Brevkassetaktikken. Den letteste måde at skabe resultater med content marketing på

Hvor går du hen, hvis du vil vide, hvordan du renser et akvarium, hvad en ny vaskemaskine koster eller hvor ofte et batteri til en gaffeltruck skal skiftes? Du går selvfølgelig på gode, gamle Google.

Det gør dine kunder garanteret også. Derfor har du mulighed for at dukke op i søgeresultaterne, når kunderne stiller produktrelaterede spørgsmål. Det kræver at du ved, hvad de spørger om, og at du følger Brevkassetaktikken.

Hvor ville tingene være nemmere, hvis kunderne ikke stillede alle de spørgsmål. Tænk på alle de ressourcer, der går til kundeservice eller supportere på hotlines! De sidder og besvarer de samme produktrelaterede spørgsmål, fordi kunderne er for dovne til selv at finde svarene.

De besvarer de samme spørgsmål, siger du? Det er ikke ressourcespild. Det er en gylden mulighed for at lave yderst effektiv content marketing. Det kan du gøre med Brevkassetaktikken, som i al sin simpelhed går ud på, at du omdanner hvert svar på et produktrelateret spørgsmål til et stykke indhold i form af eksempelvis en video eller et blog indlæg.

De spørger. Du svarer

Brevkassetaktikken til content marketingFor tænk på alle dem, som også gerne vil kende svaret på spørgsmålet. For hver gang du får stillet et spørgsmål, vil der være 90 andre, som leder efter det samme svar. De har bare ikke haft så stor trang til at kende svaret, at de har gidet at tage kontakt.

Det er ikke noget jeg finder på. 1 procent-reglen påviser, at forholdet mellem aktive, indholdsskabende brugere og passive brugere, der læser med, er 1 til 90.

Hele pointen med Brevkassetaktikken er, at du tør demonstrere din ekspertise og lægge det åbent ud. Den slags skaber tillid hos modtagerne.

Så lad os komme i gang.

Step 1: Find frem til dine kunders spørgsmål

Læg ud med en simpel analyse: Hvilke spørgsmål stiller dine kunder oftest? Tal med supportafdeling, med kundeservice, med salg og andre der har daglig kontakt med kunderne. Gå minutiøst Facebook-siden og indgående mails igennem for spørgsmål relateret til dine produkter eller tjenester. Vær så specifik som mulig og notér også ned, hvis det samme spørgsmål optræder flere gange.

Step 2: Byg en liste med de oftest stillede spørgsmål

Læg alle spørgsmål i et regneark og sortér. Find ud af hvilke spørgsmål der går igen, så du ender med en top 10 over de oftest stillede spørgsmål.

Step 3: Lav fyldestgørende svar

McDonalds Canada
McDonalds Canada har i flere år brugt Brevkassetaktikken til at besvare kundernes spørgsmål. Foto credit: McDonalds Canada

Næste step er at lave gode svar på dine kunders spørgsmål. Du behøver ikke låse dig fast på skrevne svar. Eksempelvis har McDonalds Canada haft stor succes med at besvare kundernes spørgsmål gennem video. En blog vil dog oftest være den letteste – og billigste – kanal at starte ud med.

Step 4: Giv dit indhold en SEO-indsprøjtning

Når du skriver dine svar, så vær så specifik som mulig og genbrug dine kunders ordforråd. Hvis et spørgsmål lyder: ”hvordan skifter man strenge på en guitar”, skal du bruge netop disse ord og gå i dybden med lige præcis det emne. Ikke noget med at snakke om strengeinstrumenter eller andre former for vedligehold. Du skal kun besvare et spørgsmål for hvert stykke indhold du laver.

Det er også en god idé at gentage de vigtigste keywords i teksten nogle få gange. Her kan du se en oversigt over, hvor du skal bruge relevante keywords i dit indhold, så du hjælper Google med at finde ud af, hvad dit indhold handler om.

Step 5: Udgiv svarene med jævne mellemrum

Indholdet skal selvfølgelig publiceres. Gør det med jævne mellemrum, så de personer der følger dig gradvist bliver mere uddannede via dine svar. Lægger du alt ud på en gang, får du kun effekten fra søgemaskinerne, men du mister muligheden for at holde dig på lystavlen hos dine potentielle kunder.

Gør det let at styrke relationerne

Brevkassetaktikken er indbegrebet af de mange bække små. Hvert svar du publicerer, giver måske kun en håndfuld visninger hver måned. Så fokusér ikke så meget på trafikken, men mere på hvor mange af de besøgende du tiltrækker, som udfører en ønsket handling. Det kan være du har et introtilbud, en gratis prøveversion eller et nyhedsbrev de kan tilmelde sig. Brug det som call-to-action, så du har en mulighed for at fastholde de potentielle kunder, som du lige har hjulpet med noget nyttigt indhold.

Ved løbende at publicere svar på en åben platform, kan du høste fordelene af den lange hale. Du vil over tid få nogle ganske få besøg fra hver af de specifikke svar, når folk leder efter svar på Google. Og så længe du leverer internettets mest relevante svar på lige netop det spørgsmål, vil du blive ved med at få en smule højrelevant trafik.