske nærkampe. Så meget desto større er glæden og stoltheden, når websitet endelig kan gå live.
En 7-årig pige må gerne posere i sin nye kjole
Tit tager stoltheden overtag. Samme dag som websitet er live, brøler du bevidstløs ud på sociale medier eller i dit nyhedsbrev: ”Kom og se hvor flot, vores nye website er.”
Hvis du er en 7-årig pige, der har fået en ny flot kjole, går det an at posere og kalde på opmærksomhed. Men et nyt design på et website er ikke en historie værd i 2022. Dine kunder forventer, at det er i orden og at de kan finde, hvad de har brug for, når de har brug for det. Det gælder uanset, om de sidder med en iPhone i toget eller en 22” skærm på jobbet.
Et fungerende website på alle platforme er basisudrustning. Om du gik live med et nyt website i går eller for 3 år siden, er dine kunder ligeglade med. Ligesom de heller ikke gider høre om dine produkter.
”Velkommen til vores nye hjemmeside”
Men hør: Er det virkelig nødvendigt at repetere? Ved kommunikation- og marketing-professionelle ikke allerede det?
Tilsyneladende ikke. En hurtig googling på ”vores nye hjemmeside” giver 175.000 resultater. Rigtig mange af dem er opdateret i 2022?
Det handler ikke om dig
Lad os køre skalpellen igennem sætningen:
Vores | Nye | Hjemmeside.
Det går galt i første del. Du har investeret flere hundrede mandetimer og det halve marketingbudget på at få et website. Tag hatten af for initiativet. Men tag hatten ned over ørerne for, at du stadig skriver ”vi” og ”vores” frem for at åbne op med ”du” og ”dit”. Det er første grundregel, hvis du vil undgå at være afsenderorienteret.
Så hvad er virkelig værdiskabende for kunderne?
Hvilke nye muligheder har de?
Er I lettere at komme i kontakt med?
Kan man betjene sig selv?
Sæt fokus på det, som kunderne kan gøre på dit nye website.
Tjekliste til website lancering med kundefokus
I stedet for at posere som en 7-årig, når dit nye website er klar, kan du i stedet løbe denne tjekliste igennem, når du lancerer website. Det handler om at se det udefra og ind – og tage kundens briller på.
-
- SEO. Har du opdateret metatitler og metabeskrivelser, så de fokuserer på udbyttet for kunden? Og har du husket redirects, så sider fra det gamle website peger videre over på det nye?
- Sitemaps. Har du husket at opdatere dem, så alt nyt indhold også er inkluderet?
- Sociale medier. Virker deleknapper og links til dine sociale medier rigtigt?
- Effektmåling. Bliver der stadig opsamlet data om dine besøgende i Google Analytics eller andre alternativer?
- Hastighedsoptimering. Er dit website blevet langsomt efter du har bygget det om med nyt design? Det kan du tjekke ved at bruge Page Speed Insights.
- Kage. Kollegerne skal have kage, når man lancerer nyt website. Sådan er det bare. Det er i øvrigt også en god lejlighed til at fortælle om, hvordan det nye website understøtter kundens sales funnel og hvad sælgerne kan bruge det nye website til.
Som afsluttende bemærkning: Måske har du opdaget, at denne artikel er skrevet i anledning af, at Contentmarketing.dk har fået nyt design. Det svider ikke længere i øjnene, når du skal læse artikler på mobilen, og der er skåret overflødig sider væk for at give mere fokus på det, som det hele handler om: Det nyttige indhold om content marketing.
Hvis du har ris eller ros til websitet eller har fundet en fejl, vil jeg blive glad for at du skrev det til mig