4 ting Schøtministeriet kan lære dig om content marketing

Kender du Schøtministeriet på Facebook? Den danske stand-up-komiker Michael Schøt parodierer hver uge statsministerens nytårstale og kommenterer på politiske temaer i et meget direkte sprog. Et meget populært modsvar til politikerleden, men faktisk også et skoleeksempel på content marketing. Derfor er Schøtministeriet med som case i 3. udgave af Content Marketing Bogen. Her og nu kan du læse om 4 ting, du kan lære af Schøtministeriet.

Schøtministeriet kan lære dig 4 ting om content marketing

Lad os lige starte med at præsentere Michael Schøt. Dansk stand-up komiker. Har været med i et hav af shows på TV2 Zulu og lavede tidligere Tjenesten på P3. Bestemt ikke en ukendt komiker, men Mick Øgendahl eller Anders Matthesen er garanteret kendt af flere.

Men Michael Schøt er sikkert den mest kendte komikere i det politiske miljø. For med sine faste indslag under navnet Schøtministeriet gør han grin med og stiller skarpt på aktuelle politiske temaer. Schøtministeriet har kørt fast hver fredag siden starten af 2014, hvor Michael iført hvis skjorte og slips taler til kameraet i bedste Lars Løkke-stil. Men hans sprog er bestemt ikke politisk korrekt og hans budskaber går rent ind, når danske Facebook-brugere liker, deler og kommenterer de satiriske indslag, der sætter meget kontante ord på politikerlede, falske nyheder eller som her: om statuer.

 

Jeg er fan. På Facebook. Sammen med over 100.000 andre, som indtager små doser af skarpladt politisk satire hver uge. Schøtministeriet er samtidig rigtig stærk content marketing. Især disse 4 ting er værd at fremhæve:

 

1. Schøtministeriet giver direkte adgang til publikum

Stand-up-comedy er normalt noget, der foregår på scener eller på TV2 Zulu. Komikerne får en del af kagen, men de er afhængige af at arrangører eller TV-kanaler giver dem sendetid. Michael Schøt har i bedste content marketing-stil bygget et publikum på Facebook. Talerne fra Schøtministeriet er designet til skærmen. De varer 6-10 minutter, Michael Schøt kigger direkte ind i linsen, og der er lagt op til en masse reaktioner og debat i kommentarsporet.

Facebook er hovedkanalen for Schøtministeriet. Senest er Instagram og podcasts kommet til, så man kan lytte til lydudgaver af Schøtministeriets taler via iTunes eller Spotify.

Fra starten har Michael Schøt fokuseret på at bygge et solidt publikum på én kanal, som indholdet passer godt til. De mange følgere på Facebook giver Michael Schøt mulighed for at målrette annoncer til sine fans meget præcist, når han er på turné. Han kan fortælle om sine live-shows eller opfordre folk til at donere en 10’er. Han skaber top of mind og lur mig, om en stor del af publikum på hans turnéer ikke også får en dosis Schøtministeriet med jævne mellemrum?

Måske kan du også få mere ud af at satse på dit eget medie og blive skarp på det, frem for at lade dine budskaber styre af andres medier?

 

2. Kedeligt indhold får kant og bliver spændende

Er du bange for, at dit indhold kan støde nogen? Eller er din kommunikation underlagt strenge krav fra juristerne? Det er Michael Schøt bestemt ikke ramt af. I Schøtministeriet siger han lige, hvad det passer ham og giver svinere til politikere i alle hjørner af Folketingssalen. Men ind imellem udgiver han også længere café-interviews, hvor han – i en lidt mere venlig tone – tager et tema op og stiller kritiske spørgsmål til en udvalgt politiker.

