“If you want to get rich, find your niche”
Sådan lyder det ofte i amerikanske content marketing-kredse. Men det mantra holder også i Danmark. Når der er efterspørgsel og indhold nok på området altså. Et område, der bestemt IKKE savner indhold, er madopskrifter. Det bugner med opskrifter fra fødevareproducenter, dagligvarebutikker, netbutikker og et hav af madbloggere på internettet.
Så hvordan skiller du dig ud fra mængden i det store indholdsocean? Du gør som Salattøsen og stiller skarpt på en niche.
På et område er der ikke mange opskrifter, da Mette Løvbom lægger sin første opskrift på Facebook i 2013. Det handler om salater. Siden da har hun med Salattøsen opdyrket det område gennem en masse inspirerende indhold. Syv år senere gror forretningen med populære kogebøger, fuldt besatte kurser, en webshop og 12 medarbejdere på lønningslisten. Vi spoler tilbage til dengang det hele startede.
En passion blev til et fællesskab
Jeg er vokset op med kinakål, cherrytomater og agurker og majs. Det tror jeg, de fleste er. Men jeg har altid vendt ting på hovedet og lavet salater af alt muligt. Det var der ikke rigtig noget indhold på nettet i 2013. Der var populære kogebøger, men jeg var den første, der gik på Facebook med salatopskrifter. Det anede jeg ikke, da jeg gik i gang,”
fortæller Mette.
Det starter som et hobbyprojekt, efter at Mette bliver opfordret til at dele opskrifter på nettet. Et website er for besværligt, så hun starter en Facebookside med idéen om at skabe et fællesskab omkring passionen for salater.
Allerede dagen efter har hun 500 følgere.
Og efter et halvt år, hvor hun deler små glimt om sin passion for grøntsager, har hun 20.000 følgere. På et område fyldt med indhold, har Mette ramt en niche med en stor efterspørgsel for inspiration.
Opbygger kendskab og udgiver en kogebog
Herfra går det stærkt. Mette deltager i en række udsendelser på TV Syd, som gør hende kendt i Sydjylland. Hun lancerer salattosen.dk, så folk kan gå tilbage og finde opskrifterne. Hun får også en masse tilbud om sponsorater og tilbud om at fortælle om alverdens køkkenprodukter. Selv siger hun, at hun blev influencer, inden der var noget der hed sådan. Hun holder også fast I ikke at forurene sit website med bannerannoncer.
Hendes første indtægtskilde er en bog. ”Salattøsen – salater hele året rundt” udkommer i april 2016. 14 dage før udgivelsen lancerer Mette en webshop med et produkt: ”Forudbestilling af bog.” Det sker på en lørdag. De første 500 bøger var solgt om mandagen, og inden selve bogen når frem til boghandlerne, har den allerede bestsellerstatus med 10.000 solgte eksemplarer.
Jeg blev min egen flaskehals, for jeg havde tilbudt at signere alle bøger,”
sukker Mette og tilføjer grinende:
Vi har lige rundet 60.000 solgte eksemplarer af den første bog. Siden er der kommet to mere til, og jeg nærmer mig 100.000 solgte bøger totalt.”
Indhold er kernen i forretningen
Mette har gennem hele forløbet holdt fast i løbende at opdatere sin side på Facebook. Indholdet er kernen i hendes forretning, og kernen i indholdet er små glimt af gode råvarer, smag og sæsoner. Stilen er simpel og med fokus på gode billeder. I Salattøsens univers er en nem opskrift og et godt foto af saltbagte mandler blandt de allermest populære opslag, som sagtens kan bruges flere gange.
Saltbagte mandler redder tit de lange køreture, når jeg bliver sulten på farten. De er nemme at lave, bare husk at de skal køles helt ned, før de bliver sprøde ?
(Og husk at lave rigeligt……?)
Slået op af SalatTøsen i Torsdag den 6. juli 2017
Mette laver selv alle Facebookopslag med de begrænsninger, det giver. Hun fortæller, at hun ikke styrer efter stramme indholdsplaner i indholdsarbejdet.
Facebook er mit frirum, og jeg opdaterer spontant, når jeg får en god idé. Måske for spontant somme tider. Det er ikke altid så smart at lægge noget på kl. 9 om formiddagen, når der er flere brugere på kl. 16. Og i perioder har jeg ikke opdateret, når jeg har været lagt ned af arbejde.”
Så uden at følge lærebøgerne for hyppige opdateringer er Mette alligevel lykkes med at få et aktivt fællesskab om salater kørende. Siden har hun suppleret med en Facebookgruppe, hvor brugerne mere aktivt deler og inspirerer hinanden, men som også tager tid at moderere for selvpromovering, Facebook-politiet og politisk propaganda.
Endelig er Instagram blevet en vigtig kanal for hende, ligesom at e-mailnyhedsbrevet fylder en del. Det fungerer også som salgskanal, men dog ikke mere end at to tredjedele af indholdet er inspiration, som blandt andet opskrifter, gode råd og tips til opbevaring af grøntsager. Samlet set bruger Mette 2 timer af en arbejdsdag på indhold, men hun laver også alt selv.
Dette indlæg er et uddrag af Content Marketing Bogen 3. udgave, der udkommer 1. september 2020. Udover at læse endnu mere om Salattøsen, får du tre andre nye cases og et opdateret teoriafsnit med friske tal på content marketing-udviklingen i Danmark. Alt sammen giver dig en letlæst og grundig introduktion til content marketing – Du kan læse mere om Content Marketing Bogen her.