Gæsteblogging. 3 ting du bør vide, inden du deler spaltepladsen

Mandag aften langede Google ud efter gæsteblogging. Men sætningen ”Stick a fork in it, guest blogging is done” skal ikke tages alt for bogstaveligt. Fokuserer du på at lave kvalitetsindhold, er der stadig masser af potentiale i at skrive og modtage gæsteindlæg.

”Død over gæsteblogging”. Nogenlunde således formulerede Matt Cutts, chef for Google’s Webspam afdeling det i dette indlæg mandag aften. Matt Cutts er talsmand, når Google laver nye initiativer for at komme lyssky metoder til livs, og de slemme elever i søgemaskineklassen frygter ham lige så meget som Hogwarts-elever frygter Lord Voldemort. De magiske tricks, der giver de gode placering på Google i dag, kan være uden betydning i morgen.

Google strammer kursen overfor gæsteblogging

Google har lagt en stram kurs overfor manipulation med søgemaskineresultaterne. Med de såkaldte Panda og Penguin opdateringer bestræber de sig på at rydde op, så kvalitetsindhold bliver belønnet. Matt Cutts er skarp i tonen, men pointerer dog også, at de først og fremmest er ude efter virksomheder, der gæsteblogger for at få links.

GæstebloggingUdefra kan det kan være svært at skelne, hvornår et gæsteindlæg er skrevet med det formål at få links, men udmeldingen pointerer, at kvalitetsindhold bliver endnu vigtigere. Så gæsteblogging er stadig et område med potentiale, hvis du laver disse simple baggrundstjek:

1. Er bloggen anerkendt og troværdig?

Hvis du får en henvendelse fra en blogger du ikke kender, så vent med at blive benovet til du har kigget på kvaliteten af vedkommendes arbejde. Er det skrevet i en fart og fuld af links, eller er det indhold, der bidrager med noget? Hvem har ellers leveret indhold som gæst, og har du overhovedet hørt om virksomheden eller personen bag ?

2. Er bloggeren aktiv på sociale netværk?

Der er to grunde til, at du bør tjekke for aktivitet på sociale netværk. Tomme sociale profiler vidner om, at noget ikke er i orden. Derudover vil du jo gerne nå ud til så mange som muligt. Men hvor var det lige målgruppen var henne, sagde du?

3. Er bloggeren kun ude efter links?

Handler dialogen med bloggeren om at lave interessant indhold? Eller kører den hurtigt over på specifik snak om, hvor mange links der skal være i teksten og hvor de skal placeres? Du vil naturligvis gerne give eller modtage et par links, men det skal komme af sig selv og ikke være en forudsætning for overhovedet at gæsteblogge.

Med gæsteblogging når du ud til en ny målgruppe.

På din blog får du over tid opbygget faste følgere. Se dem som en cirkel, der langsomt udvider sig. Finder du blogs, hvor cirklen kun delvist overlapper med dit eget indhold, kan du bidrage med nye perspektiver på denne blog ved at skrive, som du plejer. Handler dit indhold om salg, kunne det give mening at udveksle indlæg med en, der skriver om coaching eller motivation. På den måde kan du nå ud til en ny målgruppe og udbygge din position som fagekspert – eller thought leader, som det også kaldes.

Når det er sagt, så er snyd med linkudveksling gennem gæsteblogs ikke noget stort problem. Men det findes – med garanti også efter Google skærper indsatsen. Det vil være en skam, hvis udmeldingen fra Matt Cutts skræmmer nogen fra at inkludere gæsteblogging i deres marketing mix, for det er ofte en ret effektiv måde at udvide målgruppen på.

Har du spørgsmål om gæsteblogging, venter kommentarfeltet på dig.