De eneste 3 ting du skal vide om SEO

Der er skrevet tykke bøger, om alt det jeg IKKE ved om SEO. For arbejder du med content marketing, behøver du ikke kende til alt det tekniske bag. Du skal kende søgemaskinernes spilleregler, men ellers handler det mest om at kende til disse tre ting i SEO.
De eneste 3 ting du skal vide om SEO
Hvis du har undersøgt, hvordan du kommer øverst på Google, er du sikkert blevet blæst bagover af en masse tekniske begreber og forkortelser. De fleste ser SEO som en teknisk disciplin, og er du i et meget konkurrencepræget miljø, hvor der er tusinder af kliks til forskel på at ligge 1 eller 10 på et bestemt søgeord, giver det også mening.
Men det er sjældent tilfældet når du arbejder med SEO i content marketing.

Lær fra dig og bliv belønnet af Google

I content marketing handler SEO om at være en god lærer og blive belønnet af Google, siger thought leader Marcus Sheridan. Indholdet kommer først, så du skal tune ind på din målgruppes frekvens og besvare deres spørgsmål. Du bør tale så lidt som muligt om dine produkter, og du skal samtidig kende din målgruppe så godt, at indholdet ikke bliver for bredt og overfladisk.

Forskellen på content marketing og traditionel SEO er, at du i content marketing ofte taler til målgruppen i et tidligt stadie i kunderejsen. Modtageren har et problem eller begrænset kendskab til det emne, hun er ved at researche. Du har specialistviden og dit mål er at gøre fremtidige kunder klogere, så du vinder deres tillid. Så har du langt bedre odds for at vinde ordren på den lange bane.

3 ting du skal vide om SEO

Dermed ikke sagt, at SEO ikke er vigtigt i content marketing. Optimeringsarbejdet indgår som en del af planlægningen og i distributionen af indholdet. For der kan være meget trafik at hente på at svare på de helt rigtige spørgsmål. Men dit indhold bør altid være med fokus på modtageren frem for søgemaskinen.

Tre grene inden for SEO er værd at investere tid i, når du arbejder med content marketing.

  1. Læs og forstå Google’s Webmaster Guidelines. Du skal have styr på det basale inden for SEO. Arkitekturen på dit website eller blog skal være på plads, og du skal sørge for at dit site bliver crawlet rigtigt, hvilket du selv kan styre. Det meste skal blot gøres en gang, og du kan med fordel trække på en SEO-ekspert her. Google tilbyder det gratis værktøj Google Search Console, så du kan holde øje med, hvordan dit website bliver indekseret og om der opstår fejl.
  2. Lær hvordan du finder de mest relevante søgeord. En søgeordsanalyse hjælper dig til at skrive i det samme sprog som dine potentielle kunder. Det gælder ikke kun, hvis du skal gøre dig håb om at opnå topplaceringer på Google og YouTube, men relevante søgeord spiller også en rolle, når du laver opdateringer på sociale medier. Selv i trykte medier kan det have en afsmittende effekt, da de mest interesserede læsere vil søge mere information om emnet.
  3. Optimér dit indhold til max 2 søgeord. Når du ved, hvilke søgeord du skal ramme, er næste step at lave søgeordsoptimeret indhold. Det hjælper ikke på søgeresultaterne at hælde alle termer ned i en lang artikel. Hver side, blog post, nyhed, video skal optimeres til 1 eller max 2 søgeord. Tænk kvaliteten af indholdet over alt andet, men hav et bestemt søgeord i baghovedet, når du laver indholdet. Så kan du give indholdet en SEO-opstramning i korrekturgangen ved eksempelvis at bruge søgeordet i overskrifter og mellemrubrikker.

Pas på kannibalerne!

Efterhånden som du får udgivet meget indhold om et bestemt område, opbygger du det, som SEO-folket kalder et topic cluster. Altså en klynge af indhold om et bestemt emne. Når du lykkedes med at få andre til at linke til dit website og du har tilstrækkeligt meget indhold, begynder dit site at blive opfattet som en autoritet om det emne på søgemaskinerne.

En udfordring som en del møder på det niveau er, at artikler om det samme emne konkurrerer om at lægge øverst. Det forvirrer somme tider Google, og når forskellige artikler om det samme emne begynder at ranke på forskellige dage, er det et symptom på kannibalisering. Det betyder som regel dårligere placeringer på Google, når artiklerne kæmper om at komme øverst.

En metode til at undgå det er at arbejde med hjørnestensindhold. Det kan eksempelvis være en faktabaseret artikel, hvor du besvarer de mest almindelige hv-spørgsmål om emnet:
Hvad er…
Hvem opfandt…
Hvornår opstod…

Hjørnestensartiklen sørger du for at holde opdateret, og i alt andet relevant indhold om emnet linker du til denne artikel. På den måde signalerer du, hvilken artikel der er vigtigst. Så bliver det lettere for Google at udvælge den rigtige artikel.

Så for at opsummere:

SEO er et middel – ikke et mål i sig selv. Så sørg for at få basis på plads og læg så fokus på at få lavet indhold, der rykker hos målgruppen.

Udgivet april 2013. Senest opdateret august 2023