Den lange hale – har du fat i den rigtige ende?

Hvem vil ikke gerne ligge nummer 1 på Google? Det kan du godt komme til men sikkert ikke på søgeord, som tusindvis googler hver dag. Ofte er der en masse potentiale i den lange hale, hvor antallet af søgninger er færre men konkurrencen er lavere. Læs mere om sofistikeret adfærd på søgemaskiner, og hvordan du kan opnå placeringer på søgemaskiner ved at målrette indhold i den rigtige ende af halen.

Den lange hale intro

Nu leger vi, at du har et bageri. Søgeordet ”bager” er klart branchens mest eftertragtede ord at blive fundet på. Men i stedet for at kæmpe mod alle konkurrenterne, kan du sigte efter at blive fundet på kombinationer af flere søgeord, som ligger længere nede af halen. Det kunne være forespørgsler som ”hvilken creme bruger man i wienerbrød” eller ”åbningstider bager amager”. Vi er blevet gode til at bruge søgemaskiner og den typiske søgning indeholder 3 ord.

Det er når vi kommer ned i halen, at det bliver interessant at arbejde med målgruppens søgninger i content marketing. Så kender du din målgruppe godt nok, kan du udgive det indhold, der giver svar på de spørgsmål som målgruppen stiler på Google. Det kræver i princippet kun tre ting:

  1. Du taler med målgruppen for at forstå deres udfordringer
  2. Du finder relevante søgeord og undersøger hvilke der har den rette balance mellem antallet af søgninger og konkurrence fra andre.
  3. Du sætter indholdsmaskinen i gang. Et stykke indhold for hvert søgeord.

De søgeord du arbejder med længere nede af halen er som regel ikke direkte købsrelateret. Et nyttigt og hjælpsomt svar resulterer sjældent i et direkte salg, men det er med til at opbygge en relation til hver af de personer, der finder dit indhold gennem en søgning på Google.

Hvad betyder “den lange hale”?

Den lange hale handler om at være realistisk; hvor kan det bedst svare sig at sætte ind? Det vil være bedre at ligge i top 10 på søgeord, der har 100 søgninger om måneden, end at ligge nr 100 på de søgeord som 10.000 bruger. Den lange hale er et udtryk for, hvordan populariteten falder efterhånden som variationerne bliver mere specifikke. Og de kan nærmest fortsætte i det uendelige, som illustrationen her viser.

Den lange haleUdtrykket  ”Den lange hale” har oprindeligt ikke noget med SEO eller content marketing at gøre. Det er et fordansket begreb taget fra Chris Anderson’s bog ”The Long Tail”, som var en af de tidlige grundbøger i internetøkonomi. Anderson redegør for, hvordan online forretninger med minimale omkostninger til distribution og lagerplads kan tilbyde et langt større udvalg af varer end traditionelle butikker. Derfor har online mekanismer sin styrke i nicher frem for mainstream – med Amazon’s start som boghandel med uendelig lagerplads som det bedst kendte eksempel.

En krumme af othellolagkagen eller en plade fuld af hindbærsnitter?

othellolagkage

I marketingsammenhæng handler den lange hale oftest om SEO. Men søgemaskiner er meget mere end bare Google. YouTube er verdens næststørste søgemaskine og værd at kigge nærmere på, hvis målgruppen eksisterer der. Uanset om du udgiver artikler, video eller andet søgbart materiale, kræver det målrettet indhold og en klar strategi: Vælger du en fokuseret indsats på populære søgninger i den korte ende af halen (hovedet) eller går du efter en række mindre populære søgeord i den lange hale? En flot othellolagkage eller en plade fuld af hindbærsnitter?

Risikoen for at din indsats kun resulterer i et par krummer er størst, hvis du går efter othellolagkagen. Content marketing og den lange hale går derimod godt i spænd, og hvis dit indhold er relevant og bedre end konkurrenternes, vil du opleve at blive belønnet på søgemaskinerne.

Men det tager tid. Travelmarket er et eksempel på en dansk virksomhed, der over flere år har arbejdet med realistiske søgeudtryk længere nede på halen ved at udgive indhold om inspiration til rejser. For dem tog det 15 måneder fra de gik i gang med deres blog til de havde en positiv ROI.

Vil du selv i gang med at arbejde med den lange hale og besvare målgruppens spørgsmål, kan du bruge brevkassetaktikken som guide. Det er faktisk en af de letteste måder at skabe resultater i content marketing på.

Oprindelig udgivet januar 2013. Senest opdateret april 2023

3 Comments

  • Mikkel Andersen
    Posted 23. januar 2013 08:12 0Likes

    Hej Joakim

    Fine betragtninger, omend jeg synes, du bør erstatte hindbærsnitteanalogien med en pladefuld blandende lækkerier. Den lange hale skulle jo gerne dække bredere end blot en anden slags kage.

    Mvh Mikkel

    Ps. Kan ikke kommentere i FF (navnefelt virker ikke). Blot til info.

  • Mikkel
    Posted 23. januar 2013 09:52 0Likes

    Hej Joakim,

    Den artikel fra SELND har helt sikkert trendet lidt og startet et par diskussioner. Jeg tror det er ret få danskere der oplever meget traffik fra long tail, tilgengæld gør de heller ikke noget for at fange den. Der er store muligheder i ret mange brancher – problemet for mange, tror jeg, er at det er et større arbejde at fange xxx søgeord frem for x antal søgeord 🙂

  • Joakim Ditlev
    Posted 24. januar 2013 21:26 0Likes

    Tak for feedback og beklager teknisk bøvl med kommentareren. Den er i orden nu.

    @Mikkel A, en god pointe med en blandet plade. Min oplevelse er at mange virksomheder også bliver lidt forfængelige, når det kommer til søgemaskineoptimering og man vil helst ranke på top søgeord som der er prestige i. Men du har helt ret og pladen med long tail søgeord skal være langt mere blandet.

    @Mikkel, er helt enig. Et argument, som jeg ikke har været inde på her er, at long tail keywords ofte er mere specifikke og trafikken derfra konverterer derfor bedre. Men det kræver selvfølgelig at man måler på det.

Comments are closed.