Arbejder du med online marketing, er du sikkert stødt på Hubspot – en platform til marketing automation, der giver en samlet værktøjskasse og en masse data og brugerindsigt. Mange danske virksomheder kigger på det for tiden, men det er ikke nødvendigvis den rigtige løsning for alle. Her får du en gennemgang af en række Hubspot alternativer, hvor du får mere for pengene.
Dette indlæg blev udgivet første gang i juni 2017 med beskrivelser af tre Hubspot alternativer. Udviklingen går hurtigt og flere leverandører har meldt sig som stærke udfordrere på bare 9 måneder.
Mange taler om, overvejer eller er begyndt at arbejde med Hubspot for tiden. Den amerikanske platform til marketing automation har allieret sig med en række danske bureauer, der har investeret i at opkvalificere medarbejdere og få dem certificerede i platformen. Der findes uden tvivl mange dygtige personer med Hubspot-kompetencer ved danske bureauers skriveborde. Og Hubspot er populært. Faktisk er der i 2017 flere søgninger på Google på ”hubspot” end på ”content marketing”.
Når alle siger zig, så zag
Men populariteten har den bagside, at Hubspot altid bliver den værktøjskasse, der først bliver trukket op. For bureauernes mange timers træning og de dyre licenser skal tjenes hjem. Og det er jo altid godt at vælge en fremtidssikret løsning.
Hubspot har mange funktioner og kan gøre meget af marketingarbejdet mere intelligent. Det er marketing automations svar på en BMW – smart, hurtig og populær. Men hvad nu, hvis ingen i marketingafdelingen har kørekort endnu? Måske ville det være bedre – og mere økonomisk rentabelt – med et løbehjul eller en mindre smart vogn med bedre benzinøkonomi det første år eller to?
En væsentlig grund til at kigge på Hubspot alternativer er netop, at mange falder i svime over BMW’en og køber mere komplicerede systemer, end de har brug for. Men en marketing automation platform kræver en masse indhold og tid til løbende optimering. Denne undersøgelse fra 2015 viser, at 59% af marketingafdelingerne ikke udnytter den teknologi, de har til rådighed til fulde. Så bliver marketing automation-platformen lynhurtigt til et alt for dyrt system til nyhedsbreve.
Men hvad skal du kigge efter, når du vælger platform til marketing automation?
Det er lidt ligesom med biler. Nogen foretrækker et billigt transportmiddel til at komme fra A til B. Andre prioriterer komfort, sikkerhed eller lækre detaljer. Så hvis Hubspot er en platform i BMW-klassen, hvad er så ellers værd at kigge efter. Her får du seks relevante og testede Hubspot alternativer.
Audien Act-On
Den mest direkte sammenlignelige konkurrent til Hubspot er Act-On. På feature-siden kan de to systemer stort set det samme, og du får en komplet pakke til at bygge landing pages, lead nurturing flows og måle effekten af de forskellige kanaler. De to platforme har også mange af de samme muligheder for integration. Det er især vigtigt, når marketingaktiviteterne skal føres ned i CRM-systemet, så sælgerne kan se, hvad det enkelte lead er interesseret i, og du kan måle, hvilken type leads, der oftest bliver til salg.
Tidligere har Act-On haltet alvorligt på brugerfladen, men der er sket store forbedringer her i løbet af 2017. I den første version af denne guide kaldte jeg Act-On en falmet Toyota. I 2018 er vi nærmere en lille Audi.
At vi er i Audi-klassen skyldes også at Act-On har introduceret en ny – og dyrere – prismodel, der er direkte sammenlignelig med Hubspot Marketing Professional. Så den mindste pakke med plads til 2500 kontakter i databasen koster i omegnen af 80.000 kr. / år. Omtrent det samme som Hubspot.
Men vær sikker på, hvad du har brug for og hvad der følger med som standard. I Act-On’s mindste pakke følger der eksempelvis ikke CRM-integration med. Så vær skarp på dine kravspecs, så du ikke køber dig fattig i udstyrspakker og ekstra funktioner.
Så overvejer du et alternativ til Hubspot, er Act-on den mest oplagte udfordrer – både hvad angår pris og funktionalitet.
