Slutningen af januar er de gode intentioners tid. Hvordan gik det lige med at love at dyrke mere motion i det nye år – og komme tidligt i seng og spise mindre slik? Du kan kaste content marketing i den samme kasse. Her kan du læse hvorfor – og hvordan content marketing på mindst 5 områder minder om turen til fitnesscenteret.
”I år skal det være. De ekstra kilo skal væk, og jeg skal i bedre form.”
Måske har du sagt noget lignende som nytårsforsæt og tegnet et abonnement til fitnesscenteret? Januar og februar er højsæson blandt fitnesscentre, der henter 30 procent af årsindtjeningen i den periode.
Ikke alle er lige gode til at føre de gode intentioner ud i livet. I starten går det fint med træningen, men efterhånden bliver det sværere at finde tiden og de gamle vaner overtager.
Sådan går det også ofte med content marketing. Jeg har set mange spændende projekter, som bliver talt op og har store ambitioner, men som hurtigt smuldrer, når teamet går fra at planlægge til at eksekvere.
Her er fem typiske ligheder med at arbejde med content marketing og en tur i fitnesscenteret.
1. Det nytter ikke kun at læse om det.
Du kender sikkert typen, der læser sport- og sundhedsmagasiner og som gerne fortæller højt om, at han skal starte på et nyt crossfit-hold i næste uge. Men du ved også, at han pumper mere varm luft end jern. Det føles bare rigtigt at fortælle om planerne og læse, hvilke øvelser man skal gøre. Lidt ligesom når du læser blogartikler her på bloggen, tager på kurser og konferencer – men aldrig helt får lavet alt det gode, kundeorienterede indhold du gerne vil.
2. Der er altid en god undskyldning
”Jeg skulle forberede en messe” er content marketings svar på: ”jeg har vist noget med ryggen”. Når det planlagte indhold ikke bliver klart til tiden, er der altid en god undskyldning for det. Du ved, at du burde ofre mere tid på dit indhold og udkomme oftere og i højere kvalitet. Samvittigheden spiller ind på samme måde, som når du misser din planlagte træning.
3. Du bliver aldrig færdig
Hvornår har du været nok gange til fitness? Det findes der ingen konkrete svar på, for det handler om, hvad du forventer at få ud af det. Stopper du med at træne, kan du holde dig fit i et stykke tid, men effekten aftager langsomt. Content marketing er præcis på samme måde: Det er en proces – ikke et projekt – som du skal indarbejde som en god vane, før det rigtigt virker.
4. Du bliver kun tilfreds, hvis du måler effekten
Men hvordan ved man så, om content marketing er umagen værd? Det ved du kun, hvis du har et klart mål med indsatsen: Vil du skabe større opmærksomhed, flere leads eller forbedre din SEO med content marketing? Det skal du gøre dig helt klart, inden du går i gang. Nogen går til fitness for at komme i form, andre for at tabe sig eller for at få store guns. Hver enkelt person har et overskyggende formål med at gå i fitnesscenteret, selvom der naturligvis er afsmittende effekter.
Herefter skal du løbende måle indsatsen: Lav en nulpunktsmåling, så du kender udgangspunktet, inden du starter. Så kan du lettere måle løbende fremgang i form af mere trafik eller flere leads, og om du ender med positiv ROI med content marketing. Ligesom når du tager badevægten frem for at se om de ekstra kilo er raslet af efter regelmæssig træning.
5. Succes kræver gentagelser, gentagelser og gode vaner
I fitnesscenteret er der ingen genveje til succes. Det kræver gentagelser og regelmæssig træning. Eneste smutvej skulle da lige være, hvis du køber ulovlige piller hos Beton Brian ude i omklædningsrummet.
Det samme gælder i content marketing: Du kan købe billig trafik eller links af tvivlsom karakter, som kortvarigt kan booste resultaterne, men som også har høj risiko for langsigtede bivirkninger i form af straf på Google, dårlig reach på sociale medier eller en røffel af Forbrugerombudsmanden.
Så lad være med det. Den sikre vej til resultater kommer med hårdt arbejde og gode vaner – vejen til helvede er brolagt med gode intentioner.