B2B content marketing kæmper med de samme udfordringer som for 15 år siden. Det kniber stadig med at få en effektiv strategi med klare mål for content marketing i B2B, og at få tilført ressourcer. Men hvorfor er situationen den samme og hvad kan du gøre, hvis du vil have content marketing til at lykkes? Lad os dykke ned i det.
Content skal der til. Det kan de fleste se meningen med. Men hvordan får du tilstrækkeligt med content uden at det stjæler al din tid og dine budgetter? Der findes mange måder at skalere content marketing på og få maskinen til at køre effektivt. I dette indlæg kan du læse om de 5 mest oplagte.
I juli så SearchGPT dagens lys. Siden er det blevet diskuteret heftigt, om det er starten på sidste scene i Googles tid som den dominerende søgemaskine. Det spørgsmål har jeg også stillet fem særdeles erfarne folk, som ved en masse om enten AI, SEO eller begge dele. Og følger du med helt til sidst, får du også deres fifs til, hvor du skal sætte ind, hvis der står AI og SEO på din to-do-liste.
Arbejder du med indholdsmarkedsføring, er det værd at kigge på, hvordan musikindustrien fungerer. Musik er indhold. Og måden musikere producerer musik på og musikindustrien fungerer på, kan du godt låne fra, når du vil arbejde med indhold i markedsføringen. Så her får du fem ting indholdsmarkedsføring og musikere har til fælles.
Den, som jager to harer, får ingen. Sådan lyder et gammelt ordsprog. Men det kunne lige så godt gælde i nutidens content marketing. For skal du lykkes med indholdet, skal du have defineret målgruppen og vide hvad de er optaget af. Desværre er mange virksomheder opportunistiske og forsøger at jage to eller flere harer, når de kaster sig ud i content marketing. Så for at komme hjem med noget fra jagten, får du her et crash course til at segmentere og definere målgrupper.
Nu fangede jeg din opmærksomhed. Det er en svær opgave, og du kæmper garanteret selv med det, når du arbejder med content marketing. Så her er en anderledes fortælling med et par pointer om, hvorfor det ikke er nok at fange opmærksomheden – du skal også kunne fastholde den.
Danish Crown har som de første i Danmark fået en dom for greenwashing. Deres marketing var vildledende, og det kostede en bøde. Men der er ingen grund til at være bekymret for, at du også bliver anklaget for greenwashing, når du markedsfører virksomhedens bæredygtige tiltag. Reglerne er ikke anderledes end ved al anden marketing. Men der er områder, hvor du skal være ekstra opmærksom – bliv klogere på dem her.
Bare rolig! Jeg har en plan.
Din marketingplan behøver ikke være så detaljeret og udspekuleret, som de planer du kender fra Olsen Banden. Men det er en rigtig god idé at arbejde med en plan i marketing, så du og dine kolleger løber i samme retning. Desværre sker det ofte, at hverdagen indhenter ambitionerne i marketingplanen. Det kan være svært at opdage, så her får du tre tegn på, at din marketingplan ikke er optimal – og tips til, hvad du kan gøre ved det.
Danske virksomheder er begyndt at tage marketing automation til sig. Men hvad kan du egentlig udrette med marketing automation, hvor udbredt er det i Danmark, og hvad skal du holde øje med, inden du kaster dig ud i det? Det finder du svar på i denne artikel.
For mange er SEO et centralt element i content marketing. Det starter med at du finder de søgetermer, som dine potentielle kunder bruger. Men en søgeordsanalyse er ofte anderledes end det dit SEO-bureau præsenterer dig for. Du skal nemlig huske, at dine potentielle kunder starter meget tidligt i kunderejsen, hvor de måske ikke engang kender dit brand eller dine produktkategorier. Så hvordan bærer man sig ad med det? Det starter med disse 5 lækre links, der letter arbejdet, når du skal finde søgetermer.