Lad os lige samle den op. Vi taler om stand-up, der normalt handler om jokes om parforhold eller ting under bæltestedet. Her handler det om noget så kedeligt indhold som politik. Og selvom de har fået verbale øretæver på Facebook, sætter Marie Krarup, Rasmus Jarlov eller andre politikere sig gerne på en barstol for at diskutere politik med en komiker. Og indholdet skaber så stor interesse, at politikerne beder om at deltage. Michael Schøt forklarer:

Jeg synes jeg går til politikerne med et meget stor glimt i øjet. Når jeg er sur, så er det sådan lidt tegneserie-agtigt. Dermed ikke sagt at der ikke er nogen politikere, der sikkert kan blive stødte over det. Men det er ikke meningen i hvert fald. Og så må jeg sige, at langt de fleste af de politikere jeg møder, faktisk er ret morsomme mennesker og folk som selv elsker at grine og have det sjovt, så selve det at jeg er en morsom person er faktisk et plus i forhold til interviewene. Læg oven i det, at mange politikere faktisk følger Schøtministeriet og er glade for det. Så de vil meget gerne være med. Vi har sågar haft pressemedarbejdere for ministre, der selv har henvendt sig og spurgt. Det er meget positivt.

Måske kan du også give dit indhold mere kant og på den måde blive mere interessant?

 

3. Skarp punktlighed skaber faste medievaner

Det slår ikke fejl. For mig er frokostpausen om fredagen blevet lig med små 10 minutters politisk satire. Schøtministeriets udgivelser er næsten så præcise som rådhusklokkerne, og med meget regelmæssige udgivelser bliver Michael Schøt en del af publikums medievaner. Selvom vi har adgang til et hav af indhold, sidder det på rygraden, at X-Factor starter fredag kl. 20 og der altid er nyheder i radioen hver time. Det gælder om at blive en micro daypart, som Drew Davis omtaler det.

På sociale medier er der næppe nogen, der er så nøjagtige og stabile med udsendelsestidspunkterne som Schøtministeriet. Der er en usynlig kontrakt med publikum, der gør, at de forventer noget sjovt om politik fredag ved middagstid. Publikum sætter pris på stabilitet i udgivelsestidspunktet. Det er Michael Schøt helt bevidst om:

Kontinuitet er noget af det mest afgørende, hvis man skal opbygge et publikum på så flygtigt et medie, som Facebook. Vi har aldrig misset en uge, men det er skredet lidt med tiden nogle gange, så talen er udkommet senere. Et par gange har det først været om aftenen pga. tekniske problemer. Det sker der ikke noget ved som sådan, så længe man gør opmærksom på det. Men det er jo kun fordi vi HAR opbygget den tillid med folk. Hvis du laver noget nyt, så kan det ikke bare udkomme som vinden blæser.”

Måske kunne du styrke kunderelationer, hvis dit indhold blev udgivet mere regelmæssigt?

 

4. Godt og regelmæssigt indhold skaber efterspørgsel

En stand-up komiker tjener penge på scenen, det er et ”live game”, som Michael Schøt siger. En komiker kan lave soloshows og score kassen på billetsalg, men det kræver meget tid, og det kan man ikke gøre hele tiden. Man kan også blive booket til gymnasier eller firmaevents, og det er her, Michael Schøt har den største del af sin omsætning. Og så kan komikere gå sammen om klubjobs, hvor de er tre afsted og laver en halv times show sammen.

Komikere har behov for at skabe efterspørgsel,”

fastslår Michael Schøt og fremhæver en klar fordel ved at have sit eget medie:

Alternativet til Schøtministeriet er, at jeg skulle lave tv eller på standup.dk. Men det er svært at gennemskue, hvordan man kan komme på tv, og jeg har ingen kontrol. Med Schøtministeriet har jeg selv ansvaret, men skal også selv holde gryden i kog. Det giver mere arbejde, men også mere kontrol.”

Den opmærksomhed, Michael Schøt opnår med sit eget medie, er meget værd. Seertallene er på linje med shows på TV2 Zulu. Det betyder, at han bliver mere synlig og oftere bliver booket.

Måske kunne du finde din egen stil ved at tale om noget, som alle de andre i branchen ikke taler så meget om – og på den måde skabe en stemme og efterhånden også efterspørgsel?

Schøtministeriet er case i tredje udgave af Content Marketing Bogen

I 3. udgave af Content Marketing Bogen kan du læse meget mere om Schøtministeriet og hvordan Michael Schøt har opbygget sit publikum.

Oprindeligt udgivet i marts 2017. Senest opdateret juli 2020