Den årlige rapport om tilstanden i dansk content marketing er på gaden. Den vidner om mere modenhed i branchen med større budgetter og flere medarbejdere involveret i content marketing. Men på et punkt falder kæden af: De fleste organisationer mener, at salg er den vigtigste parameter at måle på, men de fleste måler kun på webtrafik eller antal følgere. Men hvorfor er det sådan?
Brand Movers og Dansk Markedsførings årlige rapport om dansk content marketing udkom for nylig. Interessant læsning for alle i branchen, og du kan hente Content Marketing i Danmark 2017 gratis.
Content marketing undersøgelsen har været et fast indslag siden 2013. Det interessante er ikke at kigge på, om flere bruger YouTube end Instagram (for det er der). Det er langt mere interessant at kigge på tal og sammenligne med tidligere år. Her er det tydeligt, at der hvert år bliver sat en større del af marketingbudgettet af til content marketing. Et tegn på modning og på, at content marketing ikke kun er for branchens first movers. Måske også et argument for dig til at komme i gang, inden konkurrenten gør det?
Salg er vigtigst i dansk content marketing
Grafen har dog det aber dabei, at 22% ikke ved, om de vil bruge flere eller færre penge på content marketing i år. Tallet er markant større end de tidligere år.
Andre tal i rapporten viser også et billede af, at noget ikke harmonerer. Det vigtigste målepunkt til at undersøge succes i content marketing er Salg. Men kun 38% af de adspurgte måler på Salg, og andelen er endda en smule faldende sammenlignet med de sidste to år. Danske content marketers måler oftest på blødere parametre såsom mængden af trafik på websitet (86%) og antal følgere på nyhedsbrev eller sociale medier (67%).
Det er the missing link i dansk content marketing:
Hvorfor måler vi ikke effekten på bundlinjen, når vi ved, at det er vigtigt?
Der kan selvfølgelig være brancher med komplekse værdikæder, hvor det er så godt som umuligt at måle content marketings effekt på salget. For det er mere kompliceret at måle effekten af content marketing sammenlignet med eksempelvis en AdWords kampagne. Men teknologiske muligheder som marketing automation gør den opgave lettere, og der er utvivlsomt et større behov for at vise ledelsen en dokumenteret effekt i takt med at en større del af budgettet går i retning af content marketing.
Vi er bedre end Wanamaker
Halvdelen af de penge jeg bruger på annoncering er spildt. Problemet er, at jeg ikke ved hvilken halvdel.”
Det citat fra John Wanamaker fra attenhundredeoghvidkål er stadig gældende for en stor del af dansk content marketing. Men vi er bedre end Wanamaker, og viden om hvilket indhold, der virker, bør ikke kun måles i likes og sidevisninger. Det bør måles på, om det gavner forretningen og om det kan betale sig. Også for at have argumenterne klar, den dag konjunkturerne ryger ned i dalen, og nogen får den fixe idé at spørge, om det overhovedet er værd at fastholde så store budgetter til marketing.
Behov for mere talknuseri i content marketing?
Så hvad er løsningen?
Noget kunne tyde på, at det handler om mangel på viden om, hvordan man måler den forretningsmæssige effekt. I rapporten angiver 41%, at de ikke er ret gode / overhovedet ikke er gode til at måle ROI på content marketing-indsatsen, mens kun 22% angiver rimelig god / meget god. Lad os få byttet om på de to tal.
Måske er det hele et udtryk for, at der er for meget storytelling og for lidt talknuseri i de danske content marketing-afdelinger? Bare indholdet er godt nok, skal det nok gå. Men holder det? Hvad mener du?