5 gode online marketing bøger til ferien

Sommerferie er læsetid. Især hvis Bettina Bjerring og hendes kompaner truer med at aflyse strandturene, og du har lovet familien at lukke ned for computeren. Forleden spurgte Mogens på Twitter om gode råd til faglitterær sommerferielæsning, hvis man arbejder med online marketing. Jeg gav him mit bud, og her kommer et uddybende svar med 5 gode online marketing bøger, du kan tage med på stranden eller i sommerhuset.

gode online marketing bøger

The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More

Eller ”Den Lange Hale”, som Wired’s chefredaktør Chris Anderson’s bog hedder på lidt akavet dansk, burde indgå i 1. semesters pensum på Handelshøjskolen. Bogen handler om, hvordan nettet gør op med den traditionelle butikstankegang, hvor begrænset hyldeplads ofte gør, at kun de mest populære varer finder vej til butikkerne. Har du digitale produktet eller sælger du varer over nettet vil lagerplads være uden betydning, og derfor kan du lave business på nicheprodukter. Vel nok den stærkeste teoribog om online økonomi og e-handel.

Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable

Jeg har læst en del bøger af marketingguruen Seth Godin, men denne letlæste bog er min favorit. Tesen i bogen er, at hjernen lynhurtigt vænner sig til normale synsindtryk, men ser du noget så usædvanligt som eksempelvis en lilla ko blandt de mange brune og hvide køer, stiller din opmærksomhed skarpt. I marketing-øjemed betyder det at din forretning og/eller produkt skal skille sig ud fra mængden. De 4 P’er gælder ikke længere, for opmærksomhed er ikke noget, man køber sig til. Produktet i sig selv bliver nødt til at være opsigtsvækkende. God bog, der nulstiller din vanebefængte marketinghjerne.

Get Content Get Customers: Turn Prospects into Buyers With Content Marketing

Hvis nogen forkynder content marketing budskabet godt, er det Joe Pulizzi, og det gør han særdeles godt i denne bog. Du får en grundig gennemgang af, hvad content marketing er, hvordan du bygger en content strategi og skruer din online marketing sammen efter det, og hvordan du får dit marketing hold til at bakke op om strategien. Det meste af bogen er cases fra virksomheder i alle afskygninger, og bogen beviser hvordan content marketing fungerer for blandt andet et PR-bureau, en softwarevirksomhed, et advokatkontor og en detailkæde.

New Rules of Marketing and PR: How to Use Social Media, Blogs, News Releases, Online Video, and Viral Marketing to Reach Buyers Directly

Amerikanerne kan bare det med lange titler, men lad dig ikke skræmme. Det her er endnu en rigtig god grundbog til hele content marketing tankegangen. David Meerman Scott giver dig en god introduktion til, hvordan du kan og bør kommunikere til kunder i din online marketing. Derudover får du en gennemgang af de mest anvendte kanaler og hvordan spillereglerne de seneste år er ændret. En del af det er orienteret mod marketing på amerikanske præmisser, men der er bestemt noget at komme efter – bogen er specielt god hvis du er trænet til traditionel marketing og mangler overblik over de mange ny muligheder med online marketing.

eMarketing Strategies for the Complex Sale

Ardath Albee har begået en god, praktisk bog til dig der arbejder med online marketing i B2B regi. Hun snakker ikke bare løs, men deler flittigt ud af praktiske erfaringer med hvordan du effektiviserer lead generering, kommer i gang med lead nurturing eller slet og ret skaber tillid til dit brand på online kanaler. Hører du til den handlekraftige type, så køb dit eget eksemplar, for bogen bliver fuld af æselører med ting du skal hjem og sætte i gang.

Hvilke online marketing bøger foretrækker du?

Jeg får indimellem ”amazon-flip” og køber en håndfuld bøger, som jeg ikke har tid til at læse. Det har den fordel, at der altid er en spændende titel om online marketing i reolen. Men jeg hører gerne om andre gode kandidater: hvilke online marketing bøger har du på sengebordet?

5 Comments

  • Mogens Møller
    Posted 30. november -0001 00:00 0Likes

    Tak for et super indlæg og for hjælp til gode bogtitler. Jeg har nu købt tre af dine anbefalinger, som skal med til Alanya 🙂 Personligt er jeg helt oppe og køre pt. over bogen ReWork, som er skrevet af stifterne fra 37 signals. Den er helt forrygende.

  • Frank Hellerup Madsen
    Posted 30. november -0001 00:00 0Likes

    Tak for anbefalingerne. Så har jeg fyldt Get Content, Get Customers og Rework på iPad’en via Kindle. Det er nu smart med øjeblikkelig levering.

  • Nicolai Christensen
    Posted 30. november -0001 00:00 0Likes

    Tak for et godt indlæg. Er der en speciel grund til at du anbefaler Chris Anderson’s bog på dansk, istedet for den originale på engelsk? Yderligere kan jeg se at Get Content, Get Customers i paperback kun er til salg brugt pt. Ved du eller andre om der er forskel på indholdet i henholdsvis hardcover og paperback udgaven? Så vidt jeg kan se er udgivelsesdatoerne er i hvert sit årstal, men er indholdet ændret?

  • Joakim Ditlev
    Posted 30. november -0001 00:00 0Likes

    Tak for det Mogens – ReWork er på listen over bøger der skal tjekkes ud.

  • Joakim Ditlev
    Posted 30. november -0001 00:00 0Likes

    Velbekomme, Nicolai. Jeg tog den danske version fordi den findes. Der er langt mellem danske oversættelser af new-age business litteratur, så når der endelig kommer noget vil jeg gerne bakke det op. Mit eksemplar købte jeg dog inden den blev oversat og jeg er ikke så fanatisk at jeg vil bruge tid på at læse den på både dansk og engelsk. Jeg har selv paperback-versionen af Get Content Get Customers. Er ikke bekendt med at der er forskel. Ellers må du få dig en Kindle li’som Frank 🙂

Comments are closed.