Det fyger ofte rundt med begreber i marketingverdenen. Her får du styr på, hvad forskellen er på ”inbound marketing” og ”outbound marketing” og hvad de hver især dækker over. Og i hvilken af de kasser content marketing hører til.
Amerikanere skelner ofte mellem ”inbound marketing” og ”outbound marketing”. Og alle der har set en god amerikansk Western ved, at der kun findes de gode og de onde.
Det vil være groft at kalde outbound marketing for det onde, så lade os nøjes med irriterende. Det er i hvert fald sådan, at mange opfatter den tilgang.
Hvad er outbound marketing?
Outbound marketing er det de fleste forbinder med reklame. Det er kommercielle budskaber, som bliver skubbet ud til en bred målgruppe (også kendt som push marketing). Budskaberne er afsenderorienterede og vil oftest være knyttet til fordele ved et produkt, en service eller en virksomhed. Derudover har outbound marketing også en afbrydende karakter. Modtageren har ikke ønsket budskabet og får brudt sit fokus. Eksempler på outbound marketing i praksis kan være tv- og radio-reklamer, telemarketing, facere, trykte annoncer eller bannerannoncer.
Hvad er inbound marketing?
Inbound marketing rummer alle marketingtaktikker, der har til formål at tiltrække målgruppen (pull marketing). Budskaberne er modtagerorienterede og består af interessant indhold, der har til formål at få målgruppen til at styrke relationen og interagere med afsenderen. Eksempler på inbound marketing taktikker kan være søgemaskineoptimering, sociale medier, blogs, webinarer og downloads af guides, rapporter eller e-bøger.
Selve begrebet ”inbound” er den amerikanske udbyder af marketing automation software, Hubspot, de største evangelister inden for. Virksomheden har selv baseret deres marketing på inbound taktikker, hvor de over tid har uddannet et målrettet publikum med indhold af høj kvalitet. I dag er Hubspot’s indhold ikke noget sjældent syn på pensumlister fra amerikanske marketinguddannelser.
Forskellen på inbound marketing og outbound marketing
Hvis vi skal holde os til den sort-hvide Western terminologi, er forskellen simpel:
I outbound marketing skyder du først bredt efter målgruppen og spørger bagefter.
I inbound marketing spørger du, hvad målgruppen er optaget af, før du skyder.
Men ligesom det engang var øje for øje i det vilde vesten, var der også en tid, hvor man kunne få for 25 øre blandet slik og alle så det samme i TV. Dengang var der flere, der syntes at annoncer og reklamer var interessante.
Internettet har givet støj på linien og i dag, hvor en person i gennemsnit rammes af over 2000 kommercielle meddelelser om dagen, bliver folk mere og mere kreative for at unødige og irrelevante budskaber. Det er en væsentlig årsag til, at spam-filtre er blevet et must, at tæt på hver tredje dansker har installeret adblockere i deres browsere og 50% af danske husstande har sat en form for ”Nej Tak Til Reklame” skilt på postkassen.
Inbound marketing vender op og ned på marketing, som vi kender det, og stræber efter at blive fundet, når potentielle købere har brug for det. Sat overfor hinanden er forskellen mellem inbound marketing og outbound marketing tydelig:
Så hvem vinder duellen når inbound og outbound marketing trækker revolverne? Målt på budget udgør outbound stadig langt den største post, selvom der gradvist bliver allokeret flere penge til inbound marketing. Annoncering ved man hvad er, men der begynder at komme en forståelse af at TV-spots og helsides annoncer ikke længere kan ”make your day”. Der skal også underholdende og undervisende indhold på bordet.
Så hvor hører content marketing til?
Da både inbound og content marketing tager udgangspunkt i tiltrækkende indhold, bliver begreberne tit blandet sammen. Men der er bestemt forskel på inbound og content marketing. Content marketing kan have andre formål end at sikre flere leads eller kunder og det behøver ikke kun at være digitalt, som inbound teknikker altid er. I takt med at der er mere kamp om publikums opmærksomhed, er distribution af indhold en væsentlig del af content marketing. En del bruger derfor outbound taktikker til at sikre opmærksomhed på deres indhold – fx gennem digital annoncering af e-bøger, events eller webinarer.
Jeg håber du har fået godt styr på begreberne og hvad forskellen på inbound og outbound marketing er.
Artiklen er oprindelig skrevet i maj 2011. Senest opdateret i januar 2018.
2 Comments
Rasmus
Umiddelbart får jeg det til, at Inbound Manager = Lagerchef
Outbound manager = Indkøbschef
Hvis jeg sådan tager ud fra det, at være kundeorienteret, og produktorienteret.
Kan det passe?
Joakim Ditlev
Det var en ny fortolkning, Rasmus. Men den er ikke helt skæv.
Comments are closed.