MailChimp har længe været et favoritværktøj til email marketing i Danmark. Men det er på vej til at ændre sig. MailChimp vil ikke kun være en email marketing udbyder og i disse dage træder prisstigninger i kraft, som også påvirker eksisterende brugere på både den betalte og gratis version. Få indblik i, hvorfor virksomheden handler, som de gør, og om det er tid til at finde et MailChimp alternativ?
Måske er du en af dem, der bruger MailChimp til dine content marketing aktiviteter? Fx til simpel marketing automation eller til at holde styr på dine email lister, så du kan sende nyttig viden til dit publikum. Så kan det være tid til at genoverveje, om MailChimp er det rigtige værktøj.
Siden MailChimp i midten af maj offentliggjorde deres nye strategi og dertilhørende produktudbud og prissætning, har de været udsat for heftig kritik. MailChimp er kendt for at være en simpel email marketing platform til små og mellemstore virksomheder, hvor specielt deres gratis produkt til mailudsendelse til op til 2000 abonnenter, har været populært. Men MailChimp vil et step videre og være en ”all-in-one marketing platform” for mindre virksomheder, hvilket bl.a. også omfatter CRM.
Det betyder ændringerne hos MailChimp for dig
Lad os starte med at kigge på, hvordan det får betydning, hvis du allerede bruger MailChimp.
Hvis du bruger gratis-versionen:
Det kan du blive ved med, men MailChimp ændrer i vilkårene, så det fremover er alle kontakter i din database, som tæller med. Tidligere har grænsen været på 2000 abonnenter, men det inkluderer nu også unsubscribers eller kontakter oprettet ved køb på din webshop. Rammer du loftet på 2000 kontakter, så du skal betale, ryger du over på den nye prismodel, som nu koster 50% mere end tidligere.
Hvis du har den betalte version:
Hvis du har kørt med pay-as-you-go vil dine credits købt før 15. maj i år udløbe i løbet af et år. Efter det er du tvunget over på den nye prismodel, hvilket betyder min. 50% prisstigning. I den nye prismodel er du tvunget til at bruge standard-pakken, hvis du vil fortsætte med at bruge multi-step email automation, som mange bruger til lead nurturing. Her ligger igen en drastisk prisstigning afhængig af størrelsen på din database.
Der er flere andre situationer, hvor du bør holde øje som MailChimp bruger. Deres nye model kommer heller ikke godt overens med GDPR og brugerens ret til at blive glemt. Det kan du læse mere om her.
Hvorfor hæver MailChimp prisen?
Så prisen stiger. MailChimps kunder er prisfølsomme, og de bliver sure. Lad os derfor tage et helikopterblik på MailChimp, som på flere måder er en utraditionel virksomhed.
MailChimp er grundlagt i 2001. De har altså været på banen i længere tid end både YouTube, Facebook og Hubspot. Og deres historie minder ikke om den typiske Silicon Valley start-up, som ofte starter med et par kloge hoveder fra Stanford eller Harvard, som får en god idé og en række millioninvesteringer. De kører med røde tal, fordi organisationen og produktet bliver bygget hurtigere end indtjeningen kan følge med. Til sidst bliver de købt af en kapitalfond eller kommer på børsen.
MailChimp er cloudbaseret, som de fleste andre, men så hører lighederne også op. De har ikke modtaget venturekapital og er stadig en privatejet virksomhed, der længe har kørt med sorte tal. Efter sigende har de afslået adskillige købstilbud gennem årene. Og så bor de ikke i San Fransisco eller Boston – men i Atlanta.
Men hvorfor hæver MailChimp prisen, hvis de har en sund forretning, og der ikke er nogen investorer eller aktionærer, der skal tilgodeses?
Om de har andre dagsordener end den udmeldte strategi om at blive en komplet
marketing-platform til mindre virksomheder, kan jeg kun gætte på. Men som tidligere marketingansvarlig med ansvar for product marketing for en cloudbaseret løsning kan jeg genkende nogle strukturelle udfordringer, som den type virksomheder vil stå i før eller siden.
Og de er vigtige at kende, uanset om du skal vælge et alternativ til MailChimp eller en leverandør i en helt anden kategori af martech.
Gratis har altid en pris
Prismodellen er det sted, hvor virksomheder, der udvikler cloudbaserede tjenester, er virkelig udfordret. Priserne skal være gennemsigtige og konkurrencedygtige, det skal være nemt at komme ombord og opleve værdi af løsningen, der skal gerne være endnu federe funktioner at betale sig til, efterhånden som behovet stiger. Når første prismodellen er på plads og kunderne er ombord, er det meget ømtåleligt at ændre den. MailChimp har forsøgt at gøre det smidigt gennem grandfathering, så betalende kunder kan beholde deres plan og prispunkt. Men de er alligevel offer for kritik.
Det handler om evnen til at stimulere et behov, og det er MailChimp’s akilleshæl. Mange af deres brugere har haft et konkret problem, som MailChimp har løst: Simpel email marketing. Og det har de fået løst gratis uden at behovet for rapportering, split-tests og marketing automation er fulgt med.
Men før eller siden har ”gratis” sin pris. I MailChimp’s tilfælde har det taget en del år, men prisændringerne er et kraftigt signal om, at der skal luges ud blandt gratister. Og løsningen kan i dag meget mere end bare at sende mails ud.
80-20 reglen for cloudløsninger
For set fra den anden side af bordet, er du som bruger af MailChimp – og enhver anden cloudløsning – konstant offer for 80-20 reglen:
20 procent af kunderne skaber 80 procent af omsætningen.”
Er du ikke en del af de 20 procent, er der stor sandsynlighed for, at løsningen udvikler sig i en anden retning, end det du har brug for. De kunder som adapterer nye funktioner – og som betaler for det – driver retningen for produktudviklingen. Så bruger du MailChimp på samme måde i dag, som for 3-4 år siden og ikke har fået nytte af de nye funktioner, så er du nok ikke en del af deres fremtidige kundeportefølje.
Udnytter du det fulde potentiale?
Nu taler vi MailChimp, men det kunne være en hvilken som helst anden cloudbaseret tjeneste:
Jo mindre du udnytter det fulde potentiale i tjenesten, jo større er sandsynligheden for at du en dag bliver overrasket over en prisstigning. For alle cloudbaserede tjenester vokser, bliver hurtigere og får nye funktioner. Men følger dit behov med?
Du kan ikke sikre dig mod, at leverandøren forsøger at sluse dig ud i morgen. Og det er hamrende træls, når det sker. Men du kan bruge lejligheden til at tage et friskt kig på dine behov nu og i fremtiden:
Skal du bare sende emails? Så har du nok brug for et MailChimp alternativ i den lette ende.
Har du planer om mere avanceret marketing automation? Det har aldrig været MailChimp’s spidskompetence, så det vil være en god lejlighed til at tage dine lister med dig og skifte til en specialiseret leverandør.
Er du en mindre virksomhed og kan du se potentialet i at have en samlet platform til marketing? Så kan du sikkert stadig få masser af værdi ud af MailChimp. Hvis du kan komme overens med prisstigningen selvfølgelig.
Som uafhængig rådgiver hjælper jeg gerne med at finde det rigtige alternativ til MailChimp – og afklare, hvad du har behov for, og om det overhovedet er umagen værd at skifte. Du er velkommen til at kontakte mig – et godt råd koster ingenting.