Tænk som Hollywood og få mere for dit content marketing-budget

Hvis du vil optimere processerne og komme længst muligt for dit content marketing-budget, er det oplagt at skæve til Hollywood. En hel by opstået ud af medieproduktion og storytelling kan lære os meget om, hvordan man effektivt organiserer arbejdet og får gjort opmærksom på indholdet. Her får du en introduktion til Hollywood-modellen i content marketing.

Hollywood-modellen kan sænke driftsomkostninger i content marketing

Content marketing handler om at udgive indhold regelmæssigt på egne medier. At blive virksomhedens eget medie og have en direkte relation til kunderne. For at kunne understøtte det, har mange organiseret content marketing teamet som en nyhedsredaktion. Med en redaktør i spidsen, faste redaktionsmøder og fokus på deadlines.

Den tilgang fungerer for nogen. Eksempelvis hos Jyske Bank TV, der i ti år har været bank med egen tv-kanal.

Hvad er Hollywood-modellen?

Men for en del virksomheder, er det en stor organisatorisk omvæltning at arbejde redaktionelt. Det kan også være en tung post i driftsomkostninger. Derfor er især amerikanske virksomheder begyndt at lade sig inspirere af Hollywood.

Hollywood-modellen består af få, men store produktioner af ekstraordinært godt indhold. I Hollywood er det selvsagt film, men i content marketing kan du tænke bredere end biograflærredet.

Hollywood er gode til at skabe opmærksomhed på deres produktioner: Op til en ny premiere er der masser af sideløbende aktiviteter med trailere, anmeldelser og snigpremierer, som opbygger interessen frem mod premieredatoen. Efterfølgende er der masser af muligheder for at tjene penge på indholdet ved at sælge licenser til streaming og film-salg og efterfølgende tv-rettigheder.

Nogen film bliver et hit – andre flopper. Her er Hollywood skarpe på at genudgive de titler, der virker i form, når der kommer en to’er eller en genindspilning. Se engang hvad Disney har på listen over nye udgivelser i 2018-19. Ren genbrug af gamle blockbustere tilsat en kæmpe portion annonceringsbudget.

Walt Disney udgivelser 2018-2019

Fordele ved at tænke som Hollywood

Hvis du omsætter Hollywood-modellen til content marketing, har du en mere projektorienteret tilgang. Det minder mere om en kampagne, og af den grund er det også mere i tråd med bureauers måde at arbejde på. Resultatet er som regel mere synlig for omverdenen – i hvert fald er det lettere at måle effekten af indsatsen på den korte bane. Og hvis det ikke virker som forventet. Ja, så var det forsøget værd og du har taget ved lære uden at låse dig fast på omskolede medarbejdere, ændringer i organisationen eller andre driftsomkostninger.

Navnet Hollywood leder selvfølgelig tankerne hen mod filmproduktion. Det går nogen all in på, såsom hotelkæden Marriott, der har hyret Hollywood-instruktører til at producere og udgive deres egen tv-serier.

Et kendt dansk eksempel er Spies. De har igennem flere år udgivet nye variationer af deres Do it – kampagner, som passer godt på Hollywood-modellen. Stort opsatte projekter, som har fået en masse opmærksomhed ved lanceringen. Erfaringerne fra den første film er ført videre i en genkendelig to’er.

Men du kan også tænke i andre baner end film. Hvis du vil udkomme med mere videntungt indhold kan dit Hollywood-indhold udkomme som en rapport, en infografik, en bog eller et andet format, som du bygger en masse marketingaktiviteter op omkring. Senere kan du genudgive indholdet ved at opdatere det eller genopfriske til et nyt medie. Den tilgang har jeg været med til at bruge i Messbar, hvor bogen Hørt i Messbaren netop er udkommet som marketing podcast.

Men hvad med relationerne

Hollywood-modellen kan mange ting, men der mangler et væsentligt element for at det er rendyrket content marketing: At opbygge relationer.

Når du kun har et skud i bøssen – hvilket også er en risiko, hvis du skyder skævt med indholdet – har du ikke samme muligheder for at styrke relationerne over tid. Folk ser dit budskab, de husker dig måske, hvis du har efterladt et indtryk. Men er der ingen opfølgende aktiviteter eller nogen måde, hvor du løbende holder dialogen kørende med publikum, går gassen af ballonen. Content marketing er stærkest, når indholdet udkommer regelmæssigt.

Jeg håber du har fået en god idé om, hvad Hollywood-modellen er, og hvordan du kan tænke i de baner i dit content marketing arbejde. Du er velkommen til at skrive en kommentar med andre eksempler eller spørgsmål.