I USA taler de meget om the creator economy for tiden og med store ord som “internettets nye æra” eller “web 3.0”. Men hvad dækker begrebet over og hvordan hænger det sammen, at der nu er en hel økonomi bagved at skabe indhold? I denne intro-artikel kan du blive klogere på, hvad creator economy er for noget og finde ud af, om nettet er på vej ind i en ny tidsalder.
Når noget skal pustes tilpas meget op, skal man bare sætte et ord som ”economy” bagpå. Så smager det pludselig af økosystem med kæder af leverandører og investorer. Men når det kommer til Creator Economy, er der faktisk noget om snakken. Lad os starte med at få definitionen på plads.
Hvad er The Creator Economy?
Begrebet ”The Creator Economy” stammer fra USA og dækker over den trend, hvor indholdsproducenter (creators) skaber en direkte indtjening fra deres publikum.
Det kan lettest sammenlignes med en ny bølge i influencer marketing. Men hvor en influencers forretning typisk handler om at bygge et stort publikum og skabe en indtægt via sponserede opslag, skaber creators en værdi, som publikum gerne vil betale for. Det kan være gennem premium tjenester, donationer direkte på platformen eller investeringer via kryptobaserede creator coins.
Det var mange fremmedord på en gang. Lad os dykke ned i nogle eksempler.
Vi er alle creators
Udgangspunktet i Creator Economy er, at alle skaber noget. Creator… Der er ikke en god dansk direkte oversættelse, men ordet dufter lidt af Jørgen Leth, når han taler om ”créateurs”. Der skal kréeres noget kreativt indhold.
Nyere sociale medier omtaler i højere grad deres brugere som ”creators”. Som her på TikTok: Du er ikke bruger – du er TikTok creator.
Eller her på medlemsskabsplatformen Patreon, hvis meget kontante værditilbud baserer sig på, at grådigheden ved de store sociale medier gør, at ”Creators are getting screwed”.
Alle andre end indholdsskaberne får økonomisk gevinst. Når platformene er annoncebaserede og løbende justerer på algoritmerne, bliver indholdsskaberne en del af produktet. Algoritmerne kommer før det gode indhold og muligheden for at interagere direkte med publikum er ikke længere i fokus på YouTube, Facebook og andre store platforme.
Direkte indtjeningsmuligheder
Men det var de fremmedord vi kom fra.
Premium-tjenester kender du allerede fra nyhedsmediernes paywalls. Forskellen her er, at der er opstået flere tjenester, som er baseret på, at creatoren over tid indarbejder betalt indhold som en måde at skabe en indtægtskilde på. Du bygger altså dit eget medie og kan oprette en betalt version, når du har opnået en kritisk masse af følgere. Det kan platforme som Substack eller Revue tilbyde, hvor mange udenfor landets grænser har skabt en hæderlig indtjening gennem betalte nyhedsbreve.
Så er der donationer, som bliver mere udbredte. De forskellige tjenester er baseret på, at publikum kan støtte indholdsskaberen med et mindre valgfrit beløb – enten som engangsbeløb eller med en fast donation, hver gang der udkommer et nyt afsnit. Den populære gamingplatform Twitch har donationer indbygget. Blandt andre kendte platforme på tværs af indholdstyper er førnævnte Patreon, Buy Me A Coffee eller danske 10er.dk, som Schøtministeriet tilbyder som en mulighed for, at publikum kan støtte de ugentlige politiske satirevideoer.
Og så var der de kryptobaserede creator coins (ja, nu holder du tungen lige i munden). I al sin enkelthed kan du som content creator med en tilstrækkelig stor fanbase oprette din egen kryptobaserede valuta. Her kan du belønne følgere, som deler dit indhold eller får andre til at skrive sig op til dit nyhedsbrev. Den belønning repræsenterer en monetær værdi, som følgerne kan købe specielle ydelser for såsom 1-1 rådgivning, VIP medlemsskaber, rabatter på fysiske events eller andet, som du helt selv finder på og prissætter. Eller du kan cashe ud eller investere i creator coins fra andre indholdsskabere gennem platforme, der fungerer som en børs.
Din egen indholdsbaserede møntfod – det lyder syret ikke?
Blandt de førende platforme til creator coins (eller social tokens, som de også kaldes) er rally.io, hvor du bl.a. finder kendte content marketing eksperter som Ann Handley, som har oprettet $WORD eller Joe Pulizzi på $TILT.
Bliver Creator Economy til Web 3.0?
Internettet har levet en omtumlet tilværelse. Fra at være tænkt som et åbent world wide web med forbundne websites og ubegrænset adgang til information blev dialoger mulige med web 2.0 og sociale medier. De seneste år er det frie web langsomt blevet indskrænket af techgiganterne. Google, Facebook, Apple og Microsoft har hver især kæmpet om brugernes opmærksomhed og forsøgt at holde på brugerne.
Har du arbejdet med content marketing i flere år, har du sikkert også oplevet, at det er mindst ligeså vigtigt at aflure techgiganternes algoritmer, som der er at levere noget sublimt indhold.
Men tryk avler modtryk. Løftet i The Creator Economy er mere decentralisering og mere indflydelse til dem, der skaber indholdet. Enkelte varsler en ny online tidsalder med web 3.0, der bliver baseret på blockchain og fordelt på langt flere aktører end i dag.
Den afgørende forskel er, at det ikke er et soloræs, hvor det handler om at få flest følgere. Vinderne i the creator economy bliver de indholdsskabere, som formår at bygge et stærkt community og skabe værdi sammen med deres brugere. De dygtige gør det på en måde, hvor creatoren laver et digitalt forsamlingshus med rum til at folk med samme interesse også kan mødes indbyrdes – og måske selv skabe en forretning. Hvis du vil se, hvordan det kan foregå i praksis, kan jeg anbefale at følge med i, hvad Joe Pulizzi laver med The Tilt. Delte oplevelser og direkte forbindelser mellem brugerne er hele kernen i the Creator Economy.
Dit næste step med Creator Economy
Jeg håber, du er blevet klogere på, hvad Creator Economy er og har potentiale til. Arbejder du med content marketing på vegne af en virksomhed, så er det måske svært at tilpasse dit marketingmix til de nye kanaler lige nu. Det bedste sted at starte er at følge aktivt med i, hvad der foregår.
Og er du i gang med at bygge dit eget medie med underholdende eller uddannende indhold, så er de nye muligheder bestemt noget du skal holde dig for øje. Og du kan med fordel kigge på Content Inc. som en metode til, hvordan du kan skabe en profitabel forretning med afsæt i dit indhold.
I begge tilfælde vil jeg opfordre til at følge med på modtagersiden og lære, hvordan mekanismerne virker i the Creator Economy: Abonner på nogle nyhedsbreve på Substack, køb for 100 kroner creator coins og eksperimentér i det omfang, det er muligt.
Og finder du på et bedre ord på dansk end ”indholdsskaber”, er du meget velkommen til at byde ind. Jeg sætter en creator coin på højkant. ?