”Sådan får du fordoblet din klikrate med dette simple hack”. Den type overskrift er mere appellerende end når der står noget om at prioritere, planlægge eller strategi i marketingarbejdet. Hvis du er, som marketingfolket er flest, er du forprogrammeret til tips og tricks. Men skulle vi ikke hæve ambitionerne og gøre marketing til en disciplin, der også handler om fokus og forretning frem for bare de hurtige fixes?
Sådan får du succes med chatbots.
Sådan får du din chef i medierne.
Tips og tricks til social media værktøjskassen.
Gør dit.
Gør dat.
Få flere sign-ups, mere trafik og ubetinget succes på 5 minutter ved at sprøjtelakere dit website med AI.
Hurtige løsninger på praktiske problemer
Der er masser af hurtige gevinster i den digitale marketingverden. Og marketingfolket er tilbøjelige til at modtage de nemme tips, som kan løse praktiske problemer og øge effektiviteten. De fleste er i drift – der skal ske en masse og skabes resultater. De færreste giver sig tid til at stille spørgsmålet: hvorfor?
Noget af en påstand, tænker du måske. Hvad har jeg at have det i?
Flere observationer: Content Marketing DKs nyhedsbrev er et godt eksempel. Åbningsraten er væsentligt højere, når der er lavthængende godbidder i sigte: Tips til at komme øverst på Google er langt mere populære end indsigter i at arbejde med kunderejser. Vi taler forskel i klikrater på omkring 100%.
Jeg oplever også, at evalueringerne er mere blandede, når jeg eksempelvis taler om målbare marketingstrategier til erfagruppe-møder. Deltagerne forventer, at en ekstern oplægsholder kommer med helt konkrete tips, de kan rive ud af præsentationen og bruge som opskrift derhjemme. At introducere et framework til at måle udbyttet af en koordineret salgs- og marketingindsats er mere tungt at komme i gang med. Det er også meningen, for sådan et framework omfatter nye måder at arbejde på. Det kræver også, at dine kolleger i andre afdelinger er enige om retningen. Det er ikke bare det hurtige hack.
Marketing-branchens onde spiral
Fint nok, men det kunne også bare være et billede på, at jeg trænger bedre igennem, når indholdet er mere lavpraktisk.
Muligvis, men så ville det gælde alle andre specialister, der deler deres viden. Tjek oversigten med glimrende speakere til Marketing Camp – Landets største konference om online markedsføring. Det vrimler med tips, hacks og cases. For deltagerne forventer at få notesblokken fyldt op med taktiske quick-fixes, så det bakker branchen op om.
Flere hacks og how-to oplæg.
Flere fyldte sæder på konferencerne.
Flere glade gæster.
Landets mest populære podcast om digital marketing er et andet eksempel. Halfdan og Emil deler flere gange om ugen ud af guldkorn på Marketing Brief. De gør det godt og er dygtige fagfolk, men langt de fleste afsnit handler om gode tricks, sammenligning af værktøjer, et hack til at booste en eller anden metric. Igen de hurtige fixes.
Jeg mener, det er en ond spiral.
Og jeg er ikke ude i et ærinde, om at få dig til at droppe konferencen eller podcasten. Rønnebærene er ikke sure.
Jeg kan bare konstatere, at mange marketingansvarlige tror, at vejen til bedre resultater handler om at forbedre en klikrate eller få flere indgående links. Det gør det på operationelt niveau, men det kan være spildte kræfter, hvis strategien ikke er på plads.
Når du ikke længere kan optimere til bedre resultater
Ofte handler det om noget så fundamentalt som prioritering: At finde ud af hvilke målgrupper, det er vigtigst at fokusere på, hvilke marketingaktiviteter, der giver noget til forretningen, hvilke områder, der kan skæres fra og hvor du skal holde op med at hacke.
For på et tidspunkt rammer du muren. Du kan ikke optimere dig til bedre resultater. Så handler det om at skrue på strategien i stedet for på den taktiske kreativitet for at opnå effekt.
Som denne model fra søsterselskabet Messbar viser, så er effekt et kombineret resultat af strategi, kreativitet og budget. Kreativiteten er her kvaliteten af dit praktiske arbejde – hvor godt dit indhold virker hos målgruppen med andre ord. Hvis du fordobler indsatsen på BÅDE strategi og kreativitet, firedobler du effekten af marketing. For det samme budget.
Så ikke flere taktiske hacks, tak. Lad os i stedet kigge på, om vi løber i den rigtige retning i stedet for bare at sprinte i cirkler. Gør mere af det rigtige i stedet for at gøre lidt af det hele.
Hvis ellers det har din interesse. Det starter med, at du klikker på lidt flere overskrifter om marketingstrategi og færre om tips, tricks og hacks.
Det var så dagens eneste tip herfra.