Aldersopsparinger, rengøringsmidler og testamenter. Hvor usexede er de produkter lige at skulle markedsføre? Med content marketing kan du skabe efterspørgsel på produkter, som bliver opfattet som kedelige. Det kræver, at du taler helt uden om produktets kerne og vækker et behov. Her får du 3 aktuelle eksempler på spændende indhold fra kedelige brancher.
For nylig indtog selveste Barack Obama den umage gæstestol hos Zach i Funny or Die – et populært amerikansk website med morsomme videoer, der ofte inddrager kendte. Halvvejs inde i det akavede interview tager Obama teten og fortæller om fordelene ved healthcare.gov. Et døgn senere var interviewet set af 11 millioner, programmets hashtag #OBTF var trending topic på Twitter. Linket fra funnyordie.com er nu den største trafikkilde til healthcare.gov, der har oplevet et løft i trafikken på 40%.
Kvalitetsindhold styrer forbrugeradfærd
Obama lægger ikke skjul på sit budskab, og den bemærkelsesværdige optræden har skabt resultater. Det udskældte og omdiskuterede sundhedsprogram får ikke kun øget opmærksomhed fra den yngre målgruppe. Et stigende antal unge har tilmeldt sig sundhedsprogrammet i dagene efter interviewet på Funny or Die.
Interviewet med Obama opfylder langt fra alle kriterier for vellykket content marketing, men det viser, at overraskende kvalitetsindhold kan styre forbrugeradfærd i en bestemt retning. Få interesserer sig for selve indholdet af sundhedsreformen. Livet er kort, og listen over mere spændende ting er lang.
Problemet med kedelige produkter kommer fra dig selv
Hvis du skal markedsføre et kedeligt produkt som et sundhedsprogram, har du et problem. Problemet er ikke produktet. Problemet er, at andre opfatter produktet som kedeligt, så det gør du måske efterhånden også selv. Hvordan vil du kunne lave engagerende indhold, hvis de produkter du skal markedsføre får dig til at gabe?
Som artiklen her foreslår, findes der ingen kedelige produkter. Men enhver forretning er bundet op omkring en efterspørgsel på et produkt. Uanset hvor svært det er, at få nogen til at dele billeder af dine støvsugerposer på Instagram eller at få folk til at møde op til informationsmøde om dine pensionsprodukter, så er der et behov derude.
Lyder som en svær opgave, så tjek hvordan Louise Grønhøj giver tips til rengøringen. Louise er så vild med rengøring, at hun har oprettet sin egen produktserie, som hun engageret demonstrerer på YouTube. Videoerne er ikke tekniske mesterværk, men de gør hvad de skal: De hjælper kunderne med et konkret problem, og profilerer Louise som en person, der ved, hvad hun taler om.
Spændende indhold skaber travlhed på advokatkontorerne
Advokatbranchen rimer ikke på pivfrække produkter. Ikke desto mindre har landets advokater med fokus på arveret haft lange dage på kontoret siden januar 2014. På juf.dk – en juridisk informationsportal henvendt til forbrugere – steg trafikken med 90 procent på baggrund af søgninger på arveretsmæssige spørgsmål. Landets største advokatkæde, Advodan, oplevede de første 12 dage i 2014 en stigning i henvendelser på 143% sammenlignet med året før.
Årsagen er TV-serien Arvingerne, der første gang rullede over skærmen nytårsdag. Efter moderens død i første episode går de fire søskende igennem en masse konflikter. Det har vækket et behov hos mange i sammenbragte familier. Det er på høje tid at tage hul på en svær overvejelse og få styr på testamente og arv. Alternativet er at ende som en gammelbitter Trine Dyrholm.
Advertiser Funded Programming gør det muligt at få lavet og distribueret komplette TV-serier. Det var dog ikke tilfældet med Arvingerne, som DR står bag.
Men næste gang er det måske dit indhold, der sætter fut i en kedelig branche?