Hvis der er noget, der er nok af på nettet, så er det indhold. Så i stedet for at pumpe endnu mere indhold ud i fiberen, kan du med fordel udvælge og distribuere andres indhold. Den metode kaldes content curation – eller kurateret indhold på dansk. Det kan være effektiv måde at udvise ekspertise på og dermed gøre din virksomhed mere relevant for målgruppen. Læs mere om, hvad content curation er, se gode eksempler og lær, hvordan du selv kommer i gang
Altid online, altid tilgængelig, altid information at forholde sig til.
Ind ad det ene øre og ud af det andet.
Mængden af tilgængeligt indhold bare stiger og det i en hastighed, der langt overskrider, hvor meget vi kan opfatte. I content marketing kredse bliver det ofte diskuteret, om content shock er indtruffet. Altså, om det overhovedet er rentabelt at arbejde med content marketing, fordi der findes så meget andet indhold derude?
Sigter din marketingplan efter at producere mere indhold, er det derfor på sin plads at overveje, om det kan betale sig. Et omkostningseffektivt sted at starte er med content curation. For hvem siger, at du skal lave alt indholdet selv?
Hvad er content curation?
Content curation betyder direkte oversat ”kurateret indhold”. Som mange andre marketingmetoder er oprindelsen amerikansk. Content curation går helt enkelt ud på at kuratere du andres indhold i stedet for selv at producere. Du udvælger artikler, blogs, opdateringer, debatindlæg og videoer, som du mener er relevant for dine kunder. Det udsender du regelmæssigt på egne kanaler og bygger dermed tillid til målgruppen over tid ved at distribuere relevant indhold.
Fremgangsmåden er simpel, men effektiv. Du er i gang med content curation med disse fire steps:
- Etablér. Som i enhver content marketing strategi starter du med at definere målgrupper og beslutte, hvilket medie du primært skal udsende kurateret indhold på.
- Indsaml. Du finder alle tænkelige nyhedskilder på området og sørger for at ALT, der kan have relevans for målgruppen, kommer forbi din skærm.
- Sortér. Du sorterer skidt fra kanel og samler det mest relevante indhold. Hvis der kan være tvivl om ophavsret, sikrer du tilladelse til at viderebringe indholdet.
- Distribuér. Det bedst egnede indhold genudsender du med synlig kildeangivelse og gerne med din egen kommentar om, hvorfor det er værd at kigge nærmere på. Du udsender med fast sendetidspunkt, som i eksemplerne længere nede.
Kuratorens rolle
Personen, der udvælger indholdet i content curation processen, kaldes en ”curator” – ja, eller ”kurator” på godt dansk. Ligesom på et kunstmuseum, hvor kuratorens rolle er, at udvælge de bedste værker i en bestemt stil eller tidsalder og præsentere dem på en udstilling. At finde nålene i høstakken med andre ord.
Når det gælder indhold, er kuratorens opgave at bruge sin faglige ekspertise og distribuere et sammendrag. Dette filter for indhold kan være relevant for dine kunder og du gør dem en stor tjeneste. De sparer tid og vil efterhånden opfatte dig som en troværdig kilde til information. Du laver ikke indholdet selv, men du viser at du forstår hvad der sker på markedet og opbygger dermed thought leadership – eller tankelederskab, som de siger i Norge.
4 eksempler på content curation
Der findes en del eksempler på content curation. I princippet er Pinterest bygget op omkring content curation. Her pinner du billeder af interessante ting du støder på og organiserer det i tematiserede boards – ofte med en kommentar knyttet til.
En rising star i medieverdenen, der i høj grad anvender content curation, er Morning Brew. I deres daglige nyhedsbrev udsender de aktuelle nyheder i et lettilgængelige sprog med links til andre nyhedssites – og enkelte gange til egne artikler. Stilen har ramt plet og de har skaleret til over 15 forskellige nyhedsbreve med alt fra HR til emerging tech efter samme recept.
I den danske medieverden er der flere gode eksempler på content curation. Kristoffer Ernst udsender hver fredag en mail med det bedste fra nettet til alle, der er tilmeldt tjenesten på morgenpost.dk.
Inden for nye medier og digital udvikling har Lars K Jensen tjenesten Digital Ugerevy, som også er baseret på email.
Kom i gang med content curation
Går du kurateringsvejen, skal du være opmærksom på, hvad der allerede findes af branchespecifikke nyhedskilder. Bliver de opdateret ofte? Har målgruppen brug for at holde sig ajour på mere end et medie? Er du i tvivl så spørg gerne dine kunder, hvor de får branchenyheder fra. Du har brug for rigeligt med indhold, så du har noget at sortere og plukke i.
