Når kunderne tatoverer dit firmanavn, har du gjort noget rigtigt

Stay Strong har muligvis landets stærkeste kernebudskab. Selvom smykkeshoppen kun er en enkeltmandsvirksomhed, rammer budskabet omkring produktet virkelig dybt. En kunde har fået logoet tatoveret på armen – en anden har indspillet en sang om Stay Strong. Læs mere om det superautentiske kernebudskab og hvilke udfordringer og muligheder, der følger med, når følelser møder forretning.

Jeg har en særlig kunde, jeg gerne vil fortælle om. Ikke at mine andre kunder er kedelige, og vi har klart at gøre med den mindste virksomhed i porteføljen. Men smykkevirksomheden Stay Strong har noget helt specielt over sig.

Karin Cortsen er smykkedesigner og stiftede Stay Strong i 2011. Hun sælger sine produktioner via webshoppen stay-strong.dk og på sit værksted i en gammel vandmølle lidt udenfor Aabenraa.

Smykker med et stærkt budskab

Smykkerne bærer en kernefortælling, der giver styrke og håb i svære tider. De symboliserer det, som vi alle kæmper med bag facaden. Ofte bliver smykkerne givet til en nær ven eller et familiemedlem, som har brug for styrke under eksempelvis skilsmisse eller livstruende sygdomme. Graveringen “Stay Strong” fortæller budskabet om, at vi er der for dem, at de skal fortsætte kampen og være stærke.

Det budskab tager afsæt i Karins egen historie, som du får den korte version af her – den lange kan du læse på hendes website:

Karin Cortsen - indehaver af Stay StrongFor en del år tilbage blev Karin ramt af en alvorlig sygdom, der medførte at hun lå i koma i 5 uger. Genoptræningen var hård, hun mistede sit job, men Karin fandt sin kreative side frem og specialiserede sig som smykkedesigner.

I 2011 bliver Karins veninde, Tina, ramt af en uhelbredelig kræftsygdom. Karin designer et massivt sølvhjerte til hende med graveringen Stay Strong, som hun giver til Tina på sygehuset. I svære situationer er det ikke let at finde de rette ord. Graveringen i hjertet om at finde styrke har større betydning end en hel sætning ville kunne udtrykke.

Karin indser, at mange andre har behov for at give, når behovet bliver allerstørst. Så hun begynder at designe flere smykker med Stay Strong budskabet.

Kunderne tatoverer firmanavnet

Noget tyder på at det budskab rammer helt plet, når livets barske sider kommer tæt på.

Jeg har talt med flere Stay Strong kunder og hørt deres historier. Andre deler uopfordret historier på Stay Strong’s Facebook side, der tæller 21.000 likes.

Det vælter frem med rørende historier såsom:

  • De to søstre, der købte ringe til dem selv og deres døtre til minde om deres afdøde far.
  • Ægteparret, der kørte 500 km til Aabenraa for at møde Karin og udvælge det rigtige smykke, for at komme videre efter deres datter var gået bort som 20-årig.
  • En kvinde, der viser sin Stay Strong tatovering på håndleddet frem, som hun har fået lavet efter en skilsmisse.
  • Nigel Ray Beck, der har endda komponeret en sang om Stay Strong, som han her giver en smagsprøve på.

Stay Strong er som taget ud af Simon Sinek’s grundbog: ”Start With Why”. Karins forretning har et højere formål, og budskabet rammer følelsesmæssigt så præcist, at hun har startet en bevægelse.

Simon Sinek om kernebudskaber.

Organisk reach på 200%

Men hvordan smelter følelser og forretning sammen, og hvad kan du bruge det til i forhold til content marketing?

Her er 3 punkter, hvor Stay Strong’s stærke kernebudskab sætter aftryk i forretningen.

1. Enormt engagement på Facebook. Først og fremmest er det lettere at opbygge publikum, som er dybt engageret, når kernebudskabet er på plads. Du troede organisk reach var død på Facebook? Stay Strong’s opslag når let op på 50-200% reach uden at pille ved boost-knappen.

2. Kunderne deler historien af sig selv. Kunderne bliver selv inspireret til at dele deres historie om en svær situation, og for mange er det en del af kampen for at komme videre. Det giver et kæmpe potentiale for at bygge egen kanal, som det sker på Facebook og supplere ved at skabe mere opmærksomhed gennem Earned Media.

3. Ingen konkurrence. Derudover er al konkurrence fejet bort. De kunder jeg har talt med, har overhovedet ikke overvejet andre smykker, når først de fanger Stay Strong’s kernebudskab.

Hårfin balance mellem følelser og forretning

Men et kernebudskab der er så engagerende og personbåren giver også udfordringer. Det er meget let at træde ved siden af, hvis tonen bliver for kommerciel. Så føler publikum, at de bliver luret. Men Karin skal stadig sælge smykker og drive forretning, så det kræver kommunikativ fingerspidsfornemmelse.

Sidder du nu og tænker: Sådan et stærkt kernebudskab skal vi også have i virksomheden, så go for it. Men det virker kun, hvis alle medarbejdere udlever det i hverdagen og kunderne kan mærke, at det er ægte. For langt de fleste virksomheder er formålet stadig at tjene penge. Kan din virksomhed fremkalde et højere formål og sætte ord på, hvordan I gør verden en lille smule bedre?

Karins historie er et eksempel på, at forretningen kan have et højere formål, og det skaber efterspørgsel, når det formål rammer plet hos modtageren.