Online marketing er kamp om opmærksomhed

Dette indlæg er total spild af tid. Statistikken taler for, at du lynhurtigt skimmer teksten igennem og klikker videre til noget andet. Og selv her – et godt stykke nede i første afsnit – hvor du forhåbentligt er blevet fanget, truer en email alert eller din egen rastløshed forårsaget af for mange Facebook og Twitter updates med at slukke for dit fokus. Mængden af online information stiger eksponentielt, men den mængde information du og jeg kan kapere er konstant. Og det giver udfordringer i online marketing.

Så længe kan du fastholde opmærksomheden

Slår du ”Attention Span” op på Wikipedia, får du forklaret at attention span er det tidsrum, en person kan fastholde opmærksomheden på en enkelt ting. Det er delt op i en umiddelbar reaktion på et stimuli, der kort fanger opmærksomheden – i gennemsnit vil en person bruge 8 sekunder på at vurdere om denne afbrydelse er relevant. Den anden type “attention” handler om, hvor længe en person kan koncentrere sig om en given opgave. 20 minutter regnes for at være det maksimale en person kan fastholde opmærksomheden på den samme type handling. Medmindre det er hyleskægt eller direkte selvmotiverende – for så er der langt længere attention span. Du kigger ikke på uret, hvis du ser en god film, vel?

Mere internet og mindre opmærksomhed

Internettet har velsignet os med gratis og ubegrænset information, men en større bivirkning ved hyppig netsurf er at det koster på kognitiviteten. Vores hjerner har brug for at sætte ting i kasser og sammenholde nye ting med noget vi allerede ved. Det når vi ikke på nettet og konsekvensen er, at vi husker mindre af det vi læser og ser, vi læser mere overfladisk og vi forfalder til kortere budskaber. Korte YouTube videoer og kodede beskeder på microblogging-tjenester som Twitter er guf for en websurfer-hjerne.

Design indhold mod kortere attention spans

Hallo, er du der stadig? Godt, for den her del er vigtig: Den stigende forskel mellem udbudt og opfattet information er helt fundamental for, hvordan du markedsfører. Mængden af støj bliver større hver dag, og tonsvis af indtryk reducerer chancen for at dit budskab går rent ind. Tærsklen for ligegyldigheder bliver lavere – Hvert eneste millisekund lurer en ny afbrydelse. Det stiller skrappe krav til dit indhold, som skal opfylde mindst en af disse kriterier:

  • Dit indhold skal vække opmærksomhed
  • Dit indhold skal fastholde interessen
  • Dit indhold skal tilfredsstille modtageren og gøre det klart hvad næste step er

I online marketing er dit indhold en tragt: Når du har fanget opmærksomheden for din modtager, skal du smidigt kanalisere videre til indhold der går en tand dybere og opstille få relevante muligheder.

Må jeg fortjene din opmærksomhed?

Ifølge David Mearman Scott er der 4 måder at få opmærksomhed på i marketing: Du kan købe opmærksomhed gennem annoncering, tigge efter opmærksomhed med PR, eller du kan plage folk for din opmærksomhed gennem salgsarbejde. Den sjoveste form for opmærksomhed er imidlertid den man gør sig fortjent til. Det er præcis, hvad content marketing handler om: Design af målrettet og relevant online indhold.

Hold da op – læste du hele indlæget? Et tak for opmærksomheden er vist på sin plads nu, men hvad mener du? Hvordan arbejder du med at tiltrække opmærksomhed?