Vi spoler lige 10 år tilbage i tiden.
Det arabiske forår var i fuld gang – dengang troede vi virkelig på at sociale medier kunne forandre verden til det bedre.
Det så igen lysere ud efter finanskrisen.
Og det var også her, de første indlæg på contentmarketing.dk blev udgivet. Tænk engang – for bare 10 år siden var der ingen i Danmark, der havde hørt om content marketing. Det blev formålet for bloggen: At uddanne danskere i denne nye marketing disciplin, som jeg havde praktiseret og lært om i USA.
Men det var først og fremmest en legeplads. Den allerførste version af contentmarketing.dk lå på en netværksharddisk, jeg havde sat op som webserver. Ikke fordi det var hverken hurtigt eller stabilt – jeg fik hurtigt brok over lange svartider – men fordi det skulle prøves af. Og sådan har det også været, efter bloggen er kommet på en anstændig server.
Afprøv – mål – optimér
Eller som de siger i start-up-kredse:
Ready – fire – aim
Det er et grundvilkår i marketing i dag. Uanset om der står content foran eller ej. Du kan ikke forvente, at du rammer plet i første forsøg, og du er underlagt konstant forandring fra købsmønstre, konkurrenter, nye medier og ændringer i algoritmerne. Selvom noget virkede perfekt i sidste uge, er du ikke garanteret samme effekt i dag. Du kan ikke tage succes for givet. Du skal kende dit mål og i hvilken retning du og kollegerne skal løbe; herefter er marketing et stort eksperiment.
Content marketing blog – fra legeplads til levebrød
De sidste 10 år har jeg udsat contentmarketing.dk for mange eksperimenter. Et års tid efter fik jeg den første fornemmelse af, at det kunne blive til mere end en legeplads. En ældre direktør for et større magasinforlag inviterede mig til møde. På mødebordet lå samtlige af mine blogindlæg i en bunke – sirligt sorteret og clipset i hjørnerne. Den analoge verden mødte den digitale.
Kort efter ringede de fra en af landets største teleselskaber. De ville gerne booke mig til en inspirationsworkshop. Der kom flere henvendelser. Legepladsen var ved at blive seriøs. I 2013 oplevede jeg så meget efterspørgsel på foredrag og rådgivning om content marketing, at jeg turde sige mit faste job op.
I takt med at bloggen blev mit levebrød, blev det mere risikabelt at eksperimentere. Og en del af arbejdet med at udgive nyt indhold blev gjort af pligt. Så der blev ikke eksperimenteret nær så meget, da content marketing-hypen var højest. Men formålet var intakt: Jeg ville stadig uddanne om content marketing, hvilket udgivelsen af Content Marketing Bogen i 2014 satte en tyk streg under. For der var virkelig mange, der havde deres egne fortolkninger af content marketing i de år.
Hvorfor blive ved, når missionen er fuldført?
I dag er hypen overstået, og jeg kunne godt læne mig tilbage og erklære, at mit oprindelige formål med bloggen var indfriet. Content marketing har på 10 år udviklet sig til at blive en del af værktøjskassen hos danske marketingprofessionelle. De fleste er også rimelig enige om, hvad begrebet indeholder, og kender forskellen mellem content marketing og native advertising.
Det kunne jeg gøre. Men så længe der er udvikling og jeg ikke lyder som en pladespiller, der er gået i hak (det vil jeg lade dig om at bedømme), vil du blive ved med at kunne læse nye indlæg her mindst en gang om måneden.
Det meste af mit forretningsmæssige fokus ligger nu i konsulenthuset messbar, så jeg kan i højere grad eksperimentere igen her på bloggen. I dag skriver jeg primært, fordi jeg har noget på hjerte og ikke fordi jeg skal nå mine egne deadlines. Det håber jeg også smitter af på kvaliteten af de blogindlæg du læser.
Ligesom der for 10 år siden opstod nye muligheder med sociale medier og et opsving, lysner det også i dag.
Nye platforme som Substack, ConvertKit og Clubhouse vælter frem.
Nye kommunikationsbehov opstår efter alle har været tvunget til at arbejde remote.
Nye forretningsmuligheder opstår i takt med at nedlukningen ændrer købsmønstre. Det betyder også at marketing skal tænkes på nye måder.
Hvis du vil omfavne de nye muligheder, er det bedste du kan gøre at begynde at eksperimentere.
Tak fordi du har været en del af turen de sidste 10 år!