For mange er SEO et centralt element i content marketing. Det starter med at du finder de søgetermer, som dine potentielle kunder bruger. Men en søgeordsanalyse er ofte anderledes end det dit SEO-bureau præsenterer dig for. Du skal nemlig huske, at dine potentielle kunder starter meget tidligt i kunderejsen, hvor de måske ikke engang kender dit brand eller dine produktkategorier. Så hvordan bærer man sig ad med det? Det starter med disse 5 lækre links, der letter arbejdet, når du skal finde søgetermer.
En af de mest tydelige fordele ved content marketing er, at du kan opnå mere organisk trafik fra søgemaskinerne. Ikke ved et fingerknips eller ved at dressere ChatGPT til at spytte artikler ud automatisk. Men ved at lave indhold som matcher de spørgsmål dine kunder har til dine produkter i de forskellige faser i kunderejsen. At finde de rigtige søgetermer – også kaldet keyword research – er første step. Herefter skal du undersøge, hvilke termer det bedst kan svare sig at optimere efter – altså selve søgeordsanalysen.
Lyder det kompliceret? Ikke hvis du starter ud med disse 5 links.
Grundbog og værktøjer til at finde søgetermer
Når du skal finde søgetermer, er der ingen facitliste, der passer til din branche. Det gælder om at tage ved lære af specialisterne og være lidt snu.
1 – Grundbogen: They ask – you answer
Jeg vil klart anbefale, at du starter med at forstå den forretningsmæssige tilgang, før du kaster dig over det tekniske i SEO. For det kan let blive MEGET teknisk. Og det behøver det ikke. Det vigtigste er, at du forstår din målgruppe og deres search intent – altså hvad ønsker de at opnå ved at gå på Google: Søger de information, stiller de spørgsmål, udforsker de en bestemt varekategori eller er de ved at udvælge det rette produkt?
Marcus Sheridan, der selv er et super eksempel på en thought leader, der har hamret derudaf med indhold, som kunderne fandt på Google, har skrevet en god grundbog. Den hedder They ask – you answer og giver dig opskriften på, hvordan du kan erobre et lille hjørne af internettet med søgbart og brugbart indhold.
2 og 3 – værktøjer til at finde søgetermer
Link 2 og 3 går til værktøjerne StoryBase og AnswerThePublic. Du kan fodre grise med værktøjer til søgeordsanalyse, men de to er værd at fremhæve, da de er gode til at finde relaterede spørgsmål til et søgeord. Og så fungerer det også på dansk.
Det kræver ingen SEO-kundskaber at bruge værktøjerne. Du taster simpelthen kendte søgetermer ind, og værktøjet spytter lignende forslag ud, som du kan tilføje på din liste sammen med et estimat på antal månedlige søgninger. Skriver du f.eks. “kaffe” vil der komme forslag som “hvem drikker mest kaffe?” eller “hvordan skal kaffe opbevares?” som forslag til spørgsmål nogen har stillet på Google
Hav brugeren i baghovedet
Når du leder efter søgetermer, så husk at de fleste, der laver analyser oftest kigger længst nede i salgstragten. Det er søgeord, hvor intentionen er, at brugeren er tæt på at købe, og det vil oftest være dem, det giver mening at byde på med Google Ads. Så husk at hold fast i søgeintentionen: Du er sikkert mere på udkig efter søgetermer, der kan lede folk hen på dit indhold og uddanne brugeren på et tidligere stadie end lige før købet.
4 – Relaterede søgninger
Det virker måske selvindlysende, men Google har selv en oplagt mekaniske, du kan kigge efter, når du skal finde søgetermer: De relaterede søgninger. Der får du træfsikre forslag til spørgsmål som andre har stillet på Google. Og du kan samtidig se, hvem du skal konkurrere med for at give bedre svar, så dit indhold ender øverst på Google. Hvis vi tager fat i kaffen igen, kan de relaterede søgninger på “hvem drikker mest kaffe?” se således ud:
5 – Tjek om søgeordet passer ind i dit indhold
Når du har fundet søgetermer, skal de prioriteres. En effektiv måde at gøre det på, er at udsætte dine søgetermer for Content Marketing Institute’s tjekliste til at udvælge søgetermer. Du ender måske med en liste med flere hundrede spørgsmål. Ved at køre tjeklisten igennem, kan du finde de meste kvalificerede søgetermer, som du skal basere din content marketing på. Og har du ikke tid til det, vil jeg anbefale at du vurderer konkurrencen på de udvalgte søgetermer: Er der allerede en masse indhold i god kvalitet på anerkendte sites, skal du arbejde virkelig hårdt for at få plads blandt de øverste søgeresultater. Og så er det måske bedre at arbejde mere med nicheindhold.
Man ved aldrig med bier
Man kan aldrig vide, hvad bier tænker, siger Peter Plys. Han kunne lige så godt tale om dine kunder.
Da jeg oprindeligt skrev denne artikel, gjorde Mikkel Plæhn mig opmærksom på en ting: De kendte værktøjer og teknikker giver kun resultater, som minder om dem, du allerede kender. Hvis du ikke er helt med på dine kunders jargon og ordvalg, risikerer du at få placeringer på de forkerte søgetermer. Mikkel forklarer med et eksempel:
Det startede med, at jeg bed mærke i, at folk ikke kaldte vores pejse for “biopejse”, men derimod noget helt andet. Jeg begyndte derfor at kigge emails nærmere igennem og indsamle flere data. Ved at anvende alle de emails og opkald, som jeg fik fra potentielle kunder, fandt jeg hurtigt frem til bestemte ord, de brugte til at beskrive forskellige produkter. Kunder ved ikke altid hvad de søger efter, derfor beskriver de ikke altid produkterne, som man tror. Der kan være en del gode keywords at hente her.
Mikkel har selv brugt blogging som content marketing taktik i hans virksomhed.
Men uanset hvad specialisterne siger, så glem ikke at læse Google’s egne anbefalinger.
I content marketing behøver du ikke vide alt om SEO. Men med de rigtige søgetermer kommer du et godt stykke. Resten handler om at lave indhold, som dine kunder synes om.
Oprindeligt udgivet juni 2013. Senest opdateret januar 2024