Bruger du en indholdskalender til at koordinere aktiviteterne? En indholdskalender hjælper dig til at drive mere kvalitetsindhold, sikre at andre ved hvad der foregår og distribuere indholdet mere effektivt. Læs hvordan og find ud af om du har brug for en content marketing kalender.
Planer er intet, planlægning er alt.
Sådan sagde Eisenhower engang, og selvom citatet har et par generationer på bagen, holder det stadig i moderne marketing. Du har brug for at planlægge dit indhold. Og ofte kan en indholdskalender være en god idé til at samle trådene, holde tempoet og fastholde overblikket. Det afhænger helt af, hvor meget indhold du producerer og hvor mange i organisationen, du har brug for at dele overblikket med. Men planlægning skal der til. Ellers bliver det svært at afsætte den nødvendige tid til at producere og markedsføre indhold.
Hvad er en indholdskalender?
En indholdskalenders formål er at skabe overblik over virksomhedens prioriterede kanaler, og hvor ofte de skal opdateres. Det sikrer, at du er på forkant med indholdsproduktionen og at dine kolleger ved, hvilket indhold de kan forvente og hvornår. Det behøver ikke være kompliceret. I princippet kan det være en kalender, du hænger op et synligt sted, hvor du markerer datoer for publicering af nyhedsbreve, blogindlæg og andet indhold, som du udgiver regelmæssigt.
Har du svært ved at holde hyppigheden på virksomhedens Facebook-opdateringer? Så få det plottet i kalenderen også, så du kan planlægge forud – det er langt mere effektivt at sætte et kvarter af til at finde opdateringer til de næste 2 uger, frem for at skulle bryde hjernen hver eneste gang det er tid til en ny opdatering.
Kritikere mener, at en indholdsplan holder kreativiteten i jerngreb. Men faktisk er det modsatte tilfældet. Med en kalender til content marketing sætter du deadlines andre kan se, og da langt de fleste arbejder bedst med faste deadlines, får du indholdsproduktionen op på den store klinge. De gode idéer skriver du ned efterhånden som du kommer på dem – du sætter det måske i system og bruger mindmaps, eller du sørger for at indsamle input fra kolleger med faste mellemrum. Uanset hvordan du gør, har alle idéer til indhold bedst af at blive modnet og en indholdskalender hjælper dig til at samle alle de kreative input og gøre dem bedre.
Hvad skal en indholdskalender indeholde?
En indholdskalender skal som minimum indeholde en plan for dine aktive kanaler, titlen på indholdet og hvornår du udgiver det. Er I flere personer i afdelingen eller arbejder på tværs af geografiske placeringer, er det godt at have en mere detaljeret content kalender, der eksempelvis også indeholder:
- Forfatter. Angiv et navn på den ansvarlige for at indholdet bliver produceret.
- Persona. Nævn hvilken af dine buyer personas indholdet henvender sig til.
- Status. For overblikkets skyld.
- Keywords. Hvis du har med blog indlæg eller vidoer at gøre: Angiv 1-2 keywords, som indholdet skal optimeres til på søgemaskinerne.
- Produktionsdeadline. Afsæt den nødvendige tid til korrekturlæsning, oversættelse, godkendelser og lignende.
- Udgivelsesdato Den dag indholdet går live.
Men husk at kalenderen kun er vejledende. Det kan være en konkurrent går konkurs i morgen. Eller måske bliver I nødt til at tilbagekalde produkter. Indholdskalenderen skal give plads til at vigtige begivenheder kan overtrumfe planen.
Skal du vælge et content marketing kalender værktøj?
Nu er det tid til at nedfælde ideerne og få processen til at udgive og distribuere indhold sat i system. Til det formål har du brug for at værktøj til at synliggøre kalenderen.
Jeg har løbende testet en del værktøjer såsom DivvyHQ, Gather Content og CoSchedule. De udvikler løbende og har efterhånden mange gode funktioner. Du skal dog være opmærksom på, at værktøjet støtter op om dine processer, da det let kan blive for rigidt. Den tid du bruger på at opsætte og opdatere kalenderen, SKAL du vinde på at spare tid på mere smidige processer internt, hvis det skal give mening at tage et værktøj i brug.
Er der flere personer involveret i processen, vil jeg anbefale CoSchedule (som jeg selv bruger til flere kundeprojekter). Det er det mest brugervenlige og hurtigst at komme i gang med. Content marketing kalenderen i CoSchedule er født som et værktøj til blogindlæg i WordPress, men deres kalender til sociale medier er efterhånden også blevet stærk.
Hvis du sidder med hele ansvaret for indholdsproduktionen selv, vil det ofte være nok at føre indholdskalender i et regneark eller Google doc. Sidstnævnte er specielt nyttigt, hvis du skal give en chef mulighed for at følge med. Det er nemt at tilpasse til formålet og hurtigt at slå op, når du liiiige skal finde den landing page eller blog indlæg, der er optimeret til et bestemt keyword. På Content Marketing Bogens website finder du en simpel skabelon til indholdskalender.
Når du har taget en indholdskalender i brug, så glem ikke at synliggøre den. Tag fx et print hver mandag og sæt den op ved kaffeautomaten. Det sætter fokus på dit arbejde, så dine kolleger husker at fortælle kunder og samarbejdspartnere om de fede ting, der strømmer ud fra firmaet.
Så opsummeret:
Er der flere personer involveret i at producere eller promovere indhold, eller har du det svært med regneark? Så køb dig til et content marketing kalender værktøj.
Er det kun dig selv? Så klarer du dig fint med et regneark.
Har du spørgsmål til brug af indholdskalendere? Så skyd gerne løs.
Dette indlæg blev oprindelig udgivet i januar 2013. Opdateret i maj 2016 med tidssvarende beskrivelser af værktøjerne.