Content produktion. Gøre det selv eller købe ude i byen?

Hvis du selv skal fremstille indholdet til content marketing, tager det tid. Og skal du sætte et bureau i gang, tærer det på budgettet. Så hvordan får du ressourcerne til at række, så du får produceret indhold på en effektiv måde? Og hvad er bedst at outsource? Det får du gode råd til her.

Content produktion. Insourcing eller outsourcing?
For mange content marketers er content produktion som et spil på rouletten: Enten lægger du indsatsen på sort og sørger for selv at producere indhold eller på rød, hvor du får et bureau til den tunge del af arbejdet. Det ene kan være lige så godt som det andet, så længe kuglen lander på det rigtige felt. Begge dele har sine fordele:

Fordele ved at insource content produktion

Ved at varetage content produktionen inden for kontorets fire vægge, har du 100% styr på processen. Du risikerer ikke at en artikel bliver forsimplet af at eksterne uden branchekendskab grifler den ned, og du kan selv trække på data og ressourcer efter behov. Din produktionstid er lav og oftest er insourcing også den billigste løsning.

Fordele ved at outsource content produktion

Det giver mening at outsource content produktion i situationer, hvor du hænderne fulde eller gerne vil rulle et færdigt content marketing program ud i en fart. Du kan finde specialiserede bureauer inden for alt fra kundemagasiner til videoproduktion, og skal du bruge artikler, grafik eller fotos er der masser af freelancere til rådighed. Ved outsourcing kan du trække på specialister til at lave en bestemt type indhold – det kommer som regel til at se mere professionelt ud end, hvis du selv går i gang.

Danske virksomheder er splittede i forhold til outsourcing af content produktion. I rapporten, Content Marketing i Danmark 2016 angiver 49 % at de ikke outsourcer overhovedet. Blandt de virksomheder, der outsourcer indholdsproduktion er video og grafisk design de to typer indhold, der oftest bliver outsourcet.

Redaktøren skal organisere indholdet

I dag er marketing blevet så komplekst, at generalisterne ikke kan følge med. Og skal du have specialister på holdet til at udfylde alle roller, bliver det hurtigt en dyr fornøjelse. Derfor organiserer en del marketingafdelinger sig redaktionelt, når de kaster sig ud i content marketing.

Centralt er redaktøren, som ofte er en omskolet marketingmedarbejder med en bred faglig viden, men som også kan tænke redaktionelt og agere projektleder. Denne person har styring på levering og distribution fra både kolleger og eksterne og du bør altid have en ansat som indholdsansvarlig.

Er der i forvejen dygtige specialister i virksomheden, som kan hjælpe med at producere, analysere eller distribuere indholdet? Så lad dem løbe med bolden. Og lad specialiserede bureauer eller freelancere om de dele, I ikke selv kan varetage. Det gælder især, hvis hensigten med content marketing strategien er at opbygge thought leadership – jo mere viden virksomheden selv kan byde ind med desto bedre.

Insourcing, outsourcing eller noget helt tredje?

Men der findes andre veje end gøre-det-selv eller købe-ude-i-byen. Hvis du er frisk kan du basere content marketing på:

  • Syndikeret indhold. Du køber rettighederne til håndplukket indhold, som andre har produceret og udsender det på dine egne medier. Der findes flere markedspladser, hvor enhedsprisen pr artikel oftest er lavere end hvis en fagjournalist skulle gøre det samme arbejde.
  • Kontrakter med etablerede indholdsleverandører. Findes der bloggere, youtubere eller andre, som taler perfekt til din målgruppe? Tilbyd dem en fast hyre for at lave det samme indhold – men på din kanal. Et kendt eksempel på det, er Robert Scoble’s mange skriverier om teknologi på vegne af hosting-virksomheden, Rackspace. Samarbejdet nåede at køre i 7 år.
  • Køb et medie. Hvis du har budgettet til det og vil gå all-in på content marketing, så køb et eksisterende medie. Det er der allerede flere eksempler på i USA.

Om du skal gøre det selv eller købe kræfter ude i byen for at få den optimale indholdsproduktion, kommer an på flere ting: Blandt andet budget, ambitioner og kollegernes kompetencer. Det kræver et nøjere eftersyn at give en vurdering af, hvad der giver den mest optimale indholdsproduktion hos din virksomhed.

Men en ting er sikkert – selv uden nærmere indsigt i dit content marketing arbejde: Indholdsproduktion er ikke et spørgsmål om at spille på rød eller sort. Det vil næsten altid være en kombination. Med god planlægning kan du fjerne tilfældighederne, så indholdsproduktionen kører smart og effektivt.