Her kan du også kigge på data til at udvælge det indhold, som har bedst chancer for at ramme plet hos målgruppen. Til brug på sociale medier har LinkedIn eksempelvis deres sorteringsfunktion under Pages, hvor du i menupunktet Content kan filtrere i det indhold, der trender de sidste 15 dage. På Content Marketing DK’s LinkedIn side, ser det sådan her ud:
LinkedIn’s funktion er ret basic. Tjenester til social media management som Buzz Sumo eller Sprout Social har også tilføjet kurateringsfunktioner, så det er let at finde velegnet indhold, du kan dele på sociale medier.
Der findes en del værktøjer til content curation, hvor du selv kan videredistrubere i dit eget format som Paper.li tilbyder. Eller mere avancerede værktøjer som Curata, der kan være nyttigt, hvis der er flere medarbejdere inde over og du arbejder aktivt med employee advocacy.
Ulemper ved content curation
Content curation kræver ingen forudsætninger at gå i gang med, men der er et par områder, hvor du skal være opmærksom.
For det første skal du gøre dig bevidst om, at dit indhold du deler kan omtale konkurrenter. Linker du til en historie i et fagblad, kan der være en relateret artikel om din største konkurrent lige efter. Det er ikke nødvendigvis et problem. Men du afgiver en del af kontrollen.
Et andet opmærksomhedspunkt er rettigheder. Særligt hvis du kuraterer foto- eller videomateriale. I langt de fleste tilfælde rækker det at kreditere kilden ved at linke til originalen. Men det kan opfattes som kommercielt misbrug. Er du i tvivl så spørg den, der har rettighederne til indholdet. 9 ud af 10 gange bliver det taget positivt imod, og du har opbygget en ny relation.
Håber du er blevet klogere på, hvad content curation er. Send en besked, hvis du har spørgsmål!
Oprindeligt udgivet januar 2012. Senest opdateret oktober 2022.
4 Comments
Mikkel
Det lyder som en helt fornuftig tilgangsvinkel. Har efterhånden set flere større sites gøre det ganske godt, f.eks. SEOmoz. Jeg tror dog ikke det er alle emner det kan lade sig gøre med på den lange bane, desværre. Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på hvad den reelle værdi er – oftest sender disse artikler den besøgende videre, og derfra mister man muligheden for en konvertering. Det er lidthypotetisk, men tror det skal testes af – det kan jo også bare tjene formålet at placere sig selv som en ekspert. Fint indlæg 🙂
Joakim Ditlev
Fin pointe Mikkel – jeg er enig med dig i at det er svært at komme i mål hvis du kun laver content curation. Ja, du sender besøgende væk fra dit site, men omvendt har du også mulighed for at blive en fast del af din målgruppes informationsbehov. Du kommer til at stå som afsender på vigtige nyheder og opbygger over tid credibility til den kanal du nu poster på. Det kan være en blog, men det kan også være et nyhedsbrev, en twitterliste, eller en af services jeg omtaler i indlæget. Den credibility smitter af på alt andet der har din virksomhed som afsender, og det er her den egentlig værdi med content curation ligger.
Bernt Elkjær
Jeg har anvendt et curation-værktøj (Curata) i et stykke tid, og det er helt sikkert, at Curation kan anvendes effektivt til at booste ens image som though leader og til at forbedre seo. Jeg mener dog, at det har svært ved at stå alene. Den store effekt kommer i kombination med originalt indhold. Curation-værktøjet strukturerer egentlig bare processen, overvåger rss-feeds og udfører søgninger på nettet baseret på dine input, og så kan du redigere lidt og poste på en portal, som Curation-værktøjet tilbyder. Den store gevinst er, at det er sat i system, for den store fjende i denne sammenhæng er, at man ikke får det gjort – hver dag. Ud over det, så kunne man lige så godt gøre det manuelt, hvis man i forvejen har en velfungerende blog eller CMS – men så får man sikkert ikke gjort det. Hvis du skriver om brands, som omtales meget på nettet, så er Curation stærkt. Hvis dine brands kun omtales udvalgte steder, og er du lidt kritisk med hvem du vil henvise til, så falder værdien af et Curation-værktøj drastisk. Du er til gengæld underlagt Curation-værktøjets design- og strukturmæssige begrænsninger. En skarp CSS-udvikler er et absolut must, hvis du køber et Curation-værktøj som cloud-løsning. Søgeresultaterne i Curation-værktøjet kan være af meget svingende kvalitet, men det afhænger mest af dine evner til at specificere kriterierne. Spil kostbar, når du handler Curation-løsning. De fleste leverandører er små firmaer, og der er gode rabatter at hente. Og sørg for at få en prøvelicens til at begynde med.
Joakim Ditlev
Tak for delte erfaringer, Bernt. Er sikker på at det også kommer andre til gode.
Comments are closed.