Content skal der til. Det kan de fleste se meningen med. Men hvordan får du tilstrækkeligt med content uden at det stjæler al din tid og dine budgetter? Der findes mange måder at skalere content marketing på og få maskinen til at køre effektivt. I dette indlæg kan du læse om de 5 mest oplagte.
Content marketing kan være lidt af et monster. Du skal levere friskt indhold på dine udvalgte kanaler, og slapper du for meget af, er der andre der løber med opmærksomheden. Du kan altid lave et opslag eller et nyhedsbrev mere. Så hvordan finder du den gode balance mellem indsats og udbytte, når du samtidig gerne vil have skaleret content marketing-indsatsen?
Det kan sagtens lade sig gøre at komme længere med den samme indsats. Men vi skal have fat i både processer og bagkataloget.
1. Genbrug indholdet
At genbruge indhold er med stor sikkerhed det tip jeg selv har gentaget flest gange, og på den måde er det i sig selv en slags genbrug. Mange virksomheder har udgivet store mængder indhold, som kun er blevet vist i en eneste sammenhæng. På en kanal. På et tidspunkt. Der findes målinger på, at kun 8% af indholdet bliver delt mere end en gang. For idéen om, at alt indhold skal være spritnyt, ligger dybt i mange.
Vil du skalere content marketing, er første step at få styr på, hvad der har virket tidligere og sætte en proces op for at genbruge indhold. Det kan både være simple genudsendelser på andre tidspunkter eller nye eye-catchers. Eller det kan være sæsonafhængigt indhold – det som hittede i samme måned sidste år, behøver ikke blive bygget fra bunden i år.
2. Brug en indholdskalender
Der findes mange argumenter for og imod en fast udgivelsesplan. For hvad hvis der bare ikke er noget spændende at fortælle om den tirsdag, du skal udgive dit nyhedsbrev? Jeg ved ikke med dig, men jeg har aldrig stillet ind på en radiokanal, som ikke spillede fordi det var lavsæson. Og min ugeavis kan virkelig være tynd eller uinteressant – men den er aldrig fyldt ud med blanke sider.
En indholdskalender er et must, hvis du vil arbejde effektivt med content marketing. Udover at holde momentum får du den fordel, at du kan udarbejde flere historier på en gang. Det tager en formiddag at lave 5-6 LinkedIn-posts, men så rækker det også til en hel måned. Og du er fri for hele tiden at finde på den næste historie. Det er ofte langt mere effektivt at producere flere af den samme type indhold på en gang og planlægge udsendelsen, end at lave et af gangen, når inspirationen lige rammer.
3. Versionér eksisterende indhold med AI
Da ChatGPT kom på alles læber for et par år siden, begyndte mange at eksperimentere med at bruge AI-genereret indhold. Med meget blandet held. Du kan ikke prompte dig til bedre indhold, hvis du ikke har styr på kilder og datagrundlag. En bagside af ChatGPT’s fremkomst er enorme mængder af maskinfremstillet indhold i meget tvivlsom kvalitet.
Det du derimod kan bruge AI til er, at lave versioneringer af noget af dit bedste indhold. Du kan bruge tools som GlossAI eller Vizard til at lave korte versioner af dine videoer.
Eller du kan tage et optaget webinar, få det transskriberet med Good Tape eller Happy Scribe og bagefter få ChatGPT til at lave et sammendrag i artikel-format. For de gode pointer fortjener at blive genudgivet i andre formater.
4. Gør nogen til redaktør
Ej, det kan vi da også lige dele på Facebook!”
Det er en sætning, som lyder værre end en gaffel, der glider på porcelænet, for en ambitiøs content marketer. For jeres kanaler er ikke en opslagstavle, og der bør være et filter for gode idéer. Både af hensyn til kvaliteten, men også fordi det er langt nemmere at arbejde effektivt, hvis en person har mandat til at bedømme tidligt, hvilke idéer I bør gå videre med.
Vejen til skalerbar content marketing går gennem at organisere content marketing teamet som en redaktion på et medie. For I er et medie. Og hele formålet med content marketing er at arbejde frem mod at opbygge et publikum ved at levere regelmæssigt indhold. Etablerede medier har et par hundrede års forspring, når det kommer til måden at organisere sig på – første step er at rollen som redaktør bliver tildelt til én – og kun én – person.
5. Outsource dele af indholdsproduktionen
Hvis du har bare en smule hands-on erfaring med content marketing, har du sikkert også indset, at det er svært at være lige god til alle ting. Det gælder uanset om du er alene på posten, eller du er en del af et team.
Så når du ved, hvilke typer indhold der virker og hvordan du bedst skalerer content marketing-indsatsen, skal du også overveje om du kommer hurtigere mod målet ved at outsource indholdsproduktionen delvist. Der findes mange dygtige specialister derude, som hver især har årevis af erfaring med alt fra at producere podcasts til at planlægge indhold på Instagram. Den kompetence tager rigtig lang tid selv at opbygge in-house, og så giver det mening at outsource indholdsproduktionen. Især når der skal mere kul på.
Jeg håber du har fået et par gode tips til, hvordan du kan skalere content marketing og komme meget længere for en lille ekstra indsats.