Du er den eneste, der gider høre om dine produkter. Sådan lyder David Meerman Scott’s mantra, som ofte bliver gentaget i content marketing kredse. Lad os kigge nærmere på, hvad David siger, og hvorfor du skal skrue ned for produktomtalen, men op for det dine kunder går op i: Nemlig dem selv.
Internt i content marketing kredse er man enige om en ting: Push marketing er død. Men i praksis er der mange virksomheder, der stadig annoncerer, reklamerer eller bræger op om deres produkters fortræffeligheder. Så lad os tage den fra David Meerman Scott’s egen mund og gå ud fra, at ingen gider høre om dine produkter.
Dit produkt løser et problem
Rigtig meget marketing handler om produkter, features og hvorfor de er Guds gave til kunden. Hvad det burde handle om, er hvilket problem dine produkter løser for dine kunder. Tag udgangspunkt i hvilke udfordringer dine kunder tumler med og deres behov. Får de relevant information gør du det lettere for dem at træffe den rigtige købsbeslutning. Det gælder uanset om du markedsfører software gennem storytelling, eller dine kunder hjælper dig ved at bedømme dit pizzeria på mobile tjenester.
Drop det egocentrerede indhold
David siger også at dine kunder kun op i en ting: Nemlig dem selv. Derfor bør du tage dig tid til at lytte til hvad kunder og relevante personas går op i, og hvordan dine produkter adresserer det problem. På den måde kan du tale i øjenhøjde med dine kunder.
Egocentreret, navlepillende marketing har ingen kunder brug for. Ingen gider høre om dine produkter, så giv dine kunder det indhold, de har brug for og lad dem tænke selv.
Denne danske fortolkning af David Meerman Scott lyder måske lidt hård. Men har han ret? Hvad synes du?