Content marketing og SEO: 3 ting du skal stille skarpt på i 2022

Google kan være en rigtig værdifuld kilde til relevant trafik. For mange er den vigtigste taktik i content marketing SEO. Men Google skruer konstant på algoritmerne, og dine konkurrenter byder også ind med godt indhold. Så hvordan bliver du den skarpeste i branchen til SEO gennem content marketing? Her er 3 ting du skal fokusere på.

Google skruer på maskinen - Arbejde med content marketing SEO

Søgemaskineoptimering – eller slet og ret SEO – er muligvis den mest teknisk-nørdede disciplin inden for marketing. Jeg skal ikke trætte dig med ord som ”crawlerbudget”, ”rankbrain” og et væld af tre-bogstavs-forkortelser. Det findes der mange tekniske specialister, som har mere styr på. Men ingen kan være uenige i, at relevant indhold har en stor betydning for, om du ender øverst på Google.

Så lad os dykke ned i 3 områder, hvor du skal stille skarpt:

 

1. They Ask – You Answer. En simpel tilgang til SEO i content marketing

Udover at være titlen på en populær bog af Marcus Sheridan, er det også en simpel og effektiv tilgang til dit content marketing-arbejde. En del starter her, når de skal i gang og det allerførste step er, at finde frem til de spørgsmål kunderne stiller, mens de er ved at løse et problem eller afklare et behov. Så det handler om at give de bedste svar på de spørgsmål, som potentielle kunder søger på.

Du skal tage udgangspunkt i, at:

  • kunden er en bruger – og ikke en kunde. Endnu.
  • brugeren ikke kender dit brand og ikke har interesse i dine produkter.
  • brugeren har et konkret problem (et såkaldt search intent), som hxn leder efter en løsning til.

Det bedste ved They Ask – You Answer-tilgangen er, at det tvinger dig til at se verden fra kundens synspunkt: Hvilke situationer kan lede frem til en google-søgning og hvad vil man typisk søge på i de forskellige stadier i kunderejsen? Som eksempel vil det være lettere at udarbejde interessant indhold rettet mod søgningen “riste kaffebønner” end “kaffebønner tilbud”. Men i den sidste søgning må man formode, at brugeren er noget tættere på en købsbeslutning.

At arbejde med SEO tidligt i kunderejsen er markant anderledes end at søgemaskineoptimere en produktside, og det kræver at du sætter din viden på spil og uddanner markedet.

Vil du vide mere om, hvordan du konkret arbejder med den tilgang, kan du anvende denne trin-for-trin-guide, som jeg kalder brevkassetaktikken.

 

2. Skab det søgeresultat, som folk har mest lyst til at klikke på

Hvad nytter det at ligge øverst på Google, hvis flere klikker på de næste søgeresultater? Google’s mission er at belønne de bedste brugeroplevelser. Derfor arbejder Google med en forventet klikrate som hver af de øverste 10 positioner i søgeresultaterne skal leve op til. Hvis du ligger nummer 1 og har en lavere klikrate end Google forventer for den placering, er du i farezonen for at blive placeret dårligere. Omvendt kan du vinde placeringer ved at have en mere appellerende tekst i søgeresultatet, som tiltrækker en større klikrate end Google forventer.
CTR-optimering kalder nørderne det, og Larry Kim er übernørden, du kan lære mest fra.

Er du med endnu? Så kig også i dit webanalyseværktøj og find de sider frem, der ranker på Google. Har du lav Gennemsnitstid på side på under 1 minut og høj Afvisningsprocent på 60-70% eller mere, er det signaler om dårlig kvalitet af dit indhold. Der behøver ikke være noget galt med din artikel, men den kan være sat op, så den ser uoverskuelig ud for nye brugere, eller måske loader dit website bare langsomt, så utålmodige brugere klikker væk. Den slags kan koste på placeringerne.

Endelig har du også mulighed for at ende aller-allerøverst på Google, hvis du giver et klart svar på et spørgsmål. Så bliver du belønnet med en indrammet boks på Google’s søgeresultatside, som viser en kort version af det svar, du leder efter. Resultaterne her bliver også kaldt Rank Zero og kan se således ud.

Eksempel på Rank Zero

Et præcist svar på et konkret spørgsmål er nøglen igen. Folk stiller i stigende grad spørgsmål direkte i søgefeltet og nogen bruger endda stemmesøgning. Så når de søger svar på alt fra snedybden i St. Anton til, hvem der spillede James Bond i Goldeneye, så forventer de at Google giver et kort svar.

Så tænk over, at der et sted i din artikel skal være en passage, hvor svaret på spørgsmålet står så klart, at Googles stemmeassistent kan gengive det på 10 sekunder. Så er du på sporet.

I eksemplet ovenover er resultatet fundet fra placering nr. 1. Men i 30% af tilfældene finder Google svaret i en featured snippet fra placering 4 eller lavere. Det almindelige resultat ligger måske nummer 5 på Google, men den lille bid med det præcise svar ligger allerøverst. Du kan altså overhale alle konkurrenter indenom ved at give de bedste svar på det folk spørger om.

 

3. Arbejd med indholdsklynger

Se det i øjnene: Du kan ikke ranke øverst på alt. Og har din virksomhed flere forskellige forretningsområder, bliver det endnu sværere for Google at finde frem til, hvilket område du er en videnkilde inden for.

Derfor giver det mening at definere og arbejde med indholdsklynger. Det starter med at du definerer en række temaer, der er særlige vigtige for virksomheden at blive positioneret på. Og nej, det er IKKE det samme som produktkategorier, når vi taler content marketing. Men noget som optager potentielle kunder og som du har mulighed for at dele viden om.

Er du eksempelvis bilforhandler kan eksempler på temaer være vinterdæk, brugtpriser eller elbiler. Inden for temaet ”vinterdæk” laver du hjørnestensindhold, som du forsøger at ranke på og som andet understøttende indhold linker til. Det kunne være en række understøttende artikler om tidspunkt for at skifte vinterdæk, mønsterdybde i vinterdæk, helårsdæk eller vinterdæk og andet, som du undersøger i forvejen. Gerne ved at bruge et søgeordsværktøj, der afdækker antal månedlige søgninger og konkurrence.

Det er vigtigt, at oprette interne links til hjørnestensartiklen, så du kan vise Google, hvilket indhold om vinterdæk, der er vigtigst på dit site.

Du kan sagtens have flere indholdsklynger på samme site, men som hovedregel er det bedre at gå i dybden med et emne end at springe mellem flere.

 

Sådan kommer du i gang med at bruge SEO i content marketing

Så SEO i content marketing handler først og fremmest om at give de bedste svar på det dine kunder spørger om – at dele ud af din viden og måske endda opnå en position som branchens thought leader. Men kan Google ikke få den bedst mulige adgang kan indsatsen være spildt. Alliér dig med en SEO-specialist, hvis du er i tvivl om det tekniske setup fungerer.

Og ellers handler det om at finde frem til de emner, du vil findes på, og hvilke spørgsmål dine kommende kunder stiller i starten af kunderejsen. Når du kender det, har du et godt afsæt til at udvikle indhold, der bliver fundet på Google.

 

Udgivet første gang 31. januar 2017. Senest opdateret 24. maj 2022.

1 Comment

Comments are closed.