Du bruger garanteret mere tid på at lave dit indhold end på at markedsføre det. Og hvis ikke kompenserer du for det ved at købe opmærksomhed til dit indhold gennem annoncer. Men forholdet burde være lige – ja faktisk burde du bruge mere tid på at markedsføre dit indhold i takt med, at kampen om dine kunders opmærksomhed bliver mere hård. Det kræver nye vaner, så her får du fifs til, hvordan du bruger nok tid på at markedsføre dit indhold.
I sidste uge udgav Mark Schaeffer’s blogindlæget, Content Shock. En af de mest omdiskuterede artikler i content marketing kredse længe. Med denne simple model argumenterer han for, at content marketing ikke altid er det rigtige valg, og at det bliver dyrere at vinde opmærksomheden over tid.
Lad os atomisere de to kurver i modellen.
Den røde kurve er mængden af information, som vi magter at modtage og fortolke. Her skubber teknologien på, og vi behøver for eksempel ikke vente på at downloade en tung video; den starter med det samme. Samtidig udvikler vi over tid mere fintmaskede filtre, så vi kan sortere den information fra, der ikke er vigtig og spotte guldklumper og vigtig information. Tænk på hvordan du skimmede over denne artikel eller din strøm på Twitter eller andre sociale medier. Men loftet for hvor hurtigt vores neuroner kan skyde sig gennem de enorme mængder information er konstant. Det samme gælder den tid, vi har til rådighed til at indsamle information. Derfor er kurven kun langsomt stigende.
Den blå kurve er mængden af indhold vi producerer. Faktisk burde kurven være endnu mere stejl, hvis du tæller hvert eneste billede af en regnbue på Instagram og kommentar på Nationen! med. Selvom andres indhold ikke har indflydelse på din virksomheds budskaber og kvaliteten er langt ringere, bruger din målgruppe stadig deres kostbare tid og hjernekapacitet på at navigere i indholdet.
Kampen om opmærksomhed er hård
Grafen er fra USA, hvor kampen om opmærksomhed er langt mere skrap, men tag ikke fejl af tendensen. Du kan ikke længere forvente, at dit arbejde er gjort ved blot at lægge en video på YouTube eller udgive et blogindlæg. Du skal også sørge for:
- At overskriften fænger og inviterer til at læse eller se mere.
- At optimere dit indhold efter relevante keywords.
- At dele indhold på de sociale medier, dine kunder benytter.
- …og dele flere gange på hurtige medier som fx Twitter – men sørg for at variere tidspunkt og selve opdateringen.
- At promovere indholdet i dit nyhedsbrev.
- At skrive direkte til de kunder eller influencers, som dit indhold kan være interessant for.
- At finde relevante blogs at kommentere på, hvor du kan linke til indholdet.
- At lave indlæg der viser hen til dit indhold i communities og grupper på eksempelvis LinkedIn og Facebook.
- At lave opslag på intranettet
- At sende en mail til alle kolleger, indholdet er relevant for (de bruger alligevel ikke intranettet).
Hvor meget tid skal jeg bruge på markedsføring af indhold?
Gav det sved på overlæben? Mon ikke. Når dit indhold er færdigt, er du selv kun halvvejs – i hvert fald hvis du ændrer vanen og bruger mere tid på at promovere indholdet.
En god huskeregel: Brug lige så meget tid på at markedsføre dit indhold som på at lave det.
Til sidst: Inden du nu hopper ud og skam-opdaterer samtlige landets communities, så husk at det også kræver, at du har opbygget troværdighed som afsender. Ingen gider sidde til bords men nogen, som kun snakker og ikke lytter. Derfor skal du gøre dig fortjent til din taletid, og du skal have troværdighed omkring dit navn hvad enten det er en brugerprofil i et relevant forum eller dit eget navn på LinkedIn. Det er her det virkelige tidsforbrug ligger – at du engagerer dig og bruger tid på dialogerne.
Det hedder content marketing af en årsag. Så vægt markedsføring og indhold lige højt, hvis du vil tiltrække publikum.
Hvilke tips bruger du til at markedsføre indhold?