Hvad er det bedste ved en ribbensteg? Det er at lave ribbenstegsandwich af resterne. Tænker du content marketing som en ribbensteg kan du få indholdet til at række længe ved at servere det på forskellige måder.
I den første af 3 artikler om effektiv content marketing, får du her en guide til ribbenstegtaktikken. Så læs med her.
Mmm… En sydende ribbensteg er på vej ud af ovnen. Så lækker at det drypper fra ganen… Men vent! Hvad har det nu at gøre med content marketing?
En ribbensteg er lækker, når den kommer på bordet. Men der er altid for meget, og de overskydende skiver smager aldeles udmærket som pålæg eller i en sandwich dagene efter. Prøv at tænk på samme måde om dit indhold.
Step 1: Lav supersprødt, gated indhold
Ligesom når du tilbereder en ribbensteg, laver du et stort stykke ekstraordinært indhold. Det kan være en guide, en e-bog, en video eller et fjerde format. Det vigtigste er at indholdet er supersprødt og tilberedt som et festmåltid. Indholdet ”gater” du. Det vil sige, at du gemmer indholdet bag en kontakt formular på en landing page, så læserne skal afgive kontaktinfo for at få adgang til det.
En e-mail adresse kan være nok at bede om. Det kommer helt an på dit marked.
Step 2: Server dit indhold gratis i skiver
Ligesom en ribbensteg bør du servere dit indhold i skiver. Har du for eksempel udgivet en e-bog med 5 kapitler, kan du ret let omskrive hvert kapitel til et blogindlæg. Det lægger du på din blog med jævne mellemrum og sørger for at have et tydeligt call-to-action for enden af hvert blogindlæg, som viser læserne hen til siden, hvor de kan downloade hele e-bogen. Ved at genbruge resterne af stegen, får du på en effektiv måde kød på din blog i et stykke tid.
Step 3: Tilbered en sandwich, som uddanner modtageren
Når læserne beder om at få hele ribbenstegen serveret, så sørg for at bede om tilladelse til at sende dem nyheder via email. Her kan du med fordel opsætte en simpel autoresponder, som sender en kort serie af emails til læseren med nogle dages mellemrum.
Indholdet i denne serie af emails skal guide læseren videre, men samtidig dreje sig om temaet i e-bogen. Så det er helt ok at genbruge passager og hovedpointer fra e-bogen igen, men du må godt forvente at læseren er mere oplyst – og forhåbentligt også en lille smule mere klar til at høre om relaterede produkter, når den sidste email er modtaget.
Din serie af emails er på den måde som en ribbenstegsandwich, hvor du disker op med groft brød, rødkål og andet godt. Men ribbenstegen er stadig hovedingrediensen.
2 grunde til at det ikke er farligt at servere det samme indhold
Så nu har du en ribbensteg, som samtidig er serveret i skiver og brugt i sandwich. Men bliver folk ikke trætte af at modtage det samme indhold?
I teorien, jo. Men i praksis, nej. Det er der to grunde til:
- Som afsender er vi tilbøjelige til at tro, at alle modtagere ser alt det vi sender ud. Gid det var sådan, men det forholder sig lige omvendt. Mange skimmer eller læser kun overskrifter. Skulle modtageren have set indholdet for et par måneder siden, kan det måske godt trænge til en genopfrisker. Med et lille twist – det må ikke bare være genudsendelser af gammelt stof.
- At en læser har signet op til dit sprøde indhold, betyder ikke, at indholdet er hverken læst eller forstået. Som Hubspot fortæller om whitepapers, kan der være mange grunde til at indholdet bliver downloadet – det kan være i ren spontanitet, det kan være det bliver gemt til senere (yeah, right) eller det kan bare være chefen har sagt at den rapport skulle læses.
Så opsummeret: Med ribbenstegtaktikken kan du på én gang lave indhold, der skaber opmærksomhed, indsamler permissions og uddanner potentielle kunder.
Ribbenstegtaktikken egner sig specielt godt til at generere leads i b2b, men mange b2c virksomheder vil også kunne gøre brug af den. Må jeg anbefale en mousserende vin, når modtagerne har fordøjet stegen og begynder at dukke op i salgsafdelingen som varme, veluddannede leads.
Indlægget er i øvrigt inspireret af Jason Miller fra LinkedIn, der til Content Marketing World brugte en lignende analogi om ”sliced turkey” i content marketing. Men ribbensteg fungerer altså lidt bedre på dansk.
Velbekomme!