Indhold gør det ikke alene. God content marketing bør udkomme regelmæssigt på en eller flere af dine udvalgte kanaler. Skal du sikre et godt flow i, hvornår du udgiver indholdet, er en content kalender et must. Der findes mange forskellige værktøjer og måder at strukturere det på. Jeg er blevet vild med at arbejde med ClickUp – og det bliver du måske også efter at have læst denne guide.
Uanset kanal ser jeg ofte denne begynderfejl i content marketing: Indholdet bliver udgivet, så snart det er produceret. Det er måske vigtigt at være hurtigt ude, hvis du er krigskorrespondent eller skriver om kendte og kongelige. Men er du ansvarlig for en eller flere kanaler privat eller professionelt, er det næsten aldrig breaking news. Det er vigtigere med en fast rytme i udgivelserne, så du bliver en del af publikums mediebillede. Andrew Davis kalder det for micro dayparts.
Og vil du udkomme regelmæssigt og styrke relationerne med dit publikum, er det en rigtig god idé at strukturere arbejdet med en content kalender.
Der findes mange former for indholdskalendre, som jeg tidligere har beskrevet. Har du kun en enkelt eller to kanaler, som du selv administrerer? Fint, så kan du nøjes med et simpelt regneark eller en kalender i Google eller Outlook. Men så snart der er flere involverede i processen, og der også er en håndfuld kanaler, der skal administreres, bliver det let noget rod med et regneark. Det er svært for andre at skabe overblik over, hvem der gør hvad, og regnearket egner sig ikke til samarbejde.
Så er du vokset ud af regnearket, vil jeg anbefale at kigge nærmere på tjekliste-baserede værktøjer som ClickUp.
Tjek ved tjeklister!
For tjeklister kan altså noget. Fornemmelsen af at kunne sætte flueben og se listen skrumpe ind, gør at man bliver tilfreds. Tjek! Done! Videre!
Jeg strukturerer mit arbejde – og forsøger at bekæmpe overspringshandlinger – ved at følge 2 minutters reglen. Kan en opgave klares på under 2 minutter, så skal den bare overstås. Ellers bliver den oprettet som opgave med en dato i mit planlægningsværktøj.
For nogle måneder siden begyndte jeg at bruge ClickUp. Det har en god kombination af simple lister, men kan også bruges til projektstyring eller tilbagevendende opgaver. Og da det er muligt at automatisere, bruge skabeloner og lave repeterende opgaver, er ClickUp velegnet til at styre en content kalender med.
Sådan opsætter du en content kalender i ClickUp
En vigtig funktion i ClickUp er muligheden for at kunne uddelegere opgaver og kommentere på dem. Så er du redaktør for flere kanaler, hvor kolleger eller eksterne bidrager, kan du både tildele opgaver og bruge værktøjet til at indsamle feedback, styre godkendelser og klargøre alt indholdet det samme sted.
Måske er du stødt på Trello? Det er også et simpelt værktøj, der egner sig til samarbejde og uddelegering af opgaver. Trello er også ofte brugt i mindre content marketing-teams og kan meget af det samme som ClickUp – og ja, der findes også templates til content kalendre. En af forskellene er, at du med ClickUp hurtigt kan skifte listen med alle planlagte aktiviteter til en kalender, et Gannt-chart eller en ressource-oversigt.
Ligesom Trello har ClickUp har færdige skabeloner til at opsætte en content kalender. Det er fint at starte med, men de skal tilpasses til din struktur og processer. Der er mange muligheder for at oprette egne felter, bruge forskellige typer status eller bruge farver eller stjerner. En anbefaling herfra er at tilføje et nyt felt med faste værdier og farver, som matcher de kanaler du udgiver på; firmablå for LinkedIn, magenta for Instagram osv. Så får du et overblik i stil med dette:
Brug to datoer i din content kalender
Herfra kan du nørde videre med alverdens automatiserede workflows og tilpasninger. Her kan du finde inspiration i hvordan Ask Yvi har gjort. Et must, som Yvi også omtaler, er at arbejde med to datoer:
- En dato for hvornår indholdet skal udgives
- En dato for hvornår indholdet skal være klart
Content kalenderen styrer du efter udgivelsesdatoen – hvor der så er en række aktiviteter forud, som skal sikre at indholdet bliver klart til tiden. I ClickUp styrer du det ved at tilføje publiceringsdato som ekstra felt og oprette en række underopgaver på hver aktivitet. Her er et eksempel fra et nyhedsbrev.
På den måde kan du arbejde foran, så du ikke ender i situationer, hvor du kommer til at springe en uge over. Og du kan stadig gøre din content kalender fleksibel, hvis der skulle komme en vigtig branchenyhed ind fra højre, som du bliver nødt til at fortælle om.
Det er det princip stand-up komikeren Michael Schøt arbejder ud fra. Han har ikke misset en eneste ugentlig udgivelse af sin populære satire Schøtministeriet, som er udkommet fast hver fredag siden 2014.
Det store overblik får du med årshjulet
En content kalender kan være temmelig detaljeret. Derfor er den mindre velegnet til at skabe det store overblik på tværs af kanaler og afdelinger. Her har du brug for et årshjul.
Her plotter du vigtige begivenheder og temaer ind, som indholdet skal bygge op omkring. Det kan være vigtige messer eller events, højsæson eller udsalgsperioder. Og er der perioder med lavsæson, vil det være nødvendigt at finde på temaer, der kan holde følgerbasen varm og fastholde relationerne.
Et årshjul skal sikre, at der er rød tråd i det indhold du og dine kolleger udgiver. Du kan holde det simpelt ved at bruge en kalender, hvor temaer er angivet i de uger eller måneder, hvor det har fokus. Eller du kan bruge et mere lækkert visuelt værktøj som Plandisc til at visualisere årets begivenheder.
Det vigtige i årshjulet er, at det skal udstikke en ramme. Den kan du herefter bryde ned som aktiviteter i de kanaler, som du er ansvarlig for. Og her bliver en content kalender et nyttigt værktøj.
En sidste detalje: En god content kalender gør jeres idéer bedre. Så er dit content marketing-team bare så meget som en studentermedhjælper udover dig, giver det god mening at give adgang til kommentarer og forslag. Planlæg med afsæt i ideerne, og del planerne med andre kolleger, når der er styr på processerne. Så kan du også vise, hvad de typer ovre i marketing har så travlt med.
Så få idéerne ud af dit hoved og i en struktureret kalender – det er godt for dit content. Og det er i sidste ende også godt for dit publikum.