Podcast har stille og roligt listet sig ind som en del af manges mediebillede. En del virksomheder har forsøgt – eller overvejet – podcasting som fast kanal i deres content marketing. En af de svære øvelser er, at få opbygget en fast skare af lyttere til ens podcast. Så jeg har bedt om gode råd hos nogle af landets mest erfarne producenter og værter. Her deler de ud af deres bedste tips til at få flere lyttere til en nystartet podcast.
Når det kommer til at skabe relationer med publikum, kan podcast virkelig noget. Med fast udgivelsesfrekvens og værternes stemme i ørerne i 10-20 minutter – ja måske op til en time i hver eneste afsnit får modtageren et stærkt tilhørsforhold til afsenderen. Det kender du sikkert selv, hvis du lytter fast med på en podcast.
Lige så populært som Vild med Dans
Podcasts bliver stadig mere populære. Ifølge en rapport fra DMJX lytter 43% af danskerne til podcasts. Og de mest populære udgivelser fra eksempelvis Mørkeland eller Genstart har lige så mange ugentlige streams, som der er seere til populære underholdningsprogrammer på TV som Vild med Dans eller Den store bagedyst. Du kan se en liste over de mest populære podcasts i Danmark her.
Kigger du nærmere på den liste, vil du se DR som udgiver de fleste steder. Men der er også plads til mindre mediehuse og selvudgivere i det danske podcastlandskab. Med Mørkeland som det bedste eksempel på en populær podcast, der er skabt uden licenspenge eller mediestøtte.
Så podcast er en reel mulighed for at opbygge et publikum. Men det er samtidig også den del, der volder de fleste vanskeligheder. For det er både svært at måle, når podcasts bliver lyttet til asynkront og på forskellige tjenester. Og teknikkerne til at få flere lyttere er markant anderledes end dem du kender, hvis du har arbejdet med at få flere på dine email lister eller sociale medier.
5 specialisters bedste råd til flere lyttere til din podcast
Min egen erfaring med podcasting er begrænset. Så jeg har rakt ud i netværket og spurgt 5 danske podcast-specialister om deres bedste råd til at få flere lyttere til en nystartet podcast.
Bjørn Vestergaard, podcastvært og direktør hos Amp99
“Du skal udkomme med minimum 3-5 afsnit når du lancerer – så får du publikum godt i gang med showet, ligesom anbefalings-algoritmen elsker, når nye kanaler får mange lytninger efter lancering. Derudover handler det også, om alt det du skal gøre, INDEN du starter din podcast: Eksekver en god lancerings-strategi.
Det betyder, at du 3-6 måneder inden lancering begynder at involvere dit publikum i forarbejdet – både ved aktivt at søge deres input på podcasten, men også at involvere dem i dit arbejde. Når du er klar til lancering, så har du allerede et publikum, der er klar og venter – særligt hvis du har fået dem til at abonnere på kanalen i forvejen. Det er fedt ikke at starte fra 0.”
Esben Brandborg Østerby, podcastvært og stifter PodcastSub
“Involver stakeholders. Rigtig mange vil gerne i gang, men kommer det aldrig. Det er dit held. For der er noget law of attractions over podcasts. 95 % vil derfor takke ja, når du spørger, om de vil deltage. For hvem vil ikke gerne være mere synlig, uden selv at skulle have lommerne op for at blive det?
Dine lyttertal betyder i den sammenhæng mindre, så længe dit indhold er relevant og i en god kvalitet. Bliver det en god oplevelse for dem, så åbner det for, at de deler på deres kanaler.
Overvej også en relevant mediepartner som medafsender. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal afgive ejerskab eller redaktionel frihed, men du kan komme langt med et “produceret i samarbejde med” indslag. På den måde kan du få en kontinuerlig vej til at nå længere ud.”
Mia Heide, podcastvært på Den Grønne Sofa
“Det er vigtigt at vælge de rette kanaler til promoveringen af sin podcast, og det kræver en god forståelse for målgruppen. Eksempelvis er vores podcast af faglig karakter, derfor prioriterer vi LinkedIn som den primære kanal. Men det kræver mere end blot en promoverings- og marketingsstrategi at skabe en succesfuld podcast. I dag spredes podcasts ofte gennem mund-til-mund anbefalinger, hvor indholdet og værterne er afgørende for at tiltrække og fastholde lyttere. Dem, der har hørt podcasten, vil forhåbentligt introducere den til deres egne netværk og så videre.
Det betyder, at det er tidskrævende og kræver tålmodighed at opbygge et dedikeret lytterfælleskab. Vi er derfor heller ikke selv helt i mål endnu – men med en kvalitetsbevidst tilgang til indhold og gæster, tror vi på, at vi i fremtiden kan få endnu flere lyttere af ”Den Grønne Sofa”.”
Mikkel Plæhn, podcastvært på The Revenue Formula
“Hav et unikt perspektiv i dit indhold (lav ikke mere af det samme, hav en anderledes eller uventet holdning).
Uanset om du finder en god kanal eller tricks til at nå din målgruppe, så hjælper det ikke, hvis du ikke tilføjer værdi til emnet. Undgå for guds skyld løsninger, der allerede er dækket i massevis af artikler med titlen “10 tips til…”
Tænk: Hvad er et åbenlyst problem, og hvordan løses det på en uventet måde? (problem: Tab vægt, uventet løsning: bliv veganer).
Bottom line: Det handler om at give et unikt perspektiv og have en holdning – det får folk til at komme tilbage efter mere.”
Simon Brix, direktør hos Podcastbureauet
“At få lyttere til en podcast kan sammenlignes med at få læsere til ens blog. Det er content marketing. Du giver lytterne noget relevant indhold, så de vender tilbage – og så de anbefaler i deres netværk. Som tiden går, vokser lyttertallene støt. Der findes ikke noget marketing-fix til at få mange lyttere på kort tid. Podcast er i højeste grad et pull-medie, hvor lyttere abonnerer på din podcast for få et bip på telefonen, når du udgiver nyt.
Selvfølgelig skal der også gøres en indsats på SoMe, i nyhedsbreve og måske med noget PR, men de langvarige relationer og støt voksende lyttertal kommer af at lave en rigtig god og gennemtænkt podcast med et klart koncept.”
Jeg håber, du har fundet god inspiration i disse tips. Måske bliver 2024 året, hvor podcast får alvor for et gennembrud som en del af din content marketing-strategi?