Lad os slå det fast med det samme. Du behøver ikke at bygge alt indhold helt fra bunden. Hvert opslag på sociale medier skal ikke være unikt, og gamle artikler kan let piftes op og blive aktuelle igen. Her får du 10 tips til at genbruge indhold – og en række argumenter for, at du faktisk hjælper dit publikum ved at dele det samme indhold flere gange.
Det virker ulogisk. Men du gør faktisk dit publikum en tjeneste ved at genbruge indhold. Og det kan være nok at justere med små ændringer som tidspunktet eller overskriften for at give dit indhold nyt liv – og dermed nå længere ud med en meget lille indsats.
Frygten for at spamme publikum
Der ligger nogle blokeringer på vejen for at det meste indhold kun bliver distribueret en gang.
For det første er det frygten for at spamme publikum. Som udgiver tænker du, at du heller ikke selv vil læse de samme nyheder i avisen flere gange. Men hvis du ser bort fra egentlige nyheder, er der meget genbrug af baggrundsartikler og årstidsbestemt indhold i medierne.
Du kan se programoversigten på DR og tælle antallet af genudsendelser. Eller kig til Hollywood. Her vælter det frem med genindspilninger, efterfølgere, TV-serier og IMAX-versioner af originalt indhold. Disney er mestrene i det amerikanerne kalder content repurposing – tjek eksempelvis, hvordan Skønheden og Udyret er blevet til mange flere versioner siden den originale tegnefilm udkom i 1991.
For det andet er der frygt for at blive straffet af Google ved at have duplikeret indhold – Altså det samme indhold på forskellige undersider eller to forskellige websites. Men faktisk gør du jobbet nemmere for brugerne – og dermed også Google – når du opdaterer og genudgiver indhold om et bestemt emne.
Modsætningen er et nyhedsmedie, hvor der hele tiden er nyt indhold om et emne, der kæmper en intern kamp om at rangere bedst. Har du for meget indhold om det samme emne, kan du med fordel gå i gang med content marketing optimering.
Kun 8% af indholdet bliver delt mere end en gang
At der er potentiale i at genbruge indhold, gælder også på sociale medier. I denne friske undersøgelse fra Echobox af over 1,8 millioner delinger på Facebook blandt store nyhedssites og magasiner viste at en ny deling af det samme indhold (en reshare) i gennemsnit giver 67% af de kliks, som den originale deling fik. I 1 ud af 7 tilfælde performer den nye deling faktisk bedre end originalen. Men det er kun 8% af indholdet, der bliver delt mere end en gang.
Undersøgelsen dækker store medier som Newsweek, The Guardian og Le Monde. Men hvorfor skulle det være anderledes hos det medie du producerer indhold til? Der er helt sikkert potentiale i at hælde gammelt content på nye flasker, hvis du gør det uden at overdrive og uden at virke doven. For det er ikke altid nok bare at genudgive eller copy-paste. Men brugt med måde kan små justeringer kan gøre en stor forskel.
De 10 tips til at genbruge indhold
Her får du en liste med 10 oplagte forslag til at genbruge indhold.
- Genbrug updates på SoMe. Echobox-undersøgelsen viser at potentiale i reshares på Facebook. Forudsætningen for det er, at du har en høj frekvens af opdateringer. Hvor ofte du kan lave nye delinger af det samme indhold afhænger af mediet. Og igen: måske skal du bare rette en linje tekst og tidspunktet du udsender på anden gang?
- Gensend nyhedsbrev til alle, der ikke åbnede. Du sender et månedligt nyhedsbrev ud, og der var 30% der åbnede. En ok åbningsrate, men hvad med de 70%, der ikke åbnede? Måske havde de for travlt da de modtog mailen, eller emnefeltet fangede ikke interessen? Du kan – med forsigtighed og et nøje kig på din afmeldingsrate – sende det samme nyhedsbrev ugen efter med et nyt emnefelt og på et andet tidspunkt på dagen.
