Er du seriøs med content marketing, ved du at dit indhold har værdi. Det ved konkurrenterne også, og nogle kan ikke modstå fristelsen til at ”låne” af dit arbejde. Indholdssnyltere er lige så irriterende som insekter i soveværelset, så er du udsat for at dit indhold er blevet kopieret, bør du tage konfrontationen. Her får du nogle bud på hvordan.
Egentlig bør du være beæret. Når dit indhold er blevet kopieret, findes der ikke noget større tegn på anerkendelse. Du har udgivet noget solidt indhold, der bliver lagt mærke til i markedet. Så når andre genbruger uddrag af din artikel, dine slides eller dine illustrationer men uheldigvis glemmer at angive kilden eller linke tilbage, er det indirekte en ros.
Desværre føles det ikke spor beærende.
Det føles på godt jysk træls.
Som seriøs blogger, fotograf, grafiker eller hvilken type indhold, du end udgiver, er det krænkende at opleve, at andre høster frugterne af dit arbejde. Heldigvis sker det ikke hver dag. Eller hvad? For hvordan finder du egentlig ud af om dit indhold er blevet kopieret?
Sådan finder du ud af om nogen snylter på dit indhold
En effektiv måde at holde øje med indholdssnylterne på, er at opsætte relevante mentions. Måske får du i forvejen besked via presseovervågning eller værktøjer til brand mentions på sociale medier. Det kan du udvide med nogle få nøgleord omkring dit fagområde eller branche. Brug eksempelvis mention.com eller Talkwalker, så du får tilsendt en email, når der er nyhedssites eller blogs skriver noget med de udvalgte nøgleord.
Der går en hårfin grænse mellem snylteri og inspiration. Finder du noget, der minder om dit eget indhold, er det ikke nødvendigvis snylteri. Måske er forfatteren bag artiklen blevet inspireret af de samme kilder som dig? Men finder du noget, der minder om snylteri, så lav en note om at tjekke sitet igen en måned senere og se om det foregår systematisk.
Men hvornår er det så snyd? Der er mange former, men jeg fokuserer primært på:
- Kopi af dele eller hele websites
- Kopi af passager af tekst eller billedmateriale uden henvisning eller kildeangivelse
Og har du fundet en synder, bør du reagere. Her er 3 metoder at konfrontere snylteren på.
Den diplomatiske metode – skriv en mail
Skriv en høflig email til snylteren, hvor du gør opmærksom på problemet. De fleste snyltere tænker ”går-den-så-går-den” og har samvittighed til at reagere og rydde op, hvis deres ugerning bliver opdaget. Så overraskende ofte retter de ind, hvis du gør opmærksom på problemet.
Du behøver ikke true med hverken advokater eller dummebøder i din mail. Men giv en kort tidsfrist, som du forventer at problemet bliver løst inden for.
Den offentlige metode – rist på sociale medier
Har du netværket i orden og er snylteriet af en karakter, hvor du gerne vil udstille et eksempel, kan du ty til sociale medier. Så i stedet for at sende en mail, gør du opmærksom på problemet i et tweet til snylteren eller et opslag på snylterens Facebook-side. Du kan også bruge kommentarfeltet og dele det.
Lad være med at lyde forurettet eller udstille dig selv som offer. Du får mest ud af at signalere overskud eller skrive opdateringen med et glimt i øjet.
Den juridiske metode – når snylteriet koster på indtjeningen
I tidligere jobs har jeg et par gange oplevet konkurrenter hugge det meste af et website. En af gangene var de så primitive, at Google Analytics tracking-koden kom med på det kopierede website. Så måtte vi jo se, hvilket site der pludselig sendte den ekstra trafik.
I disse helt grove eller systematiske tilfælde, bør du inddrage firmaets jurister. Det gælder også, hvis du kan påvise at indholdet har forårsaget tab eller mindre indtjening. Tag screenshots som dokumentation og få juridisk afdeling til at forfatte et brev. Vær ikke nervøs for at kræve kompensation. Du har brugt meget tid på dit indhold, og det har en høj forretningsmæssig værdi.
Til slut en disclaimer: Jeg har på ingen måde juridisk indsigt og kan ikke gøre mig til dommer over, hvad der er snyd. Men alle metoderne er afprøvet og kan på hver deres måde få snylterne til at stoppe med at kopiere indhold. Og det er essensen.
Har du brugt andre metoder til at få skovlen under en snylter, er du velkommen til at dele erfaringer.