Hvad er godt at være opmærksom på, inden du satser på content marketing? En veleksekveret indholdsstrategi kan flytte meget, men du får mest ud af det, hvis du har gjort dit hjemmearbejde. Her får du en tjekliste til din indholdsstrategi med ting, du skal have styr på, inden du går i gang.
”Content marketing, siger du? Det lyder fedt – So ein Ding müssen wir auch haben. Vi starter i næste uge.” Inden du kommer så langt, vil det måske være en idé at se, om din organisation er klar til at du går i krig med en omfattende indholdsstrategi? Denne tjekliste giver dig et fingerpeg.
Tjek på virksomhedens målsætninger
Jeg kan ikke gentage det nok gange. En veleksekveret indholdsstrategi kan skabe mere opmærksomhed til din forretning, øge fokus i nye segmenter, øge antallet af kvalificerede leas, styrke kunderelationerne eller mindske tidsforbruget i kundeservice. Men du kan ikke opnå det hele på én gang. Derfor skal du vide, hvad virksomhedens målsætning er, så indholdet kan støtte op om det, og du undervejs kan måle på om det går den rigtige vej.
Tjek på personas
Du har sikkert defineret målgruppen for dine produkter og det indhold du laver. Men har du et præcis billede af hvike personer, der indgår i købsprocessen? Sælger du legetøj, er forældre købere, og børnene brugere – med kraftig indflydelse på købsbeslutningen. Så Mathilde på 9 år fra Odense, som er vild med Hannah Montana, Justin Bieber og Lego Friends, kan være en konkret persona. Mathilde’s mor, Katrine på 38, som er receptionist, læser ugeblade og går meget op i, at hus, bil og børn skal se ordentligt ud, kan være et andet eksempel.
Tjek at måling og værktøjer er sat op.
Du har vel sat Google Analytics eller andet webanalyseværktøj op på dit website ikke? Ellers så skynd dig at gøre det – jeg skal nok lade være med at sige det til nogen.
Afhængig af din målsætning har du brug for at finde frem til nøgletal. Hvis målet med dit indhold er at skabe mere opmærksomhed, kan du måle på, hvor mange der finder det website gennem brand-søgninger eller mentions på sociale medier. Er målet at mindske tidsforbruget i kundeservice, kan du måle på antal indkomne sager og tidsforbruget på de vejledninger, kunderne får adgang til.
Tjek på at websitet er konverteringsvenligt
Det handler ikke om, hvor mange du får til at læse dit indhold eller besøge dit website. Det handler om de call-to-actions, du præsenterer for publikum, fungerer. Din virksomheds website er den motor, der i sidste ende skaber business. Hvis kun en promille af de besøgende ender med at udfylde en formular eller kontakte dig, har du noget at arbejde på. Du kan enten eksperimentere med at bygge nye call-to-actions på dit website. Det kan være alt fra nyhedsbreve til rapporter, som du gemmer bag en formular eller som du leder videre til en landing page.
Tjek på buy-in på indholdsstrategien fra ledelsen
Content marketing er ikke noget du får succes med over en weekend. Det er som med marathonløb – der skal måneders vedholdende træning til, før du kan opnå belønningen. Det budskab er vigtigt at kommunikere på de øverste rækker i organisationen, hvis du vil have opbakning til din indholdsstrategi. Sørg også for at de bakker op, så du har adgang til viden fra de rigtige personer. I enhver organisation vil der sidde nogen med enorm uudnyttet teknisk eller faglig kompetence, som er nyttig for kunderne. En god indholdsstrategi tapper fra disse kompetencer, så det i sidste ende flytter opfattelsen af virksomheden i markedet. Men chefen skal synes det er ok at bruge tid på, og også gerne selv gå forrest ved selv at skabe og dele indhold.
Hvor mange flueben fik du sat?
Skriv et svar