3 grunde til at anvende personas i online marketing

Hvem henvender jeg mig til?
Uanset hvilken form for online marketing du arbejder med, bør du kunne svare skarpt på det spørgsmål. Det kan personas hjælpe med. Ved at bruge personas har du lettere ved at gøre budskaberne relevante og du undgår at blive alt for selvfed at høre på. Lær hvad personas er og få tre grunde til, at du bør arbejde med personas i content marketing.

Personas - 3 grunde til at anvende dem i marketing
Så hvem henvender jeg mig til i dette indlæg?

Det vil være Frederik på 32, der bor i Odense er uddannet multimediedesigner. For et par år siden fik han nyt job i en produktionsvirksomhed, hvor han har ansvar for online marketing. Content marketing er et område, han gerne vil opprioritere, så han bruger lidt tid på at holde sig opdateret og lære nye faglige færdigheder.
Frederik søger anerkendelse i sit job og vil gerne vise, at han kan levere resultater. Hans vej til målet er den mindst risikofyldte, da hans største frygt er at blive fyret.

Du hedder sandsynligvis ikke Frederik.

Der er også en ret lille chance for at du bor i Odense.

Frederik findes nemlig slet ikke i virkeligheden. Han komprimerer forskellige karaktertræk hos de modtagere, som jeg sigter efter her på bloggen. Eller en persona med andre ord.

Hvad er en persona?

En persona – eller en buyer persona, som det også kaldes i marketing – er en fiktiv person, som rummer de vigtigste facetter af en person, du ønsker at kommunikere med. En persona har klart definerede demografiske data som alder, bopæl og stilling. En veludviklet persona har også fat i mere psykologiske aspekter som udfordringer, drømme og triggers i købsprocessen, hos den pågældende person. Endeligt er en persona baseret på dataindsamling hos rigtige personer, som er repræsentative for målgruppen – det kan ikke bare være en forestilling om, hvordan virkeligheden ser ud.

I marketing er målet med personas at skabe et fælles billede af, hvem virksomheden ønsker at tale med. En persona sætter ansigt på målgruppen, hvilket skal sikre en god intern forståelse for, hvem virksomheden kommunikerer med. Ofte har virksomheder flere personas, som er prioriterede. Det kunne være en legetøjsbutik, hvor en persona er Oscar på 8 år (brugeren) og en anden er Katrine, som er Oscars mor (køberen).

Men hvorfor egentlig bruge tid på at udarbejde personas og anvende dem i marketing-arbejdet? Det er der mindst tre gode grunde til:

1. Personas hjælper til at øge relevansen

Det letteste i marketing er at tale om sig selv: Om virksomhedens fortræffeligheder og om de uovertrufne produkter. Det kan gå an, hvis man hedder Apple eller Ferrari, mens det er en anden sag der, hvor Frederik eller du selv arbejder.

For hvis du kun taler om dig selv, er du ikke relevant. Her er personas et godt værktøj til at minde om, hvem indholdet er til for. Er det LinkedIn-opslag, du er ved at forberede, interessant for Frederik? Eller er det i virkeligheden mest interessant for dig selv? Hvis du kan tale ind i et kendt behov hos din persona, er der større chancer for at du rammer plet hos målgruppen.

2. Personas gør din virksomhed mere kundefokuseret

At bygge holdbare personas er centralt i en succesfuld content marketing strategi. For du skal kende dit publikum, hvis det indhold du tilbyder, skal have en chance. I den proces bliver marketingafdelingen tvunget ud af boksen og ud i virkeligheden; her skal opstilles teser, laves interviews og indsamles data. Det bliver bearbejdet i fællesskab, så alle involverede deler opfattelse af, hvordan de mest interessante kundesegmenter ser ud. Denne proces har den skjulte fordel, at de deltagende aktører bliver mere kundefokuserede – ved at få indsigt i udfordringerne fra kundens side flytter du fokus i din marketing fra egne produkter og services til kundens behov og udfordringer.

Selvom det kan lyde skrækindjagende at ringe til kunderne, kan det være en god idé at lade medarbejdere, der udarbejder indhold, deltage i kundeinterviews for at opnå mere indsigt.

3. Personas sætter kursen for dit indhold

Det hjælper ofte at gå helt ned i detaljer på dine personas; hvor i landet bor din persona, hvilken fase af livet er din persona i, hvilke medier anvender din persona… you name it. Konkretisér og du får et meget skarpere billede af dine kundesegmenter. Der findes ikke nogen, som er 30-50 år gammel.

Når du arbejder med content marketing, så gør det klart, hvilke personas der har brug for at vide hvad. Ikke alle har brug for alt information – en profilbrochure og en produktmanual henvender sig til to forskellige personas.

For når du har dine personas på plads, kan du kortlægge, hvilket indhold hver persona har brug for i de forskellige faser i kunderejsen. Det kan følge den klassiske salgstragt, så du har indhold klar som:

  • vækker opmærksomheden hos din persona (Attention),
  • gør din persona interesseret i dine produkter (Interest),
  • opbygger præference for dine produkter (Desire),
  • giver lyst til at købe (Action),

Har du alt det indhold, som din persona har brug for i hver fase? Eller er der huller i dit content map?

Du bør have forskelligt indhold klar, så du dækker hele kunderejsen. Og ved at kende hver enkelt personas behov, opdager du, hvor du skal sætte ind med indholdet. Den øvelse kaldes content mapping.

Jeg håber, du er blevet klogere på personas, og hvordan de kan bruges i marketingarbejdet.

NB! Denne artikel blev oprindeligt skrevet marts 2011. Senest opdateret maj 2018.

2 Comments

  • Birgitte
    Posted 30. november -0001 00:00 0Likes

    Hej Joakim Virkelig god blog, du har bikset sammen og godt formidlet! Vil glæde mig til at blive klogere og få nogle sunde påmindelser ved at læse med herinde. Nu bygger egen blog ikke just på min faglighed, men egentlig at formidle et helt andet stof – og så er det jo fantastisk at hente god inspiration til arbejdet hos en som dig 🙂 Good luck, Birgitte Kjær (tidl. ONLY)

  • Joakim Ditlev
    Posted 30. november -0001 00:00 0Likes

    Mange tak for kommentaren, Birgitte. Pointen med det hele er at skubbe bag på andres arbejde med content – og hvad end det er en blog om yoga eller professionelt marketingarbejde, er der altid noget der kan blive bedre. Min egen liste er også lang – herunder at sørge for at jeg for alerts på nye kommentarer, så der ikke går 4 dage før engagerede læsere får svar: Det er virkelig flabet af mig 🙂 Håber alt kører i dit nye job.

Comments are closed.