Et dedikeret publikum kan skabe en masse værdi for dig og din virksomhed. Hvad nu hvis du kunne skabe værdi sammen med dit publikum, som begge parter får noget ud af? Vel og mærke en værdi, som man kan betale husleje med. Det kan lade sig gøre med creator coins. Her får du en guide til, hvad det er og hvordan du kan arbejde med det i content marketing.
Jeg har de seneste 8 måneder fået 50 $ til at blive til over 900 $ med creator coins. Ja, man skal passe på med at blive kæk, når det handler om at tjene penge – konen med æggene, og jantelov og alt det der. Men det er altså status – og meget tyder på, at jeg bare har kradset i overfladen af potentialet.
På platformen Rally.io har jeg ved at bakke forskellige content marketing specialister op, anbefale deres nyhedsbrev, gøre dem tjenester og geninvestere dividenderne opnået en betydelig gevinst.
Det kan du også gøre. Og du kan også selv skabe din egen digitale kryptobaserede valuta, som du kan belønne fans med. Det gør det muligt at bygge et stærkt community, hvor alle får noget ud af at bidrage. Lyder det lidt avanceret? Okay, så lad os få styr på det basale.
Hvad er creator coins?
Creator coins, som også går under navnet social tokens, er et decentralt økonomisk system baseret på blockchain. Her kan alle, der vil skabe en økonomi sammen med sin følgerskare, oprette en kryptobaseret valuta – altså en creator coin. Værdien på den valuta stiger og falder i værdi afhængig af, hvor meget værdi, hver creator skaber sammen med sit publikum og hvor meget den bliver handlet. For optjente creator coins kan også bruges til at handle andre coins på platformen på samme måde, som man handler aktier. Eller man kan veksle til gode gammeldags dollars.
Der findes forskellige platforme, hvor du kan oprette en brugerprofil og begynde at investere og bakke de forskellige creators op. BitClout og Rally.io er de mest udbredte.
For content creators er især rally.io interessant. Den platform har tiltrukket en række forskellige profiler med store følgerskarer, der dækker over influencere, Twitch-streamere og de mest kendte content marketing-eksperter.
Sådan skaber creator coins værdi
Grundideen med creator coins er at skabe værdi sammen med sit community. En creator sætter selv reglerne for, hvordan fans skal belønnes. Det kan være, som når Joe Pulizzi giver creator coins til dem, der anbefaler hans nyhedsbrev til andre. Det værdisætter han til 5$ i værdi, som bliver udbetalt i hans creator coin $TILT. Og som du kan se har det også medvirket til, at jeg har optjent værdi gennem personlige anbefalinger af hans nyhedsbrev:
Hver creator kan også bestemme, hvad deres coins kan bruges til. Det kan være alt fra at blive nævnt i en podcast eller på Twitch, som Felicia Day gør her:
Det kan være en times konsultation, som Joseph Jaffe tilbyder:
Eller det kan være adgang til VIP medlemsskaber, som giver adgang til private fora, coaching, rabatter til events og lignende, som Brian Clark fra Copyblogger praktiserer:
Man kan også veksle til creator coins fra kryptovaluta og dollars, hvilket gør, at værdien ikke bare er ren luft. På Rally.io bliver der løbende udbetalt såkaldte “community activity rewards”, når der er skabt mere værdi til en given creator coin gennem enten investeringer eller aktivitet. De fleste creators udbetaler hovedparten af den belønning tilbage til de personer, der ejer coins, som de kan vælge at geninvestere eller stoppe i lommen.
At opbygge en værdi, hvor creatoren er i kontrol, kalder amerikanerne for The Creator Economy. Hvis du er træt af smarte overskrifter, kan du tænke på det økonomiske princip som en digital andelsbevægelse. Entreprenante folk går sammen om en fælles sag, som de har indflydelse på, og overskuddet af den værdi, som gruppen er sammen om at skabe, bliver løbende betalt tilbage.
For 100 år siden var det brugsforeninger, der udbetalte dividender – i dag er det digitale entreprenører, der betaler tilbage til deres community.
Skal du være first mover?
Rally.io har meget hurtigt taget fart, siden platformen blev lanceret i sommeren 2020. I øjeblikket er der venteliste og en ansøgningsproces, du skal igennem, hvis du vil lancere din egen creator coin. Så det vil være smart at have oparbejdet et solidt internationalt publikum og have kendskab til creator coins som forberedelse.
Men potentialet er enormt både inden for indholdsproduktion, og i medie- og underholdningsverdenen.
Influencere kan belønne aktiviteter som delinger og likes, tilbyde specielle events eller samskabe med deres mest trofaste fans.
Musikere kan bruge creator coins til at belønne deres mest loyale fans, tilbyde VIP-events og selv få mere kontrol over deres numre i stedet for at være afhængige af pladeselskaber.
Brands kan bruge creator coins som et loyalitetsprogram, hvor de udgiver limited editions eller adgang til eksklusive happenings, som kun kan købes for creator coins.
Jeg har ikke set danske brands eller content creators ”tokenize” deres egen coin på Rally.io. Og det er sikkert også for tidligt at kaste sig ud i for langt de fleste. Endnu.
Men det kan noget – og jeg vil vildt gerne høre fra dig, hvis du er ved at gå i gang med creator coins.
Er du nysgerrig på, hvad du kan bruge det til, vil jeg anbefale dig at komme med på vognen ved at kaste nogle få hundrede kroner efter nogle forskellige creator coins.
Det tager tid at forstå dynamikken, hvordan belønninger fungerer og hvordan det kan kobles sammen med et eksisterende community. Så hop med og lær – så er du klar, den dag creator coins bliver mere udbredt og du skal i gang med at skabe værdi sammen med dine fans.