For nogle brancher eller virksomheder er content marketing en ekstra oplagt mulighed. Omvendt er der situationer, hvor du bør overveje en ekstra gang, inden du kaster dig ud i content marketing. Hvilke det er, og om du falder ind i en af kategorierne, kan du blive klogere på her.
Content marketing fylder efterhånden en del i budgetterne. 32% af marketingbudgettet går i dag til produktion eller distribution af indhold.
For nogle virksomheder er det oplagt at sætte budget af til content marketing. Andre burde vende mønten en ekstra gang, inden de investerer i at opbygge publikum og skabe relationer gennem værdiskabende indhold.
Der er selvfølgelig en modenhedsfaktor i spil: Hvor parat er den enkelte virksomhed på at omstille sin marketing?
Derudover vil jeg fremhæve disse 4 situationer, hvor content marketing er ekstra oplagt.
1. Dine produkter er mere komplicerede end en oplukker
Hvis dine produkter er omgærdet af mange spørgsmål. Hvis der er flere interessenter involveret undervejs. Eller hvis produktet bare er en anelse mere kompliceret at bruge end en oplukker, så vil du have en god grund til at gå i gang med content marketing.
Oftest vil du starte med at besvare de forskellige interessenters produktrelaterede spørgsmål. For der vil være spørgsmål – også selvom du opfatter din branche som kedelig.
2. Din virksomhed vil fremstå som den bedste i branchen
Du repræsenterer en virksomhed med årtiers faglig ekspertise. Du er kendt for kvalitet. Problemet er, at nye kunder først hører om det, når de har besluttet sig. Eller de har valgt en billigere leverandør, fordi de ikke kunne se, hvad du kunne give dem ekstra.
For det er ikke nok, at du siger du er den bedste – du skal vise det. Ved at opbygge en position som thought leader, bliver du anerkendt for at dele ud af din viden og ekspertise. Dermed bliver det lettere at forsvare et højere prispunkt end konkurrenternes. Her kommer du ikke udenom at producere nyttigt indhold, hvor du deler ud af viden fra din niche.
FL Smidth er et eksempel på en virksomhed, der følger denne tilgang. Alternativt skal de kæmpe med asiatiske leverandører på prisen alene …
3. Din virksomhed har opfundet et nyt produkt
Reklamer og annoncer kan være godt til at overbevise folk om de skal købe dit eller nogen andres produkt. Men det forudsætter at nogen kender til det og at de har et behov. Derfor har start-ups særligt brug for at praktisere content marketing, da det er bedre til at skabe efterspørgsel – eksempelvis ved at fokusere på de problemer, som dit revolutionerende produkt har løsningen på.
Er du snu, går du i gang med content marketing, mens produktet stadig er under udvikling. For det tager tid at skabe kendskab og efterspørgsel.
4. Dine konkurrenter gør som de plejer
Lav en hurtig screening af dine konkurrenter. Gør de det godt på sociale medier? Er deres nyhedsbreve værdifulde? Har de kundemagasiner, websites, portaler eller andre ressourcer, hvor de underholder eller uddanner en specifik målgruppe?
Eller fortæller de mest om sig selv og deres produkter?
Hvis ingen andre er steget på content marketing-toget blandt dine nærmeste konkurrenter, vil der være færre du skal kæmpe med om opmærksomheden, og det vil være lettere for dig at opnå resultater.
Så opsummeret bliver det til en hel del virksomheder. De væsentligste faktorer er plottet ind på denne graf.
Men hvad med de virksomheder, som content marketing er mindre egnet til? Dem får du her:
1. Virksomheder, der konkurrerer på pris
Vi er ude i ren positionering her: Jo mere du konkurrerer på prisen, desto mere vil du have behov for at kommunikere i taktiske budskaber. Og før du stopper mig med at Zalando og Elgiganten skam laver nyttige opslag på Facebook, og at discountkæderne har ganske solide kundemagasiner: Alle virksomheder har brug for at styrke kundeloyaliteten.
Pointen her er, at når prisparameteret er fremherskende, vil der forholdsmæssigt blive brugt mere budget på kampagner end på content marketing. Et rendyrket content brand i discountsegmentet er svært at finde.
2. Virksomheder, hvor marketing bliver set som en omkostning
Der findes to typer organisationer. Enten bliver marketing opfattet som en investering, eller også er det en omkostning.
Hvis du arbejder hos en af de sidstnævnte, er marketing et nødvendigt onde og der er stort fokus på ikke at bruge penge på andet, end det der har en direkte målbar effekt. Og så bør du klappe hesten en ekstra gang, inden du sadler om til content marketing.
For ofte vil der ikke være tilstrækkelig tålmodighed i ledelsen til, at du skal bruge tid og budget på en indsats, der først kan måles om flere måneder. Og du vil blive afkrævet at rapportere, så det passer ned i kvartalsbudgettet. Der skal tages nogle kulturkampe, og du skal demonstrere simple content marketing taktikker undervejs, så chefen kan se, at det faktisk kan flytte noget. Så vær klar over, at rejsen her kan være ekstra lang.
Det var den groftskårne guide til, om content marketing er interessant at gå videre med. Skriv gerne, hvis du mener jeg har overset noget. Du er også velkommen til at tage kontakt, hvis du vil afklare om din virksomhed bør gå i gang med content marketing.