Hvad er content audit og hvordan kan du bruge det?

Når du kaster dig ud i content marketing, behøver du ikke starte helt fra bunden. Ofte har du en masse brugbart indhold, som du kan peppe op og genbruge. For at finde ud af, hvad du kan bruge, kan du lave et content audit – en inspektion af dit indhold. Læs her hvad content audit er, og hvad du kan bruge det til.

Hvis du læser dette, vil jeg skyde på at du:

  1. Arbejder med marketing eller kommunikation,
  2. Allerede er involveret i processen til at lave brochurer, kataloger, præsentationsvideoer, nyhedsbreve eller lignende,
  3. Har interesse i content marketing.

Sagde du 2 rigtige? Eller 3? Det håber jeg, ellers kender jeg ikke min målgruppe godt nok.

content audit - organiser dit eksisterende indholdAlle virksomheder har en eller anden form for indholdsproduktion. Noget af indholdet involverer udelukkende marketing, mens andet har mere rodfæste i organisationen og er med til at styre, hvad medarbejdere i andre afdelinger laver. I detail har tilbudsaviserne ofte den rolle, mens produktkataloget ofte er indholdets kronjuvel i produktionsvirksomheder.

Hvordan ser det ud med indhold i din virksomhed? Har du allerede et godt udgangspunkt til en indholdsstrategi?

Hvad er content audit?

Med et content audit laver du en inspektion af dit nuværende indhold med det formål at få overblikket. Du går dit eksisterende indhold igennem og undersøger:

  • Hvilket indhold producerer virksomheden løbende? Kig gerne på tværs af afdelinger og på både eksternt og internt indhold.
  • Hvilket indhold har vi lavet tidligere? Undersøg hvad der tidligere har appelleret mest til kunderne, og hvor ofte indholdet bliver opdateret. Hvis produktionen ikke længere kører, hvad er så årsagerne til at det er sat på hold?
  • Hvilket eksisterende indhold er tidssvarende og bliver det læst af modtagerne eller brugt af sælgerne? Hvis ikke så find frem til årsagerne.
  • Dækker indholdet alle faser i købsprocessen?

Overblikket får du ved at liste indholdet op. Ved content audit er et regneark fint til formålet. Glem ikke at inkludere offline indhold – her er der ofte mange skjulte guldkorn, som venter på at blive genbrugt i dit content marketing program.

Hvor grundigt du skal gå til værks, handler om hvor meget du ved om, hvad der foregår i de andre afdelinger. Interne nyhedsbreve og opdateringer til partnere er eksempler på indhold, som rummer masser af potentielt godt indhold, men som kan eksistere i et lukket rum i årevis. Så hvorfor ikke udnytte de mekanismer og det indhold, som allerede bliver produceret i organisationen?

Derfor skal du starte med at lave content audit

Udover at få let adgang til indhold, som din virksomhed allerede laver, er messaging den afgørende årsag til at starte med content audit. Over tid ændrer budskaberne sig – der sker ændringer i markedet. Noget af virksomhedens indhold er fulgt med, andet er fyldt med slidte selling points. Dine kunder shopper rundt efter information alle mulige steder, og du ønsker at gøre deres oplevelse af dit brand så sammenhængende som muligt. Derudover kan rodede budskaber også gå ud over relevansen.

Et udlæg med et content audit giver også grundlaget for en analytisk tilgang til content marketing. Når du allerede har samlet alt indhold i et regneark, er det simpelt at udvide med kolonner, der viser resultater. Du har sikkert ikke mulighed for at få fingrene i al data, men du har et delta og en god struktur at gå ud fra med skemalagt content audit.

Endelig kan du bruge content audit til at identificere de mest kritiske punkter i dit indhold. Når du ud til kunderne med de rigtige indholdstyper, og er du dækket ind i alle faser af købsprocessen? De spørgsmål er langt lettere at finde svar på, når du har gennemgået virksomhedens indhold.