Blog optimering. Sådan puster Hubspot nyt liv i deres indhold

Verden har ikke brug for mere indhold. Den har brug for mere kvalitetsindhold. Og de fleste virksomheder har masser af godt indhold på lager, som kan få nyt liv, hvis det bliver støvet lidt af. Især hvis du som Hubspot har leveret varen over flere år. De har over 5000 blog indlæg, og med systematisk blog optimering bliver gammelt indhold til en lead generering maskine. Læs hvordan de går til værks.

Joe Chernov om Hubspots arbejde med blog optimeringTil Clever Content 15 før påske fortalte Joe Chernov om blog optimering. Joe har siden 2013 arbejdet som marketingchef hos Hubspot, som efterhånden er synonymt med inbound marketing – content marketings online fætter.

Deres analytiske måde at kigge tilbage på deres indhold på, er værd at kigge nærmere på for alle content marketing interesserede.

 

Gamle blogindlæg står for 92% af alle leads

Hubspot har 3 blogs målrettet hver deres publikum. De står sammenlagt for en tredjedel af alle virksomhedens leads og bliver besøgt af – og hold nu fast – over 2 mio. personer hver måned.

Joe Chernov HubspotJoe er ansvarlig for, at indholdet genererer så mange leads som muligt og er af høj kvalitet. Derfor satte han en content audit i gang. Ved at kigge de eksisterende blog indlæg i sømmene, fandt Joe ud af, at 92 % af Hubspots leads fra bloggen kommer fra indlæg, der er mindst en måned gamle.

Årsagen til det hedder den lange hale.

Når først specifikke artikler har opnået en god placering i søgeresultaterne, bliver de ved med at ryste kvalitetstrafik af sig. Google belønner de artikler, som bedst beskriver en løsning på et problem eller et svar på et spørgsmål. Frisk indhold er at foretrække, men det kan sagtens være holdbart selvom artiklen er flere år gammel.

Det vidste Hubspot allerede, men at 92% af deres leads og 76% af deres trafik kommer fra gamle blogindlæg var overraskende.

Sådan laver Hubspot blog optimering i dag

Med den viden laver Joe og hans team i dag blog optimering på følgende måde:

  1. De startede med at identificere de mest populære blogindlæg og arbejder nu oppefra og ned.
  2. De identificerer hvilke søgetermer de populære blogindlæg bliver fundet på og hvilke der har potentiale til at nå på side 1 på Google.
  3. De ændrer call-to-action i bunden af indlæget til at være mere relevant for søgningen. Så har brugeren søgt på ”create facebook ads” og landet på blogindlægget med titlen ”Guide to Creating Better Facebook Ads”, vil hun nu få tilbudt guiden ”How to Attract Customers With Facebook”.
  4. De opdaterer indholdet, så det er tidssvarende og bedre matcher søgetermen.
  5. De genudsender gamle blogindlæg. Linket er det samme, men tidsstemplet er nyt og det ryger øverst på Hubspots blog. På den måde får de støvet gammelt indhold af og gjort det friskt.

 

Det lyder som en masse arbejde for at få klemt mere trafik og leads ud. Men er alternativet at lave endnu mere nyt indhold eller købe sig til opmærksomheden, er det langt mere effektivt.

Det er ikke et stykke arbejde du vinder en gylden løve på, men det kan flytte forretningen, hvis du går lige så systematisk til værks som Hubspot.

Slet ikke – optimér

Og en anden vigtig lektie: Slet aldrig gammelt indhold uden videre. Det kan være mere værdifuldt, end du går og tror.

Hvornår har du sidst analyseret dit indhold i dybden, og hvad fandt du frem til? Nå ikke for nylig – eller aldrig nogen sinde. Du er ikke alene, men der kan være nogle meget lavthængende frugter at plukke, hvis du har opbygget en god pulje af kvalitetsindhold.

Kontakt mig gerne, hvis du har brug for friske øjne til at analysere dit indhold.