Hybridbilen Agillic
Dansk-udviklede Agillic har trukket en del overskrifter omkring deres børsnotering. Et kig under motorhjelmen viser, at det ikke er en almindelig automation-platform, der har til hensigt at tiltrække og modne leads online. Agillic er en omnichannel platform, der kobler både online og offline aktiviteter. Så var det en bil, ville den have en hybrid-motor.
Agillic er særligt interessant i forretninger med et detailled. Kunderne researcher online, men vil gerne i butikken og prøve skoene eller sidde i sofaen, inden de træffer den endelige købsbeslutning. Det spiller ikke den store rolle, om salget foregår i butikken eller digitalt. Det væsentlige er, at kunden får sit informationsbehov dækket på tværs af kanaler.
Her er det nyttigt, at finde ud af, hvilken kanal den enkelte kunde foretrækker at kommunikere på. Med Agillic kan du bygge et kernebudskab, som bliver tilpasset dine flows på tværs af kanaler. De fleste kunder starter med at bruge email og SMS. Herefter bygger de på med mere avancerede flows efterhånden, som de indsamler data om deres kunders handlemønstre.
Agillic har ingen offentliggjorte priser. Deres prismodel er dog forholdsvis simpel og bliver beregnet ud fra antal kanaler og størrelsen på databasen. Budgetmæssigt falder de inden for skiven af en årlig Hubspot-licens.
Toyotaen ActiveCampaign
Hvis du er typen, der kigger på brændstoføkonomi frem for topfart og komfort, når du vælger bil, er der en række interessante platforme. Sammenlignet med Hubspot kører du længere på literen, men du må ind imellem også gå på kompromis, hvad angår funktionalitet og performance.
Et værktøj, der overrasker positivt, er ActiveCampaign. Det har jeg blandt andet brugt til at indsamle kontakter og udsende segmenterede mails, når bogen ”Hørt i Messbaren” bliver downloadet.
ActiveCampaign har 80% af Hubspots funktioner, men til under 20% af prisen. Værd at fremhæve er deres automation-del, som er let at bruge og funktionel. Du kan simpelt lave afhængigheder fra forskellige flows, bygge hvis-så-regler og aktivere flows baseret på online adfærd. Det fungerer ligeså godt som i branchens Audi’er og BMW’er.
Derudover har ActiveCampaign i lighed med Hubspot indbygget CRM-funktionalitet, så du kan oprette deals og pipelines direkte i platformen. Det er ikke super avanceret, men det dækker et basalt behov. Det samme gælder rapporteringsdelen.
På selve email leveringen er der plads til forbedringer – det er ikke kritisk, men der er mindre problemer med formatering og optimal visning på tværs af enheder. Og så mangler ActiveCampaign mulighed for at bygge landing pages.
Men kan du undvære det og vil du gerne lave noget mere avanceret automation end det eksempelvis Mailchimp tilbyder, er en platform som ActiveCampaign en fin og præsentabel Toyota med god brændstoføkonomi.
Skodaen GetResponse
Et andet Hubspot-alternativ i økonomiklassen er GetResponse. Her får du rigtig meget funktionalitet for pengene. Der kommer blandt andet en webinar-platform med i pakken, ligesom du også får indbygget CRM og landing page designer i versionen til 50 dollars / måned (op til 5000 kontakter).
En anden fordel ved GetResponse er, at de har base i Polen. Så deres salgs- og supportteam arbejder i samme tidszone. Det er ikke alle platforme der har servicemedarbejdere siddende i Europa, så det kan koste på produktiviteten, hvis der opstår et problem, som først kan løses, når du er gået hjem.
Desværre minder interfacet også om et Østeuropæisk bilmærke. Der er presset meget funktionalitet ned i platformen på bekostning af brugeroplevelsen. Du kan sagtens komme frem med GetResponse, men det kræver noget tid at sætte sig ind i platformen, og du vil opleve, at der ikke er kælet for detaljerne. Ligesom i de fleste Skodaer.
Suzukien Drip
En sidste udfordrer i økonomiklassen er Drip. En platform, der udvikler sig hurtigt og som særligt fokuserer på e-handel segmentet. Så ideelt hvis du driver en webshop og gerne vil genaktivere kunder eller bygge flows, når dine besøgende forlader siden med en fyldt indkøbskurv.
