Lead magnet, content upgrade, freebie eller premium indhold. Det kære barn har ikke noget dansk navn endnu og måske skyldes det, at der findes så mange dårlige eksempler på guides og whitepapers derude, som du giver i bytte for din mailadresse. Så lad os hæve barren. Her får du 3 eksempler på en lead magnet, hvor indholdet er i top og har skaffet stærke resultater for virksomheden bag.
Allerførst en afklaring. Hvad er en lead magnet nu lige for en størrelse?
En lead magnet er et stykke indhold, som modtageren kun kan få adgang til i bytte for sine kontaktdetaljer. Ved at afgive en email-adresse eller andre kontaktdetaljer sammen med et samtykke om at afsenderen må tage kontakt, får modtageren adgang til en e-bog, et whitepaper, en rapport eller lignende indhold.
Lead magneter er ofte brugt i forbindelse med marketing automation, da det giver mulighed for at sende opfølgende indhold baseret på modtagerens præferencer og dermed aktivere lead nurturing flows.
Men hvornår har du sidst downloadet en guide eller lignende, hvor du bare tænkte: ”Wow – det er virkelig godt og gennemtænkt indhold”?
Nej, vel? Der er mange virksomheder, der har fabrikeret tamme lead magneter i tidens løb. De har glemt, at målgruppen betaler med deres opmærksomhed. Hvis indholdet ikke lever op til modtagerens forventning, men bare bliver lokkemad til at vriste en mailadresse ud af modtageren, bliver modtageren skuffet. Ikke den fedeste forudsætning at bygge en god og langvarig kunderelation på.
Så for at inspirere til bedre indhold, får du her tre eksempler på stærke lead magneter:
TimeLog – Brancherapport til beslutningstagere i rådgivnings- og konsulentbranchen
TimeLog er en samling af værktøjer til blandt andet projektstyring, ressourcestyring, tidsregistrering og fakturering, som hjælper rådgivnings- og konsulentvirksomheder med at få styr på forretningens processer fra tid til penge. TimeLog startede i sin tid som rent tidsregistreringssystem, og har udviklet sig til at levere større værdi med kombinationen af de værktøjer, som en virksomhed skal bruge, når viden og mandetimer er varen.
På trods af den store udvikling af produktet, oplevede de, at mange slet ikke kendte til software-paletten. Derfor ville TimeLog udvide kendskabet til alt det, som softwarevirksomheden har at tilbyde, og så samtidig en mulighed for at gå op i markedet og tiltrække beslutningstagere.
Som en del af den positioneringsøvelse investerede TimeLog i adgang til at videreformidle en 260 siders rapport udarbejdet af SPI Research med benchmark på nøgletal fra branchevertikaler inden for videnssegmentet. TimeLog udarbejdede desuden et lettilgængeligt executive summary på 28 sider i digital og trykt form som deres lead magnet.
Rikke Marie Søegaard, Inbound Marketing Manager hos TimeLog fortæller om resultaterne:
Udover at understøtte vores nye positionering og tiltrække leads på C-level, havde vi desuden som mål at konvertere Outbound-kontakter over på vores nyhedsbrev samt understøtte eksisterende salgsprocesser. Mine kolleger i Outbound oplevede hurtigt, at content af denne kaliber er særligt velegnet til at skabe engagement og lune samtalerne op, og at bruge Outbound-teamet som distributionskanal har resulteret i flere store salgsprocesser, hvoraf flere også er vundet.
SPI rapporten er ’kun’ røget ind på en tredjeplads ift. antal nye permissions. Til gengæld viser resultaterne tydeligt en større tiltrækningskraft på enterprise-segmentet og beslutningstagere. Konverteringen til salg er markant bedre, fordi rapporten taler til det rigtige publikum med de rigtige budskaber og dermed hjælper på salgskvalificeringen. Vi har desuden brugt indsigterne fra rapporten i andet indhold såsom blog posts, PR, events og snail mails, så vi støtter op om vores nye positionering på flere fronter.
