Reportage fra B2B Marketing Day – Er B2B marketing virkelig i opbrud?

Til B2B Marketing Day i Kolding i dag var den røde tråd tyk som en stålwire: Splittet mellem B2B og B2C er ved at bryde sammen. Nu hedder det Human-2-Human eller People-2-People for det handler om at skabe værdi for dem der i sidste ende skal bruge produktet. Men er den nye markedsvirkelighed virkelig smeltet sammen og gælder det over alt? Her får du et sammendrag af B2B Marketing Day og et svar på det spørgsmål.

105 marketing professionelle var i dag samlet til B2B Marketing Day. Der mødte dem et spækket program med talere fra ind- og udland. Mest prominente navne var Viveka van Rosen, der stærkt engageret delte ud af ninjatricks til LinkedIn. Fra morgenstunden havde østrigske Dietmar Dahmen vækket publikum ved blandt andet at demonstrere, hvordan mange virksomheder gerne vil løbe men stadig have begge ben på jorden.

Dietmar’s hovedpointe var, at det i et hastigt forandrende marked ikke længere giver mening at tale om B2B eller B2C. I stedet handler det om H2H – Human-2-human. Alting bliver personaliseret og slutbrugeren er i kontrol og kan styre efterspørgslen uden om de normale distributionsled. Den sunde forretning du har i dag, kan meget vel være ved at blive overhalet af nye forretningskoncepter i morgen.

Forbrugernes magt ændrer også B2B

Pointen med H2H gjorde flere andre speakere også opmærksomme på. Stærkest i den sag var Autobutler – en online service til at finde det bedste og billigste bilværksted. De har på godt dansk ”disruptet” markedet, og med deres model er det i høj grad forbrugerne, der stiller krav til både værksteder og leverandører af reservedele.

At sondringen mellem B2B og B2C giver mindre mening gælder også i content marketing. Resultaterne i Content Marketing Institute’s årlige rapporter for B2B og B2C minder mere og mere om hinanden, hvilket Marcus Sheridan uddyber i dette podcast. For dybest set er målet det samme: Du laver indhold, fordi du vil underholde eller undervise din målgruppe.

Ikke alle bør frygte forbrugerrevolutionen

Men gælder det alle typer virksomheder?

Hvad med underleverandøren af kabler til højspændingsledninger?

Hvad med dem den kemiske virksomhed, der laver tilsætningsstoffer til fødevarer?

Hvad med rådgivningsfirmaet i skibsindustrien?

Der findes et hav af danske B2B virksomheder, for hvem trenden om at forbrugerne er i kontrol har ringe betydning. Den almindelige forbruger aner simpelthen ikke at virksomheden eksisterer. Så sidder du med ansvaret for kommunikation af tilsætningsstoffer eller højspændingskabler, skal du ikke frygte at en forbrugerstyret platform tager over i morgen.

Er din virksomhed klar til H2H?

Og hvad med den velfungerende – men konservative – B2B virksomhed, hvor gennemsnitsalderen på både medarbejdere og beslutningstagere i målgruppen lister frem mod pensionsalderen?

Begejstringen over nye tendenser er stor, men der sidder stadig mange beslutningstagere med sølvstænk i håret. De ser ikke ud som The New Digitally Empowered B2B Buyer:

Her snakker vi typen, der aldrig besøger LinkedIn, som nyder at se de samme forretningsforbindelser på halvårlige messer og som passer kører en aldeles sund forretning uden at bekymre sig om digitale trends.

Sidder du med B2B marketing i den type virksomhed, er der mange små kampe at tage, inden du kaster dig ud i at lave indhold til slutbrugerne. Vælg kampene med omhu og påvis resultater undervejs, så arbejder tiden for dig. Men indse at det nok aldrig bliver rendyrket H2H på digitale platforme.

Men derfor kan du sagtens være mere kundefokuseret og åben i måden du kommunikerer på. Dine potentielle købere er færre, og de har stadig spørgsmål relateret til dine produkter. De vil belønne dig for en transparent tilgang og du styrker relationen, hver gang dit indhold hjælper en kunde.