Drip har en del af de samme funktioner som Hubspot og Act-on, men er stadig en avanceret platform, da du kan bygge forskellige flows med indbyrdes afhængighed. Og i modsætning til de email marketing systemer, der bryster sig af at kunne automation til webshops, får du her en central database med brugere – ikke en masse lister, hvor du skal holde styr på, hvad du sender til hvem.
Drip blev i 2016 købt af LeadPages. Om det er årsagen til at deres marketing er temmelig aggressiv, skal være usagt, men de er ikke for flotte til eksempelvis at tale konkurrenter ned i deres marketingmateriale. Det er en del af pakken, hvor de ikke lægger skjul på, at de er et salgsværktøj. Værd at undersøge, hvis dine kunder har korte beslutningsprocesser eller ofte handler den samme type varer.
Så vi er ude i en Suzuki her. Kommer langt på literen, god til korte ture, men den kommer til kort når der skal fyldes op i bagagerummet eller der skal cruises med 130 på motorvejen.
Fælles for Drip, GetResponse og ActiveCampaign er, at du får meget value for money, hvis du har brug for et prisbilligt alternativ til Hubspot. Regn med at være kørende for ca. 10.000 kr. om året for en database med op til 5.000 brugere. Eller ca. 15% af prisen af en tilsvarende Hubspot-løsning.
Cykel med støttehjul – Mailchimp med plugins
Hvis du egentlig bare vil gøre din email marketing lidt smartere og ikke har tid eller interesse i at sætte dig ind i avancerede nurturing flows, så lad være med at kigge på Hubspot eller noget andet avanceret. Du kan ved hjælp af nogle simple, billige værktøjer nå ret langt. Hvis du eksempelvis bruger Mailchimp til email marketing, kan du koble det sammen med en platform til at bygge landing pages og et andet system til at indsamle data om brugernes adfærd. Her på contentmarketing.dk er landing pages sat op med Unbounce. Disse sider vil du støde på, hvis du læser om et specifikt produkt. Mailchimp kan lave nogle simple mail-flows, som eksempelvis bliver aktiveret, når nogen downloader et gratis kapitel af en bog.
Når der er aktivitet på websitet eller på bloggen, fremgår det i Google Analytics. Værktøjet Leadfeeder lægger et ekstra lag ovenpå Google Analytics og indhenter data om brugernes IP-adresse. Det bliver koblet med data fra LinkedIn og Mailchimp, så du på individniveau kan opsnappe, hvem der besøger dit website via nyhedsmails, og hvilke sider vedkommende er interesseret i. Det er i mange tilfælde nok til, at det giver mening at kontakte en gammel kunde eller et kendt lead. I Leadfeeder kan du sende notifikationer til sælgerne, eller overføre data om seneste besøg på websitet til dit CRM.
Du får ikke smarte dashboards, der kan følge leadet hele vejen gennem kunderejsen. Men du får mulighed for at rykke et step videre fra dine nuværende aktiviteter, uden at det tager en masse tid eller koster en formue. Mailchimp, Unbounce og Leadfeeder ligger alle i priskategorien, nogle-få-tusinde-om-året.
Limousiner og knallerter
De nævnte værktøjer her er kun et udpluk af de mange Hubspot-alternativer derude. Du kan også skalere op og kigge efter en limousine-løsning som Eloqua eller Marketo, der henvender sig til enterprise-segmentet.
Eller du kan kigge efter en knallert som eksempelvis danske LeadScoreApp, der indeholder en del af intelligensen fra de store marketing automation-platforme, men hvor det kræver, at du selv skruer lidt på motoren og hakker på tændrørene.
Masser af muligheder. Dette er kun et udpluk af de marketing automation løsninger, der findes på markedet. Jeg bruger en del tid i at tale med leverandører, teste platforme og følge med i, hvad der sker på markedet. Så overvejer du at investere i Hubspot eller lignende løsninger, kigger jeg gerne på dine kravspecifikationer og giver mine anbefalinger til valg af platform. Jeg er ikke gift med nogen leverandører og skal ikke brødføde medarbejdere ved at sælge licenser.
Kontakt mig, hvis du skal starte op med marketing automation og har brug for sparring eller bare et godt råd til, hvilken motor du er bedst kørende med.