Hvis du arbejder målrettet med indhold i marketing, er kundefokuserede keywords en metode til at sikre at dit indhold fænger. Målrettet arbejde med keywords i indholdsmarketing er ikke kun godt for at skabe relevans for dine kunder. Det er i høj grad også dit valg af keywords, der bestemmer om du bliver fundet på Google og andre søgemaskiner. Vælger du at optimere indholdet efter de rigtige ord, øger du chancen for at en potentiel kunde finder frem til dit website frem for din konkurrents.
Udover at du taler i øjenhøjde med målgruppen, har proaktivt arbejde med keywords den fordel, at søgemaskinerne indekserer de rigtige termer. Her kommer 6 tricks til hvordan du finder relevante og kundefokuserede keywords:
- Lav en intern brainstorm. Start med at tømme kollegerne for forslag. Stil det simple spørgsmål: ”Hvis du skulle Google os, hvilke tre søgeord vil du bruge?” Så frem med blokken og ud på gulvet. Du kan specielt finde gode fra dine kolleger i kundeservice.
- Spørg kunderne. Stil det samme spørgsmål som til kollegerne men i en form, hvor du forstyrrer kunderne mindst muligt. Det kan fx indgå som spørgsmål i en kundetilfredshedsanalyse, eller du kan spørge om det uformelt, hvis du alligevel snakker med kunden.
- Undersøg hvad dine kunder søger på. Har du et søgefelt på dit website, samler du muligvis allerede data om hvilke ord dine potentieller kunder bruger på interne søgninger.
- Læs og scan relevante medier. Har du eller dine konkurrenter fået presseomtale? Scan teksten for ord, der beskriver den type produkter din virksomhed fremstiller. Hvis medierne bringer nye vendinger på banen, er der stor chance for at nye kunder bruger samme ord.
- Se hvad konkurrenterne bruger. Ganske simpelt: Du kender allerede dine konkurrenter, så gå ind og scan for keywords som de anvender. Måske har du overset nogle væsentlige ord, der er værd at optimere indholdet efter?
- Brug Google Adwords’ eget keyword tool. Der findes et hav af engelske keyword suggestion tools, men leder du efter specifikke ord på dansk, er Google’s eget keyword tool i Adwords det bedste bud. Her kan du slå keywords op og se hvor mange der søger på dem. Her får du også en liste med relaterede søgninger – nap de ord du kan bruge.
Sådan optimerer du tekst til søgemaskiner
Nu har du benarbejdet på plads. Herfra handler det om at prioritere de mest relevante keywords og opsætte realistiske forventninger. Det mest simple er at arbejde med blogs eller artikler, hvor du optimerer teksten til 1-2 udvalgte keywords. Som tommelfingerregel skal du inkludere det keyword, du optimerer til følgende steder:
- i titlen,
- i meta titlen,
- i overskriften,
- tidligt i teksten og i mellemrubrikker.
Gode rankings med relevante keywords
Lad os antage at du publicerer dit indhold som artikel eller blog på virksomhedens website og herefter bruger en halv time på at opdatere partnersites, intranet og virksomhedens sociale medier. I en sådan situation vil det kræve en del ekstra arbejde med link building for at opnå en god placering på søgemaskinerne på et generisk ord som eksempelvis ”støvsuger”. Et sådan ord har mange indekserede sider og høj konkurrence på betalte links.
Men du vil have en langt bedre chance på at ranke på et relevant long tail keyword. Det kunne være ”skifte mundstykke støvsuger” eller ”købe støvsugerposer”. Ja, der er mindre trafik, men vejen til en top-placering på målrettede long tail keywords er langt kortere. Specielt hvis du har en god content strategi, så du hurtigere kan begynde at ranke på en række relevante keywords. Det er de mange bække små.
Arbejder du aktivt med keywords i marketing? Jeg vil gerne høre hvilke erfaringer du har gjort dig.