- Lav en ribbensteg. Ja, en ribbensteg! Hvor du forbereder noget ekstra lækkert indhold og fokuserer på at få det til at strække længe og bruge det af flere omgang. Ligesom når du gør en ribbensteg klar til at der kommer gæster og du laver biksemad og sandwich af resterne de næste dage. ”Opskriften” på at arbejde med ribbenstegtaktikken, finder du her.
- Saml dit bedste indhold. Du kan også gå den omvendte vej af ribbenstegtaktikken og kigge på, hvad du allerede har liggende af interessant indhold om et bestemt emne. 5 artikler i nyhedssektionen – der har du et halvt magasin. Dine 3 bedste artikler på bloggen kan du samle og omskrive til en guide, e-bog eller anden form for lead magnet. Eller du kan tage hovedpointerne fra et webinar og indspille som et nyt podcast-afsnit eller en klumme. En tur i arkivet viser altid en masse potentiale.
- Evergreen indhold. Alle brancher har indhold, der bliver ved med at være aktuelt. Det kan være helt grundlæggende viden (måske er du en af de mange, der kom forbi her første gang ved at google ”hvad er content marketing”) eller det kan være artikler, der er relevante på bestemte årstider. Videncentret Bolius er mestre i at vedligeholde deres sæsonaktuelle artikler – gad vide om der ikke snart kommer en genudgivet udgave af artikler om at gøre køkkenhaven forårsklar eller fjerne mos i græsplænen? Du kan gøre dem kunsten efter ved at kigge i dine data og genbruge det indhold, der var populært i sidste sæson.
- Omskriv artikler til klummer. Du har en tydelig chef, der gerne ytrer sin holdning og som bliver lyttet til? Du kan med fordele tage hovedpointerne fra et opslag chefen har lavet på sociale medier og omskrive til en klumme. Et godt eksempel er mit opslag på LinkedIn om mangel på forretningsforståelse i SEO-branchen, som Bureaubiz gav spalteplads til at uddybe.
- On this day. Du arbejder i en organisation med en lang og spændende historie. Måske er det lige præcis d. 25. februar, at I lancerede jeres mest kendte produktserie, som alle kunder elsker? Eller det var datoen, hvor den nuværende ejer tog over fra sidste generation? Lav relevante opslag om mærkedage, som er relevante for kunderne. Og brug de mest populære igen og igen og igen. Find mere inspiration på Twitter.
- Lav teaser videoer til LinkedIn, Instagram eller Facebook. Du har en spændende how-to video på YouTube, som er populær blandt dit publikum. Men den varer 4 minutter og du får ikke meget ud af at dele den andre steder. I stedet kan du klippe hovedpointerne sammen i en kort video på max 30 sekunder, som kan bruges på andre sociale medier. Husk undertekster og et call-to-action til sidst i videoen.
- Genudgiv lister med det mest populære indhold. Tag et kig i dine data og find frem til det mest populære indhold. Hvilke posts blev liket mest i sidste måned? Hvilke artikler havde flest visninger sidste uge? Lav din egen liste med et remix af det mest populære indhold og genudgiv det. Det giver både gensynsglæde og en mulighed for at samle op. Genopstandne Wizzi er et godt eksempel på det – og det er endda andres indhold, der bliver genbrugt.
- Hvad siger brugerne? Du har udgivet et stykke nyttigt indhold, som brugerne synes om og nogen har endda givet positive tilbagemeldinger på, at de synes det var fedt. Du kan uden at sovse dig selv ind i selvfedme genudsende brugernes kommentarer som nye opslag på sociale meder, der leder opmærksomheden hen på dit oprindelige indhold.
Genbrug den dybe tallerken
”Brug nu ikke det hele på en gang”, som min bedstefar plejede at sige, når han gav mig en en-krone. Hvis du er for offensiv med genbrugsknappen, kan det give bagslag. Men der er omvendt ingen grund til, at alt skal laves forfra. Så prøv af ved at genudsende dit bedste indhold, så du genbruger den dybe tallerken.
Har du eksempler på, hvordan du har genbrugt indhold i praksis, er du velkommen til at tage kontakt.