Foreløbigt har vi set en ROI på kampagnen på 3,8 på baggrund af de handler, som er blevet lukket, siden vi udgav SPI rapporten for første gang i marts 2018. Det tal vil dog stige efterhånden som flere igangværende salgsprocesser bliver lukket.”
SPI rapporten for 2019 er netop blevet udgivet og kan hentes her.
iMotions – Guide til forskere om at skrive den perfekte fondsansøgning
iMotions er specialister i at udvikle software til analyse af biometriske data såsom ansigtsgenkendelse, eye tracking og EEG. En af deres vigtigste målgrupper er internationale forskere, som analyserer data fra biometriske studier. Men først skal forskeren have deres projekter finansieret. Det foregår ved, at forskeren udfylder en ”grant application”, som det kaldes i de kredse.
For at tiltrække potentielle kunder og komme i betragtning til anvendelse i nye forskningsprojekter har iMotions udviklet flere lead magneter. De kalder dem pocket guides. En af dem er deres guide til Grant Writing, der på 50 sider giver gode råd til at skrive den perfekte ”grant application” og hvor man kan søge om forskningsmidler. Guiden er skrevet af en PhD i neuroscience, der selv kender til ansøgningsprocessen.
Nadia Pedersen, VP of Marketing hos iMotions fortæller om resultaterne:
Grant Writing er en af vores syv målrettede pocket guides, der samlet giver over 18.000 sign-ups om året. Processen fra at indsende en ansøgning til at forskeren har midler til at købe software til analyse af data kan være lang, så vi holder linjen varm ved at distribuere målrettet indhold til modtageren. Det sikrer, at vi er med, når forskeren skal opsætte sit ”lab” og købe udstyr til sit forskningsprojekt. Vi har desuden trykte udgaver af vores pocket guides med ud på messer, hvilket er meget mere interessant end en brochure.”
Du finder guiden til Grant Writing og de seks andre pocket guides her.
Abakion – trykt bog til ERP-projektledere
Måske har du hørt, at indhold skal være så godt, at man kunne tage penge for det? Det har Abakion taget bogstaveligt ved at udvikle en lead magnet i form af den trykte bog, ”Dynamics Nav – de 159 vigtigste spørgsmål”, som de har sat til salg.
Abakion er en software-virksomhed med en helt anden målgruppe end de foregående eksempler. De henvender sig til danske projektledere, der skal i gang med et ERP-projekt. En snæver målgruppe, hvor det er meget værdifuldt at høre erfaringer og gode råd fra andre.
Bogen er udarbejdet gennem en journalistisk proces, hvor virksomhedens strategichef talte til diktafon i seks sessioner af ca. 1 time hver. Det blev bearbejdet, opsat og gjort klar til tryk. Så med undtagelse af transskribering og tryk er opgaven klaret med interne ressourcer.
Bernt Elkjær, Head of Marketing hos Abakion fortæller om resultaterne:
Vi byggede en simpel webshop og satte bogen til salg. Vi startede med at tage ca. 800 kroner for den. Det har givet 200 salg og derudover har vi indsamlet 1000 permissions fra interesserede, som har hentet et gratis uddrag på 30 sider. Det er rigtig meget i vores niche-marked og over 10 gange så meget som vores næstbedste initiativ. Vi er i gang med en forbedret udgave af bogen, så til sommer kører vi hele møllen igen.”
På denne omfattende landing side, kan du læse mere om Dynamics Nav-bogen.
Har du et godt eksempel på en lead magnet?
Selvom alle eksempler er fra softwarevirksomheder, er indholdet meget forskelligt, fordi det er udviklet på modtagerens præmisser og dermed er mere relevant i situationen.
Jeg håber du har fundet god inspiration til, hvordan du kan udvikle en lead magnet, som dine potentielle kunder vil forære deres kontaktdata for at få fingrene i. Du er velkommen til at byde ind med flere eksempler i kommentarfeltet.