Arbejder du med indholdsmarkedsføring, er det værd at kigge på, hvordan musikindustrien fungerer. Musik er indhold. Og måden musikere producerer musik på og musikindustrien fungerer på, kan du godt låne fra, når du vil arbejde med indhold i markedsføringen. Så her får du fem ting indholdsmarkedsføring og musikere har til fælles.
Normalt siger man, at content marketing – eller indholdsmarkedsføring – har mange fælles træk med medierne. Du skal udgive indhold, regelmæssigt, underholde frem for sælge og fortælle den gode historie.
Men her skal vi fokusere på, hvad indholdsmarkedsføring kan lære fra musikindustrien – og ikke medieindustrien. Der er mindst fem oplagte områder at slå ned på:
1. Musikere tjener ikke penge på indholdet men på slutproduktet
En musiker er også en creator. Han/hun lever og ånder for at lave musik. Men det betyder ikke, at salg af musik er hovedforretningen. Når musikken kommer ud som streaming på tjenester som Spotify eller YouTube, går der kun en ganske lille procentdel retur til musikeren. ”Cuttet” er markant større, når et band sælger billetter til koncerter eller merchandise. Det er musikerens slutprodukt rent forretningsmæssigt – musikken er bare indhold.
Så uden indhold – ingen business. Dit indhold skal gøre det samme for forretningen, som musik gør for et band.
Overvej, hvad din virksomheds marketingafdeling kunne udrette, hvis indholdet bliver brugt til at lede potentielle kunder hen mod de varer, din virksomhed tjener flest penge på?
2. Musikere inviterer gæster ind for at nå ud til et større publikum
I musikindustrien er det meget udbredt, at invitere gæsteartister ind. Ofte er det sangere, som medvirker i duetter. Du kender det, når der står “feat.” efter kunstnernavnet, og en popstjerne som Ed Sheeran har nærmest gjort det til en kunstart at optræde sammen med andre kunstnere lige fra Taylor Swift til Elton John. Og har endda udgivet et helt album, kun med collaborations.
Men tag ikke fejl af formålet. Hver kunster er et brand og ved at samarbejde på produktioner kan de dele publikum. En avanceret form for krydsmarkedsføring, som du også kan drage fordel af – fx ved at invitere eksterne speakere ind på et event eller i din podcast. Det handler om simpelt at række ud til et større publikum.
Overvej, hvem din virksomhed kunne lave duetter med ved at invitere personer eller andre virksomheder med fælles publikum eller målgruppe til at lave indhold.
3. Musikere er dedikerede og udgiver nyt materiale med jævne mellemrum
Demo’er, Singler, EP’ere, albums, koncerter, turnéer…
Musik er ikke bare musik, og der er mange formater, musikken skal passes ind i. En single er interessant i en kort periode, et helt album eller en turné lidt længere. Når en musiker laver sange, sker det i en cyklus: publikum forventer en single, et helt album og gerne et mere i nogenlunde samme stil et par år efter det første album. Alternativet er et budskab om, at bandet er gået i opløsning.
Med indholdsmarkedsføring fungerer det på samme måde. Du kan være heldig at opnå dit mål med et one-hit-wonder, men du kommer længst ved at udgive indhold med jævne mellemrum og i forskellige formater, som musikerne gør.
Overvej hvad du har af indhold i dag, som dine kunder synes om og som du med fordel kunne producere mere af på en systematisk måde.
4. Musikere sampler gamle numre om til nye
Mange musikere ynder at sample gamle numre. De tager eksempelvis et guitar-riff eller en basgang og bruger dem, når de laver nye numre. Er det originale nummer ikke deres eget, kræver det rettigheder og kreditering. Det giver kæmpe udfordringer i musikindustrien i dag, hvor alle kan lave en sang med en AI-version af Justin Bieber.
Når du laver indhold, behøver du heller ikke komponere en symfoni helt fra bunden. Det vil alligevel være kedeligt, hvis der var for mange Mozart’er. Indholdsmarkedsføring fungerer også godt ved at sample: Her hedder det content curation og går ud på, at du indsamler og videregiver relevant indhold til dit publikum. Bare husk at kreditere kilden og tjek om du må – enten tager man credit eller giver den.
Overvej om du behøver at lave alt indhold fra bunden, men kan komme længere med indholdsmarkedsføring hvor du kontinuerlig videredeler og sorterer relevante nyheder eller posts, som interesserer din målgruppe.
5. Find rockstjernen i din virksomhed
Du kender nok Bono, men hvad er det nu lige ham trommeslageren i U2 hedder?
Bands har rollefordelinger og ofte står en person klarere i hukommelsen end andre. Som regel er forsangeren den med mest karisma og lyser op som den største rockstjerne.
Tænk på navnet på et band som navnet på din virksomhed.
Tænk på navnet på rockstjernen som den personlige afsender af indholdet.
I 2024 kan du ikke gemme dig bag et logo. Du skal ud og dele, kommentere og engagere med målgruppen og vise din ekspertise – ikke blot fortælle om den. Rockstjernerne får deres position, fordi de er synlige, udadvendte og ofte går veje, som andre ikke gør.
En rockstjerne i din virksomhed er en talsmand, hvis navn og personlighed ofte rækker længere ud end virksomhedens brand. Thought leadership kaldes det også, når en person bliver anset som den helt store stjerne i branchen – og det kræver vedvarende deling af viden for at opnå den position.
Overvej hvordan din virksomhed vil se ud som et rockband. Hvem er mest egnet til at synge for og være rockstjernen, som afsender indholdet? En nørdet ingeniør kan være mindst lige så troværdig som en energisk direktørr. Og er der et hold bagved, der kan spille sammen og holde rytmen?
Jeg håber, du er blevet inspireret til at se indholdsmarkedsføring på en anden måde. Rock on!
Oprindeligt udgivet august 2013. Senest opdateret juni 2024
2 Comments
Mikkel
Hej Joakim,
Sjov parallel du drager mellem musikere og CM. Jeg tror især at kontinuitet er vigtigt, som du påpeger kan det være smart at man systematisk holder læserne varme. Tilgengæld tror jeg man skal være påpasselig med “more of the same”, jeg kunne frygte at man på længere sigt mister en del læsere.
Hubspot har været enormt dygtige til at lave content, men på et tidspunkt følte jeg faktisk som læser at det var de samme budskaber de kom med – bare i en anden indpakning. Og det gjorde faktisk at jeg i en længere periode stoppede med at læse deres blog, så jeg tror variation er vigtigt.
Joakim Ditlev
Tak for feedback, Mikkel.
Jeg køber dit argument, og hvis vi skal blive i musik-analogien, så skal man følge med tiden og udvikle sit indhold. Medmindre ens målgruppe er i det traditionelle segment og aldrig kunne drømme om at høre andet end Dansktop-musik og klappe med på 2 og 4.
Comments are closed.