2022 var på mange måder et vildt år for sociale medier. Der er sket… en del. Men hvilken indflydelse har et omdannet social media landskab på dit content marketing arbejde? I selskab med Katrine Thielke og Jacob Holst Mouritzen kan du både høre om TikToks fremmarch, Elon Musks overtagelse af Twitter og lytte til friske bud på social media trends i 2023. Læs og lyt med her.
Jeg forestiller mig, at du sidder foran arbejdscomputeren. Dine kollegaer har syge børn, så du har allerede fået aflyst tre møder og har svært ved at nå både deadlines og julegaveindkøb.
Men, hov! Udenfor begynder det at sne. Du vælger for en gangs skyld den ikke-skinny latte, og gør krav på en halv pose brunkager, som nogen har efterladt. Nu glemmer du alt bøvlet og sætter dig godt til rette med headset på med et drys faglig julestemning.
De næste 23 minutter er der nemlig juleshow om social media trends. Jeg har inviteret Katrine Thielke og Jacob Holst Mouritzen, der begge rådgiver om sociale medier på strategisk niveau, bag mikrofonen. Sammen kigger vi tilbage på året der gik og hvor de sociale medier er på vej hen. Enjoy!
TikTok gjorde 2022 til et specielt år for sociale medier
Lad os pille et par hovedpointer ud fra snakken med Katrine og Jacob.
Sociale medier har været en del af content marketing-arbejdet i en del år. Så hvorfor er 2022 et specielt år?
Katrine Thielke rammer meget præcist, når hun fortæller om TikTok:
I mange år har sociale medier stået lidt i stampe og folk har spurgt: What’s next? Nu kom det endelig. TikTok er next – og vi står lige midt i det”
Og TikTok er ikke bare endnu en kanal, man skal forholde sig til. Det er også en ny måde at arbejde med indhold på og tilgå content marketing-strategien på. For som både Jacob og Katrine taler om, så er betydningen af at du har mange følgere på TikTok langt mindre end det vi kender fra andre sociale medier. Det er primært en content discovery platform, som viser indhold efter hvad den enkelte bruger interesserer sig for – og ikke efter hvem man følger eller er venner med. Jacob Holst Mouritzen forklarer det således:
Så hvis du er interesseret i hunde, så får du bare content om hunde. Og det er fuldstændig ligegyldigt om Katrine elsker kager. Hvis du ikke er interesseret i kager, får du ingen kage-reels. Det er bare kage til Katrine, du får hunde og jeg får noget andet. Og det er anden måde at arbejde på, hvor du rammer alle mulige andre end dine followers.”
Summen af kardemommen: TikTok er 100% content discovery, mens andre sociale medier som Instagram og Facebook følger efter.
Skal du give gas eller give op?
Ændringerne på de sociale mediers måde at distribuere indhold på medvirker til, at organisationer begynder at genoverveje deres tilstedeværelse. For det kræver mere og mere godt indhold at lykkes samtidig med at de sociale medier tilbyder mindre kontrol med, hvem der ser indholdet. Så skal du give gas eller give op? Katrine Thielke ser begge dele ske i markedet:
Content discovery handler om måden man tilgår sin omverden og sit marked på. Det er simpelthen ikke længere så vigtigt at være soloafsender og holde styr på sine kanaler. Og så har alt det med Twitter gjort, at der vil være platforme, der bliver smadret. Så derfor skal strategien kunne holde til, at vi indgår på nye platforme meget pludseligt.”
Den situation rejser naturligt spørgsmålet: Kan sociale medier overhovedet kan betale sig? Er det ikke tilfældet, kan du i stedet se sociale medier udelukkende som en annonceringsplatform eller tilgå dem mere decentralt og arbejde med de influencere, som er gode til at komme bredt ud. Jacob Holst Mouritzen forklarer:
Det er nærmest som klassisk PR-arbejde. Det er at finde de aktører, som har kanalerne, og hjælpe dem ved at lave fedt indhold, som de synes er fedt og gerne vil poste.”
Social media trends i 2023
Så hvad kommer vi til at se mere af inden for sociale medier i 2023?
Katrine og Jacob har flere bud. De væsentligste hovedtemaer er:
- Gentænke strategien. For nogen bliver det nødvendigt at lukke kanaler og rykke videre. Fordi det ikke længere kan betale sig at arbejde på den specifikke platform.
- Fra logoer til mennesker. Det personbårne indhold kommer til at fylde endnu mere. Uanset om det er med en CEO eller en influencer som afsender.
- Godt content virker. Men det skal tænkes mere decentralt og det er mindre vigtigt, hvilken kanal der er afsender.
Vi går en spændende tid i møde. Jeg håber din pose med brunkager er tom og er vekslet til en masse guldkorn til dit arbejde distribution af indhold og social media i 2023.
God jul!