De nye marketing begreber kan være en svær ting. Mens vi stadig bokser med at forstå, hvad content marketing er, melder et nyt begreb sig på banen. Native advertising er relateret til content marketing, men er markant anderledes på især en front. Læs med her, hvis du vil have styr på forskellen på content marketing og native advertising.
Se Simba – alt hvad du ser, er indhold. Sådan hænger det sammen i livets store kredsløb.
I takt med at content marketing er blevet mere populært, bliver alt, hvad marketingafdelingen og bureauerne sprøjter ud, omtalt som indhold. Og når du bruger indhold i din markedsføring, må dit arbejde logisk nok kaldes content marketing. Sådan tænker flere grene af marketingbranchen uden helt at have krammet på, hvad content marketing er.
Content marketing er mere end bare indhold
Content marketing er en diffus størrelse, men det er mere end bare indhold. Centralt i content marketing er elementer som:
- Et afgrænsede publikum
- Historiefortælling
- En vedvarende indsats
Ulemperne ved begrebsforvirringen har jeg beskrevet tidligere, så du slipper for flere kæpheste her.
Mens definitionen på content marketing langt fra er klar til at blive mejslet i en bautasten, dukker nye beslægtede begreber op. Det gør ikke forvirringen mindre. Native advertising vinder frem i marketingafdelingens vokabular, men hvad er native advertising egentlig, og er det i virkeligheden ikke bare et nyt ord for content marketing?
Lille forskel på content marketing og native advertising
Spørger du i mediebranchen, er forskellen på content marketing og native advertising ofte svær at få øje på. For dem er content marketing ensbetydende med redaktionel markedsføring i form af artikler, indstik eller magasiner i trykt eller digital form.
Den væsentligste forskel på content marketing og native advertising er, hvilke kanaler der bliver brugt. Når en virksomhed bruger egne medier er det content marketing. Køber du et sponsoreret budskab på et andet medie er det native advertising. Indholdet kan være 100% identisk – det afgørende er afsenderens rolle i forhold til det valgte medie.
Native advertising kan derfor godt være en del af en content marketing plan. Men ikke omvendt.
Huskeregel til at genkende native advertising

Native advertising er let at genkende. Eller det bør det i hvert fald være for ikke at kamme i gabestokken hos Forbrugerombudsmanden for skjult reklame. Det skal fremgå tydeligt, at det er sponseret. Medierne markerer oftest med ”Sponseret indhold” eller ”annonce”, når en virksomhed har betalt for at få deres redaktionelle indhold vist på et andet medie.
Det gælder også i dine feeds på Facebook, Twitter, LinkedIn, hvor du kan booste rækkevidde på dine opslag ved at putte mønter i annonceringsautomaten. Dit opslag når ud til flere og bliver dekoreret med en diskret ”sponsored” tekst. Og vupti – du gik fra content marketing til native advertising.
Det lyder helt kvantemekanisk, når det samme stykke indhold kan ændre tilstand. Er det en bølge eller en partikel i dag? Måske derfor er det svært at markere en tydelig forskel på content marketing og native advertising?
Den bedste huskeregel er at kigge efter, hvilket medie indholdet bliver bragt i og efter den lille label med ”sponseret”. Så er du sikker.