Få mere power i content marketing ved at inddrage fagspecialister

Normalt bliver indhold til ved, at du begynder at skrive en artikel eller et storyboard. Men hvis målet er at få dit indhold vidt omkring, skal du begynde et andet sted. Tænk over, hvem der kan bidrage med indhold og hvordan det kan blive interessant for dit publikum. Det får dit indhold til at nå længere ud, uden at indsatsen er mærkbart større. Læs hvordan Mikael Rieck bærer sig ad, og hvordan du selv kan øge rækkevidden på dit indhold.

Få mere power i content marketing
”Vil ikke være det samme uden dig…”

Sådan skrev Mikael Rieck fra marketers.dk i emnefeltet, da han skulle indsamle indhold til en artikel om de bedste gratis online marketing tips. Men han havde ikke tænkt sig at gøre alt arbejdet selv. Han ville samle gode råd fra en række danske specialister og lade dem skinne på marketers.dk.

Ud af 54 forespørgsler vendte 37 tilbage med deres online marketing tip. Så der var kød til en omfattende artikel. Samtidig er alle medvirkende blevet profileret med link til deres website og Twitter-profil samt med et foto.

Mikael gjorde indholdet klar, publicerede artiklen og skrev ud til alle medvirkende med opfordring til at dele. Derudover delte han alle de enkelte tips på Twitter og LinkedIn og taggede ”eksperten” i hver af opslagene.

Den fremgangsmåde er langt mere effektiv end en almindelig artikel, kan Mikael Rieck roligt fastslå:

Artiklen ”De bedste gratis online marketing tips” er suverænt den mest delte og viste artikel på marketers.dk. Vi har 600% flere shares end en normal artikel og den har 30% flere sidevisninger end den næstmest læste artikel, selvom den er 3 år yngre.”

Her kan du se, hvor meget artiklen er blevet delt.
Mest delte artikler på marketers.dk

Vær mere redaktør og mindre journalist – det betaler sig

Udbyttet er markant større, men hvad med indsatsen? Kan det betale sig at lægge ekstra kræfter i at samle indhold fra specialister frem for at gøre det selv?

Det mener Mikael Rieck klart at det kan.

Det har ikke taget længere tid at få 37 eksperter til at skrive noget, end det gør selv at skrive det hele. Omvendt er der udført langt mere markedsføring af indlægget med de 37 eksperter, så de mange ekstra delinger kommer ikke kun fra forholdet omkring de mange deltagere. Regner jeg alt forbrugt tid ind (grafik, marketing osv.), så har jeg brugt 3-4 gange så lang tid på det pågældende indlæg end normalt.”

Mikael Rieck er ikke alene om at opnå gode resultater ved at inddrage andre. Den suverænt mest delte artikel her på bloggen, er denne top 5 over danske virksomhedssider på LinkedIn. Den blev til gennem input fra LinkedIn specialister, der sammen med de fem opstillede virksomheder stolt delte løs.

Så hvis hensigten er at nå en bredere målgruppe end sædvanligt, kan det godt betale sig at være mindre journalist og mere redaktør. Så dit arbejde består mest i at indhente andres indhold og få det distribueret.

Forbered en frugtsalat

Udover den markant forbedrede rækkevidde er de mange specialister med til at blåstemple hinanden og afsenderen af indholdet. Vil du bruge en lignende taktik i din branche, kræver det at du har en vis troværdighed som afsender. Det vil næppe være et af de tre første indlæg du skriver på din virksomheds blog. Det kræver en portion kendskab i markedet – og at branchen generelt er klar til denne form for vidensdeling.,

Inden for online marketing er det naturligt at bruge denne form for influencer marketing, hvor du tapper ind i andres ekspertise. Men det kan sagtens bruges andre steder. I håndbogen ”5 Content Marketing Taktikker” har jeg kaldt fremgangsmåden for ”frugtsalattaktikken”. Her kan du læse en case om en softwarevirksomhed, der har fået 10 influenter til at bidrage med deres bedste råd.

Har du spørgsmål til fremgangsmåden? Eller kender du til eksempler i andre brancher? Så er du velkommen til at skrive i kommentarfeltet.